K Krille4 skrev:
I det här fallet kan vi nog vara säkra på att alla förstod vad han menade och att din kommentar helt saknade poäng :cool:

/Krille
Bra att du tar på dig rollen att tala för alla andra här inne och klargör hur saker och ting ligger till. (y)
Nu ska du bara försöka dig på bemästra humor också.
;)
 
A AkutLumbago skrev:
Bra att du tar på dig rollen att tala för alla andra här inne och klargör hur saker och ting ligger till. (y)
Nu ska du bara försöka dig på bemästra humor också.
;)
Nu var det ju du som tog på dig rollen att anmärka på en uppenbar felskrivning. Men visst du hjälpte säkert alla som trodde att han menade att en villa förbrukar 200 000 000 kWh på ett år (y);)

/Krille
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Fairlane
Om lite drygt 2 veckor kommer högkostnadsskyddet vara på plats enligt vallöfte, och rimligen måste det finnas lite tid att implementera det, så vi kommer nog få se hur det utformas de närmsta dagarna. :crysmile:
 
B
De har redan talat om att det kanske blir en tillämpning retroaktivt från 1/11... jag tror inte svk kommer leverera något för den ursprungliga tidplanen 15/11.
 
Två veckor! Då får Svenska Kraftnät rappa på om de vill tillgodose någras krav på elstöd i denna tråd:
*Inkomstbaserat
*Belåningsgrad
*Byggår
*Årtal huset införskaffades
*Boyta
*Antal personer i hushållet
*Förbud att värma spabad
*Krav att ej värma outnyttjade rum
*Kvitton på utförda energisparande åtgärder
*Besparing på x procent av förbrukning
*Antal hobbyprylar, tex. segelbåt mm.
*Antal utlandsresor

Det kan vara så att jag är aningens ironisk....
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
De har redan talat om att det kanske blir en tillämpning retroaktivt från 1/11... jag tror inte svk kommer leverera något för den ursprungliga tidplanen 15/11.
Men jag läste en notis om att en av moderaterna sa att de skulle gälla från augusti. Den snubben ljög då :p
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B
R Rkarlsson skrev:
Men jag läste en notis om att en av moderaterna sa att de skulle gälla från augusti. Den snubben ljög då :p
Vet inte vilket startdatum de sätter, jag kanske uppfattade det fel. Det är så svårt att hålla isär allt valfläsk...
 
B BSOD skrev:
De har redan talat om att det kanske blir en tillämpning retroaktivt från 1/11... jag tror inte svk kommer leverera något för den ursprungliga tidplanen 15/11.
Har också hört 1/11, tror det var Ebba jag hörde säga det.
 
Fairlane
B BSOD skrev:
De har redan talat om att det kanske blir en tillämpning retroaktivt från 1/11... jag tror inte svk kommer leverera något för den ursprungliga tidplanen 15/11.
”Om vi vinner valet och Sverige får en ny regering, så kommer vi se till att högkostnadsskyddet för hushåll och företag mot de extrema elpriserna, finns på plats den 1 november. Hushållens ekonomi ska räddas i god tid före jul. Det är ett gemensamt vallöfte.”

Inte kan det väl efter ett sådant uttalande komma först efter att SVK levererat en rapport 15/11?
Man kommer att se till att det finns på plats 1 november, det litar jag helt på. ;)
 
  • Haha
BSOD
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nu var det ju du som tog på dig rollen att anmärka på en uppenbar felskrivning. Men visst du hjälpte säkert alla som trodde att han menade att en villa förbrukar 200 000 000 kWh på ett år (y);)

/Krille
Jag tror jag lägger till läsförståelse, förutom humor då.
(y):cool:
 
B BSOD skrev:
Vet inte vilket startdatum de sätter, jag kanske uppfattade det fel. Det är så svårt att hålla isär allt valfläsk...
Jag kan inte säga säkert heller. Såg bara en flash att någon (kanske S ? ) ville att de skulle skynda på. Och moderaten ansåg det inte viktigt när det blir klart och att de skulle gälla från augusti, när sen kompensationen kom var inte relevant.
Så den kan komma i februari enligt den gubben. Ska se om jag kan hitta det.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Hyresnivån är inte alls fri. Vi har hyresavtalsreglering vilket innebär att hyran ej får sättas fritt. Detta möjliggör att människor som inte är höginkomsttagare får tillgång till bra bostäder.
Den togs bort med Alliansen 2000 någonstans! Innan vad det reglerat genom normgivande hyror där de allmännyttiga bolagen skulle sätta hyrestak i respektive område! Med Alliansen fick de allmännyttiga direktiv att de skulle bli vintgivande alltså höjde de hyrorna och så var det slut på den fattiges boendealternativ. De som är låginkomsttagare ensamstående över 29 år och utan barn är inte berättigade bostadsbidrag/ bostadstillägg. Frågan är var de ska bo? Alla hsr inte råd med en hyra över 7000 kr/ månad
 
L Lakritsianen skrev:
Den togs bort med Alliansen 2000 någonstans! Innan vad det reglerat genom normgivande hyror där de allmännyttiga bolagen skulle sätta hyrestak i respektive område! Med Alliansen fick de allmännyttiga direktiv att de skulle bli vintgivande alltså höjde de hyrorna och så var det slut på den fattiges boendealternativ. De som är låginkomsttagare ensamstående över 29 år och utan barn är inte berättigade bostadsbidrag/ bostadstillägg. Frågan är var de ska bo? Alla hsr inte råd med en hyra över 7000 kr/ månad
Vi har fortfarande hyresavtalsreglering i Sverige (bruksvärdeshyra) och hyran får ej sättas fritt. Men nu är det helt off-topic då tråden handlar om höga elräkningar.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Den togs bort med Alliansen 2000 någonstans! Innan vad det reglerat genom normgivande hyror där de allmännyttiga bolagen skulle sätta hyrestak i respektive område! Med Alliansen fick de allmännyttiga direktiv att de skulle bli vintgivande alltså höjde de hyrorna och så var det slut på den fattiges boendealternativ. De som är låginkomsttagare ensamstående över 29 år och utan barn är inte berättigade bostadsbidrag/ bostadstillägg. Frågan är var de ska bo? Alla hsr inte råd med en hyra över 7000 kr/ månad
Varför stämmer inget som du skriver? Vi har inte marknadshyror. Den förhandlas ju.
En källa av alla hundratal som dök upp.
Nej till marknadshyror - Hyresgästföreningen (hyresgastforeningen.se)
Förväxlar du hyresrätter mot privat hyra av bostad/villa ?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Va har hyresregleringen med elpriser att göra?
Bolaget jag pratar om är ditt och mitt bolag, svenska kraftnät, de har gjort övervinster om ca 90 miljarder, det är dessa pengar som skall betalas tillbaka till medborgarna/konsumenterna/aktieägarna, dvs vi alla. Jag tror du verkligen behöver läsa på lite och förstå att detta har noll att göra med våra vanliga bidrag och vår välfärd.
Ja fastighetsägarna till hyresrätter tror inte att de kommer att få tillbaka pengar från elbolag pga "överpriser" de har helt sonika höjt hyrorna. Alltså alla är drabbade av de höjda elpriserna. Tror du är väldigt insnöade på endast din egna ekonomiska livssituation.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.