A AkutLumbago skrev:
Finns inget som hindrar sjuksköterskor att bli hantverkare. Finns ej heller något som hindrar hantverkare från att bli sjuksköterskor. Har ingeting med kön att göra.
Vi ska vara väldigt glada om någon vill bli sjuksköterska idag och tur att inte alla är " smarta" och blir hantverkare.
Jag hade gärna sett 75% arbetstid och full lön för alla inom vården så fler vill jobba där, bättre återhämtning och att de håller till 67 år.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Men artikel handlar om precis det jag vill belysa att låginkomsttagarna får ta den stora smällen!
"Är man lågavlönad och jobbar heltid har man en medelnettolön på 13000 kr. !"
Vill du vara så vänlig att påvisa ditt påstående med en länk?
Vilken yrkesgrupp gäller detta?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Elsubvention är väl bidrag? Och det är väl det som diskuteras? Och för mig med många förstår inte varför miljonärer ska få bidrag!
Välfärden håller på att raseras och detta blir droppen.
Ge människor som arbetar i välfärden schysstare srbetsscheman, fler kollegor och högre lön så kanske fler vill stanna kvar. Det är detta skattepengarna ska gå till!
Nej men stopp stopp stopp. Nu får du lugna vänstertankarna rejält

En subvention i sig är ju inte bidrag i sak. Det är ett system för att sänka priset på en tjänst eller vara.

Det du i ditt inlägga nu syftar på är då.
Ta bort subventioner för
-Bensin/diesel
-kollektivtrafiken
-sjukvården
-osv.

Den tar alla del av. Precis som alla ska ta del av subvention för att sänka ockerpriserna. Sen hade man väl önskat att de kunnat kolla upp så inte folk kör sina spabad och dylikt skit och får subventioner på lyxen
 
  • Gilla
MiaV och 4 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
S Skopan skrev:
Jag har alltid antagit att det är många som skulle det. Jag pluggade till ingenjör för att kunna jobba med sånt som intresserar mig. Det hade jag gjort även om jag tjänade lika mycket som utan examen. Det finns så mycket mer än pengar som kan skilja mellan yrken. Arbetsmiljö, -villkor, anställningstrygghet. Det kan vara en otrolig skillnad mellan den tillfredsställelse jobbet ger.
Jag tror också att många hade studerat även om lönen vore låg. Jag läste till ingenjör för att jag ville ha kunskaperna för att någongång i livet bygga ett amatörbyggt fordon. Sen råkade jag gilla jobbet jag fick också.
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja du kanske ska ta ett jobb som undersköterska utan tidigare erfarenhet i yrket och se vad du får i lön eller som diskare, parkeringsvakt, barnskötare, elevassistent m fl det tar 6 år innan du får en medellön och sedan står du nästan still i löneutvecklingen till du bkir pensionär och låg pension därefter.
Jo det fungerar ju som du beskriver det. Men hade de du beskriver levt mitt liv hade de missat sina sex första årslöner och haft studieskulder för sex år vid den tidpunkt jag fick min ingångslön och de i sin tur hade uppnått medellönen för sitt jobb. Vid något tillfälle passerade jag dem i livslön, men är det så konstigt. Att jag efter mina studier tar ett arbete som inte kräver utbildning och ger låg lön är naturligtvis ingen bra affär, men det går att göra så också men drygt att dras med studieskulder hela livet med låg lön.

Men återigen, skulle inte tråden handla om medelklassen. Vilka anser du tillhöra den?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Himla tur att vi i Sverige erbjuds samma möjligheter vad gäller utbildning och att vi är fria att välja yrke.
Jag har alltid varit nyfiken på vad som skulle hända om alla bestämde sig för att studera till t ex jurist. Jag tror att systemet är utformat så att folk kommer alltid sållas bort på ett eller annat sätt och att x antal kommer alltid hamna på yrkena där eliten vill ha dem. Likväl tror jag det är så att säga made by design hur många som är arbetslösa på ett ungefär. Visst kan en viss individ överprestera men det blir på en annans bekostnad. Låt säga att alla socialfall skulle höja sin prestation x procent, skulle de då typ byta plats med Wallenbergarna, jag tror inte det. Jag tror att som grupp är de dömda, som individer har de vissa möjligheter men det blir generellt på bekostnad av någon annan från samma samhällsgrupp, visst kan ostoppbara entreprenörer dyka upp ur alla samhällsklasser såsom Kamprad och Musk och vända upp och ner på saker men det är "outliers" som statistiskt sett knappt ens är värda att ta med i kalkylerna. I Sverige upplever jag hela tiden det amerikanska mantrat växer sig allt starkare om att lyckas du inte så är det ditt eget fel. Det ska bli spännande hur folk med nyss nämnda åsikt/mantra känner när de ska konkurrera med en Tesla bot som kanske står stilla några timmar om året på service, förmodligen ungefär som jag känner när jag försöker konkurrera med min fru, det går inte, okej möjligtvis bänkpress :).
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Jag har alltid varit nyfiken på vad som skulle hända om alla bestämde sig för att studera till t ex jurist. Jag tror att systemet är utformat så att folk kommer alltid sållas bort på ett eller annat sätt och att x antal kommer alltid hamna på yrkena där eliten vill ha dem. Likväl tror jag det är så att säga made by design hur många som är arbetslösa på ett ungefär. Visst kan en viss individ överprestera men det blir på en annans bekostnad. Låt säga att alla socialfall skulle höja sin prestation x procent, skulle de då typ byta plats med Wallenbergarna, jag tror inte det. Jag tror att som grupp är de dömda, som individer har de vissa möjligheter men det blir generellt på bekostnad av någon annan från samma samhällsgrupp, visst kan ostoppbara entreprenörer dyka upp ur alla samhällsklasser såsom Kamprad och Musk och vända upp och ner på saker men det är "outliers" som statistiskt sett knappt ens är värda att ta med i kalkylerna. I Sverige upplever jag hela tiden det amerikanska mantrat växer sig allt starkare om att lyckas du inte så är det ditt eget fel. Det ska bli spännande hur folk med nyss nämnda åsikt/mantra känner när de ska konkurrera med en Tesla bot som kanske står stilla några timmar om året på service, förmodligen ungefär som jag känner när jag försöker konkurrera med min fru, det går inte, okej möjligtvis bänkpress :).
Ja automation är intressant och kommer att ersätta mycket mer än DDD (Dirty, Dull, Dangerous) i framtiden. Även många jobb som ansetts relativt kvalificerade fram tills nu.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja du kanske ska ta ett jobb som undersköterska utan tidigare erfarenhet i yrket och se vad du får i lön eller som diskare, parkeringsvakt, barnskötare, elevassistent m fl det tar 6 år innan du får en medellön och sedan står du nästan still i löneutvecklingen till du bkir pensionär och låg pension därefter.
Att ta ansvar för sin egen framtid och ekonomi genom att utbilda sig till yrken med högre lön är inget alternativ tycker du?

/Krille
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att ta ansvar för sin egen framtid och ekonomi genom att utbilda sig till yrken med högre lön är inget alternativ tycker du?

/Krille
Jag vill nog kunna påstå att alla som tänker som denna person menar på att alla yrken skall kunna vara högavlönade, det är just det lo tramsar med att alla ska jobba mindre men få fullt betalt och det är arbetsgivarna som skall stå för kalaset.
Lika korkat som familjeveckan där det är arbetsgivaren som skall betala kalaset.

Inte undra på att många mindre företag inte vill ha arbetare om folk tänker så :) Som tur är ju att alla tänker inte så.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jo det fungerar ju som du beskriver det. Men hade de du beskriver levt mitt liv hade de missat sina sex första årslöner och haft studieskulder för sex år vid den tidpunkt jag fick min ingångslön och de i sin tur hade uppnått medellönen för sitt jobb. Vid något tillfälle passerade jag dem i livslön, men är det så konstigt. Att jag efter mina studier tar ett arbete som inte kräver utbildning och ger låg lön är naturligtvis ingen bra affär, men det går att göra så också men drygt att dras med studieskulder hela livet med låg lön.




Men det är ändå en del högskoleutbildningar som aldrig ”betalar” sig även om man väljer att arbeta i det yrket. Den svarta vertikala linjen är medellönen för de som endast gått gymnasium. Håller med om att det vore rimligt att utbildning borde löna sig även i lönekuvertet.[bild]
Men återigen, skulle inte tråden handla om medelklassen. Vilka anser du tillhöra den?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag vill nog kunna påstå att alla som tänker som denna person menar på att alla yrken skall kunna vara högavlönade, det är just det lo tramsar med att alla ska jobba mindre men få fullt betalt och det är arbetsgivarna som skall stå för kalaset.
Lika korkat som familjeveckan där det är arbetsgivaren som skall betala kalaset.
Att det är arbetsgivaren som ”står för kalaset” är kanske inte rätt uttryckt (enligt mig). Det har ju som utgångspunkt att dagens balans/fördelning på något vis är ”korrekt”.
Ett likande exempel som ofta tas upp från vänsterhåll är ju att låginkomsttagarna får betala för höginkomsttagares skattesänkningar. Även i det fallet har man ju en utgångspunkt att dagens nivåer är ”korrekta”.

/C
 
T tslabot skrev:
Jag har alltid varit nyfiken på vad som skulle hända om alla bestämde sig för att studera till t ex jurist. Jag tror att systemet är utformat så att folk kommer alltid sållas bort på ett eller annat sätt och att x antal kommer alltid hamna på yrkena där eliten vill ha dem. Likväl tror jag det är så att säga made by design hur många som är arbetslösa på ett ungefär. Visst kan en viss individ överprestera men det blir på en annans bekostnad. Låt säga att alla socialfall skulle höja sin prestation x procent, skulle de då typ byta plats med Wallenbergarna, jag tror inte det. Jag tror att som grupp är de dömda, som individer har de vissa möjligheter men det blir generellt på bekostnad av någon annan från samma samhällsgrupp, visst kan ostoppbara entreprenörer dyka upp ur alla samhällsklasser såsom Kamprad och Musk och vända upp och ner på saker men det är "outliers" som statistiskt sett knappt ens är värda att ta med i kalkylerna. I Sverige upplever jag hela tiden det amerikanska mantrat växer sig allt starkare om att lyckas du inte så är det ditt eget fel. Det ska bli spännande hur folk med nyss nämnda åsikt/mantra känner när de ska konkurrera med en Tesla bot som kanske står stilla några timmar om året på service, förmodligen ungefär som jag känner när jag försöker konkurrera med min fru, det går inte, okej möjligtvis bänkpress :).
Varför stanna kvar inom ett yrke där man ser att man snart blir ersatt av en robot?

Min fru var chef inom Posten brev för 15 år sedan men redan då var det klart att framtiden för brev var minst sagt mörk. Efter fem ekonomiskt tuffa år med studiemedel jobbar hon numera i en bransch där hon nog aldrig riskerar att bli arbetslös. I alla fall så länge hon ser till att hålla sig uppdaterad och tar alla chanser till vidareutveckling.

/Krille
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Att det är arbetsgivaren som ”står för kalaset” är kanske inte rätt uttryckt (enligt mig). Det har ju som utgångspunkt att dagens balans/fördelning på något vis är ”korrekt”.
Ett likande exempel som ofta tas upp från vänsterhåll är ju att låginkomsttagarna får betala för höginkomsttagares skattesänkningar. Även i det fallet har man ju en utgångspunkt att dagens nivåer är ”korrekta”.

/C
Det företagarna menar är att vi redan har 5 veckor semester, xxx antal föräldradagar, arbetsgivaren betalar sjukdom, osv osv .
Vi har bland de bästa arbetsförhållanden i världen men så vill de att vi jobbar ännu mindre så att företag får problem med arbetskraft :)
Antingen jobbar man eller så skiter man i det och gnäller på allt.
 
A AkutLumbago skrev:
"Är man lågavlönad och jobbar heltid har man en medelnettolön på 13000 kr. !"
Vill du vara så vänlig att påvisa ditt påstående med en länk?
Vilken yrkesgrupp gäller detta?
Ingångslön för undersköterskor är 17500 kr och efter 6 år har de en medellön på 23800 kr. Men många har timanställningar med stora vsriationer från månad till månad.
https://www.jobted.se/lön/undersköterska
Vad håller du på med? Försöker påpeka detta om och om igen allt för att få bort fokus på det verkliga problemet, Inkomstskillnaderna!
Idag skiljer sig inte månadslöner med några tusenlappar utan med tiotusenlappar.
Har du missat att det är bostadsbrist så folk måste flytta in i dyra nybyggda lägenheter och hela miljonprogrammet renoveras med hyreshöjningar på 20-40% ( och då installeras både mätare på vattenmängd och hur mycket varmvatten som används med separat faktura)och senast i veckan var det på nyheterna att fjärrvärmen stiger och fastighetsägarna vill höja hyrorna med 10%.
Tvättstugan!! Den vill många fastighetsägare avveckla, om du arbetar till kl 17 kan du glömma tvätta, den sista tvättiden är kl 17 som du inte hinner hem till och de tiderna är fullbokade.
Och när man hyr betalar du inte till dig själv, ingen investering som hus eller bostadsrätt.

Om man kommer på ekonomisk obestånd (som att välja rörligt elavtal istället för fast ;) skoja bara) och söker bidrag som försörjningsstöd/ socialbidrag måste man först sälja allt av värde innan man får bidrag!
Vilken skillnad är det nu?
Kom inte och påstå att alla som någon gång har haft försörjningsstöd har sig själv att skylla.

Jag med många andra tycker det är viktigare att inte välfärden går under än att höginkomsttagare med lön över 50000kr/ mån och miljonvilla får sälja typ sin motorcykel!
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det företagarna menar är att vi redan har 5 veckor semester, xxx antal föräldradagar, arbetsgivaren betalar sjukdom, osv osv .
Vi har bland de bästa arbetsförhållanden i världen men så vill de att vi jobbar ännu mindre så att företag får problem med arbetskraft :)
Antingen jobbar man eller så skiter man i det och gnäller på allt.
Jag förstår vad du menar, och jag tycker personligen inte att vi behöver utöka förmånerna.
Det jag menar är att när du eller näringslivsföreträdare säger att företagen betalar, så är ju det baserat på att företagen tjänar pengar på att folk lägger ned sin tid på att arbeta där.
Det är ju ingen naturlag som säger att 5 veckors semester är rätt, lika lite som 4 eller 6. Eller att just två veckors sjuklön (eller vad det nu är) ska bekostas av företagen.
Det är ett jäkligt komplext system, och även om ”allt till alla” hade varit kul, så funkar det ju inte i verkligheten.
Vi konkurrerar ju i en värld där det i viss mån gäller att äta eller ätas.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.