Dalbotös skrev:
"Slammet" i era dagvattenrör är troligtvis rester från exempelvis löv som åkt med ner och förmultnat. Se till att ha en ordentlig lövrens på stuprören och se gärna över hängrännorna på hösten och rensa dessa från löv så att det inte blir för mycket gojs där nere i rören...
Vi har gamla hängrännor och funderar på att byta ut dem. Idag upptäckte vi att stuprören dessutom är felmonterade så att vattnet smiter ut längst sidorna. Lägger även detta till "att göra listan, hur ska vi hinna göra allt" :blushing:

Just nu pågår fix runt huset som denna tråd handlar om, renovering av badrum till ett 1920 talsbadrum med rutigt golv, tassbadkar i gjutjärn och högspolande wc etc, ändring av planlösning på övre plan och renovering av hall samt sovrum på övre plan.

Har lite problem med skorsten då vi fann den delvist framknackad, dvs putsen borttagen. Undrar hur detta påverkar exempelvis uppvärmining och drag i rummet :)

Mvh Carina
 
Det är bara att acceptera, som ägare till ett äldre hus hinner man ALDRIG med allt man borde göra. :)
Vad skulle jag tex prioriterat idag av - få upp ny fasadpanel så jag skyddar den nya isoleringen, byta ut trasgia pannor på taket så jag skyddar det nya undertaket, montera hängrännor så jag skyddar dräneringen, byggt ställning till skorstenen så jag kan fixa iordning den innan eldningssäsongen, grejat rummen på ovanvåningen så elektriken kan koppla in elen så jag kan ha element där till vintern, dikat ur så vattnet inte blir stående över halva tomten vid höstregnen, börjat trixa med köket så jag kanske kan få en riktig spis någon gång eller satt om stödpelaren till logen så inte taket ger sig till vintern?

Rätt svar - inget utav det. Idag har det hällregnat hela dagen så jag har legat på soffan, druckit öl och läst om det mongoliska riket. :blushing:
 
jaha då har man dräneringshysteriker på cvt också nu rå:), ville bara förmedla lite kring de erfarenheter jag haft under mina dryga 10 år i anläggningsbranchen då man haft ett fuktproblem hos kund, gjort en "billig" åtgärd o problemen ofta inte hjälps utan återkommer o slutpengen o böket för å fixa slutar på en långt dyrare summa än om man gjort det ordentligt från början.....
ps låter som grundvattennivån ligger 30 under plattan o de e bra, plattan lär inte va tjockare än 10 på så gammalt hus

mvh dränhysteriker´n
 
pette skrev:
jaha då har man dräneringshysteriker på cvt också nu rå:), ville bara förmedla lite kring de erfarenheter jag haft under mina dryga 10 år i anläggningsbranchen då man haft ett fuktproblem hos kund, gjort en "billig" åtgärd o problemen ofta inte hjälps utan återkommer o slutpengen o böket för å fixa slutar på en långt dyrare summa än om man gjort det ordentligt från början.....
ps låter som grundvattennivån ligger 30 under plattan o de e bra, plattan lär inte va tjockare än 10 på så gammalt hus

mvh dränhysteriker´n

Eller ska jag kalla dig för dräneringshysterikern ;) *haha* Men som sagt, i slutaändan står vi kanske här och dränerar iaf och då ska jag be dig om goda råd. Planeringen är att testa lite annat småfix nu och om det visar sig till våren att inget är bättre så dränerar vi under sommaren 2011.

Det vi gör nu kostar inte så mycket, mest tid men vädret är fint och jag är föräldraledig nån vecka till.

Så bottenplattan är bara 10cm, det innebär att grundvattnen ligger ca 50 cm under bottenplattan, då borde våra hörnproblem bero på dagvattnet eller fukt som vandrar uppåt. vi planerar att gräva ner en bit i hörnen av husen och lägga dit singel i hopp om att det kankse oxå hjälper :S jaja... jag blir nog aldrig riktigt klok på detta :D

Mvh Carina
 
Dalbotös skrev:
Det är bara att acceptera, som ägare till ett äldre hus hinner man ALDRIG med allt man borde göra. :)
Vad skulle jag tex prioriterat idag av - få upp ny fasadpanel så jag skyddar den nya isoleringen, byta ut trasgia pannor på taket så jag skyddar det nya undertaket, montera hängrännor så jag skyddar dräneringen, byggt ställning till skorstenen så jag kan fixa iordning den innan eldningssäsongen, grejat rummen på ovanvåningen så elektriken kan koppla in elen så jag kan ha element där till vintern, dikat ur så vattnet inte blir stående över halva tomten vid höstregnen, börjat trixa med köket så jag kanske kan få en riktig spis någon gång eller satt om stödpelaren till logen så inte taket ger sig till vintern?

Rätt svar - inget utav det. Idag har det hällregnat hela dagen så jag har legat på soffan, druckit öl och läst om det mongoliska riket. :blushing:

Hahaha!! Ja du det är väl bara att vänja sig och hoppas att det regnar ofta ;) Själv har jag druckit vin samtidigt som jag rensade diket runt huset... vårat väder har nämligen varit fantastiskt :)
 
småpula på ni, kan säga så här, man kommer ganska långt med fall ut från huset ett par 3m alla håll och takvatten som inte rinner ner i hushörnorna. kanske framstod här som nåt slags "överarbetets fader":) men som sagt har varit med om nåra såna här fall... de e svårt o sålla mellan vilka som e lättfixade genom e skärm, man måste se det me egna ögon o få en helhetsbild.hoppas det löser sig...
mvh ........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.