billy_baver skrev:
Nu är risken att jag låter tråkig. Men, NEJ! Jag kan med gott samvete icke medverka till någon glädjekalkyl. Det blir svårt att bygga ut så stort för 1000 Kkr ens med omfattande del eget arbete. Genom att ovanvåningens badrum är installerat och klart gör inte situationen lättare. Du har i praktiken bränt en del av din totalbudget redan innan du har bestämt planlösningen.
Badrummet på ovanvåningen ingår inte i budget, inte heller badrum på första plan. Alltså ska jag inte ha någon ny VVS öht för dessa 1 000 000 kronor.
Jag är det första att ta till mig kritik, särskilt på områden där jag idagsläget inte är särskilt påläst.
Vad det gäller utbyggnad åt "höger" så är detta ej aktuellt då det blir för dyrt och omfattande samt att jag tycker in huset ännu mer i ena hörnet av tomten.
Altanen är inga problem, det löser jag och denna är inte heller med i budgeten på 1 000 000 kronor. Men ja, tomten är kuperad om än bara i ena änden av tomten. Där jag ämnar göra utbyggnaden är tomten vad jag skulle kalla plan. Naturligtvis kommer det ändå krävas en hel del markarbeten men inget sprängjobb och rysligta mängder fyllnad.
Jag tror är det är möjligt att få detta för 1 000 000 men jag kanske är för naiv. Fortsätter gärna att lyssna på era argument.
 
robsarve skrev:
Ovanvåningen kändes lite oekonomiskt disponerad, gjorde en annan variant på den.

Skulle tro att det går att lösa för en miljon om du håller hårt i budgeten.
Grundarbetet ser inte ut att dra iväg i kostnader. Det är inte några otroliga mängder nya fönster. Och inte så mycket nytt vvs.

Att det går att måla det där falurött är jag dock mycket skeptisk till.
Jag är beredd att hålla med om att planlösningen jag gjorde på andra våning inte är särskilt vettig om man vill ha mycket boyta. Skall fundera mer på ditt förslag.
 
Billy_baver:
Är nyfiken på vad du menar med att jag skulle hamna i "stora svårigheter" om jag behåller befintlig innertrappa?
 
Problem och problem. När man skissar dagens bostäder brukar man sträva efter att -

1. hålla någon toalett intill entrén.
2. undvika att slussa "trafik" från entrén till resten av bostaden via kök. och
3. installera trappor på "lagom" avstånd från ytterdörren, och inte alldeles intill.

Alla dessa tre regler handlar båda om att undvika krockar i vardagen. Och du ser själv hur svårt det blir att uppfylla samtliga tre regler utan att flytta vare sig trappor eller befintlig gästtoalett.

Ofta blir det en fördel att slippa slussa tillfälliga besökare genom hela huset till en toalett. Därför är det närmast standard att lägga en sådan i entrén. Köket ska visserligen utgöra något av husets hjärta. Men dess arbetsytor ska inte belastas av onödigt spring. Dessutom brukar man försöka undvika att husets trappor ligger alldeles intill ytterdörren. Vilket leder till att man i entrén måste trängas med ett virrvarr av smutsiga skor och kringkastade persedlar.

För övrigt anser jag att husets placering i ena tomthörnan är närmast en dygd. Då är du friare att planera er trädgård!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.