Har idag ett hus som är byggt 1913.
Ska vi bo kvar är kravet att bygga ut huset och för att det öht ska fungera måste det bli en vinkel på huset. Kan alltså inte förlänga huset då detta skulle sabba hela planlösningen. Frågan är bara hur man snyggast gör en vinkel på ett hus med brutet tak.
Huset är 1½-plans i dag och tillbyggnaden kommer bara bli 1 plan.
Går det ens att få snyggt?
 
C
Ja, det är väl inget problem? Sadeltak på utbyggnaden med samma vinkel som den övre vinkeln på mansardtaket?
 
Nja. Sadeltak ihop med mansardtak ser sällan bra ut.

Det snyggaste är att bygga till med liknande geometri. Det är ju svårt att uttala sig med så lite information som finns, men skulle ni inte ha nytta av ovanvåningen? Den kostar ju inte många kronor extra när ni ändå bygger ut..
De flesta små "20-talshus" lider ju av för få sovrum på övre plan ändå.

Har du bilder/planlösning så finns det ju chans att få vettigare svar.
 
Har dessvärre inga bilder/planlösning i dagsläget.
Visst hade det varit fint att få "fullhöjd" på tillbyggnaden men det går helt enkelt inte, planlösningen på ovanvåningen tillåter inte det.
Ingen som har lite bilder på tillbyggnader av liknande slag?
 
Vad är det som skall bli i utbygget?
 
Sitter i samma läge själv, brutet tak och vill göra en tillbyggnad på nedre plan men inte på övre då det inte skulle funka med planlösningen.

Funderar på att "offra" en inglasad altan på 28 m2 men är inte säker på om konstruktionen håller för det, får ev förstärka på något sätt...
 
Vad som ska finnas i utbyggnaden är följande:
-Badrum/Spa. Alltså inget litet badrum men det ska heller inte vara överdådigt.
-Sovrum/gästrum/biorum 3 stycken a ca 12-15kvm
-Utvidgning av befintligt vardagsrum. Skulle även vilja försöka få till en "öppet i nock-konstruktion" på detta partiet då det skulle ge dagens vardagsrum ett ordentligt yft.

Totalt borde detta landa på ca 70 kvm och jag får _inte_ överskrida 1 000 000. Kostnaden för badrum är inget problem då jag jobbar med badrumsinteriör.
 
9c202009100341d343.jpg
3a20200910041644ff.jpg
04202009100445382e.jpg
de202009100521a79c.jpg


Hittade lite bilder. Uterummet som finns där idag kommer alltså få stryka på foten för utbyggnaden, detta för att få in ljus i vardagsrum/matrum.
Notera även takkupan som kanske kan ställa till det lite för utbyggnaden.
Planlösningen på ovanplan behöver nu inte fundera på, den är ändrad i dag.
Som ni ser finns det väldigt gott om tomt framåt att bygga på.
 
Gjorde en snabb skiss i paint för att ni ska få ett hum om hur jag tänker.
Planen är som sagt att utbyggnaden endast ska vara i ett plan men det ska kunna giftas snygg med det befintliga taket.
En annan tanke är att bygga huset "vid sidan om" och förbinda husen med en inglasad "gång" eller liknande?
Vi gillar stilen på huset som det är och vill helst inte förstöra helhetsintrycket.

f4202009101342b762.jpg
 
Fint hus. Älskar den stilen.

Är det omöjligt att bygga ut bortåt i bild? Att förlänga huset åt det hållet är nog det enklaste.

Vilket håll är söder?
 
Kanten mellan huskroppen och uterummet pekar åt söder, alltså den kanten som syns på bilderna
Problemet att förlänga åt det hållet du föreslår är att jag också måste bygga källare. Halva huset har källare.

Tackar, var själv inte överförtjust i stilen när huset köptes men jag har vant mig och börjar rentav gilla den starkt. Men är nog i grund och botten en funkiskille.
 
Grund måste man ju göra på något sätt.
De extra stenarna i en källargrund är inte så mycket i det hela.
Och du skulle ju ha spa, Inte fel med nedsänkt badkar då... :)

Tänker och återkommer i ämnet.
 
robsarve skrev:
Grund måste man ju göra på något sätt.
De extra stenarna i en källargrund är inte så mycket i det hela.
Och du skulle ju ha spa, Inte fel med nedsänkt badkar då... :)

Tänker och återkommer i ämnet.
Min första tanke ang utbyggnad va att göra precis som du säger.
Gillar på något sätt tanken vid att ha ett extra rum i källaren, skulle kunna funka som biorum tex. Eller varför inte vinkällare.
Dessvärre så har jag ett garage ganska tättinpå neråt sätt så konstruktionen skulle bli väldigt "skitnödig" om du förstår vad jag menar.

Så jag är fast besluten om att bygga en vinkel. Eller varför inte stycka av tomten, sälja huset och bygga ett nytt på det som blir kvar (ca 750 kvm)? :D
 
Hade du bott där jag gör hade du redan gjort det. Sjuka pengar här.

Men nu har jag roat mig lite (är hemma med ryggskott och kan inte göra något vettigt ändå! :)

Jag har tänkt så här. Att dela upp bostaden i ett privat övre plan och ett socialt undre.

Genom att låta utbyggnaden möta i nock så får man till en harmonisk form på huset, särskilt som utbyggnaden har liknande proportioner som själva huset

För att hålla kostnaderna under kontroll så innehåller inte utbyggnaden några installationer.

Bottenvåningen får ett stort vardagsrum med fönster i tre riktningar och ett gästrum/kontor. Det ursprungliga vardagsrummet blir biorum.

Övervåningen får ett stort master bedroom (går att dela i två) och ett vanligt sovrum
Det ursprungliga duschrummet utvidgas till spaavdelning.
Det finns även plats för ett mindre allrum där förslagsvis tv till barnen placeras.
 
  • vg_bv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vg_ov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanonförslag. Dessvärre ser inte planlösningen på ovanvåning ut som på ritnigen längre. Är precis i slutfasen men färdigställandet av ett badrum på ovanvåningen.
Så det ser ut ungefär såhör nu:
e8222009112197b87.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.