Rit, rita, rita är det check på. :) Problemet är att jag har svårt för att se hur mitt uppritade hus kommer att te sig i verkligheten. Däremot har jag inga problem med att peka på de hus som ser "rätt" ut och de som ser fel ut - när de väl är klara. Och jag var ett tag helt inne på att det var gyllene snittet som skulle lösa mina "problem" Tänkte att om jag bara håller mig till de proportionerna så "kan" det inte misslyckas. Men sedan har jag läst här på forumet att en lämplig fönsterstorlek om man vill uppnå de vackra prooprtioner som man ser på många äldre hus är 10x14. Och det är ju ett för "korttjockt" fönster enligt gyllene snittet-teorin.
 
Mikael_L
Rebeckaf skrev:
Men sedan har jag läst här på forumet att en lämplig fönsterstorlek om man vill uppnå de vackra prooprtioner som man ser på många äldre hus är 10x14. Och det är ju ett för "korttjockt" fönster enligt gyllene snittet-teorin.
Jag tycker det ser ut som att det är jättelika fönster på din bild.
Skulle tro att fönsterbrädan sitter 70cm från golv eller lägre, kanske t.om 60cm.
Så en gissning är något kring 11x16, 12x16

Huset påminner väl en hel del om Svensk nyklassicism från 1910-20-talet. Kanske dock aningens mer snickarglädje än brukligt på dessa.
(Rätta mig om jag är fel ute)
Men sådana hus gillar jag i alla fall. Jag tycker om deras symmetriska och ganska strama utseende.
 
Jag mätte upp runt 20st 20-30-talshus på västkusten innan vi ritade vårat. Efter ett tag inser man att husen har samma grundtanke vad gäller proportioner. Det mesta har med ekonomi och konstruktion att göra. Mitt tips är att titta på genuina hus i närområdet, fotografera dem och sedan sätta sig ner och skissa.

De hus jag mätte upp hade uteslutande 11x14 som mått på fönstren. Ett kopplat fönster med mittstolpe och 2-0-spröjs får då helt kvadratiska delrutor. Gäller även 11x10, 16x14, 6x10 och 6x14 som matchar 11x14.
 
Mikael: det är den stilen jag är ute efter. Men inte som den byggs idag. Det är många som gillar sådana här hus och bygger något som liknar dem men de är alltid liksom lite fel. Huset jag postade är inte heller ett perfekt exempel men det har ändå hyggliga proportioner.

Johan: när du säger mätte upp, hur menar du då? Rent fysiskt eller från beställda ritningar eller från bilder (måste vara svårast att få till en vettig referens).
 
16x14blir ett treluft då eller?
 
Rebeckaf skrev:
Mikael: det är den stilen jag är ute efter. Men inte som den byggs idag. Det är många som gillar sådana här hus och bygger något som liknar dem men de är alltid liksom lite fel. Huset jag postade är inte heller ett perfekt exempel men det har ändå hyggliga proportioner.

Johan: när du säger mätte upp, hur menar du då? Rent fysiskt eller från beställda ritningar eller från bilder (måste vara svårast att få till en vettig referens).
Mätte med fastighetsägarens goda minne. Ritningar finns sällan på så gamla "obetydliga" hus.

DSC01639.jpg
 
Rebeckaf skrev:
16x14blir ett treluft då eller?
Japp.
 
Snyggt! Dags att ta fram måttbandet och börja knacka dörr då helt enkelt. Vi önskar oss ju ett tvåplanshus vilket gör att det blir färre mätobjekt att välja på. Men fönsterstorleken landar väl fortfarande på samma.
 
Just det, "mitt" hus ovan har ju 2-luft och 3-0-spröjs på bv men 2-0-spröjs på öv. Hur ser ni på det? Kommer det att se fel ut? Och jag undrar vad proportionerna blir på ett 3-0-fönster. 11x16?
 
För övrigt skulle ju 10x16 uppfylla gyllene snittet. Antar att det är mittstolpen som gör det? :)
 
Eller eg har ju huset ovan 3-1-spröjs. Fast jag väljer stenhårt att bortse från den vertikala spröjsen...!
 
Ursäkta mig min usla huvudräkning. Naturligtvis skulle ju snarare 3-0-fönstren bli 11x19 eller 11x18?
 
11x18 blir perfekt som 3-0 om du utgår från 11x14.
 
Vilken trevlig tråd det här blev. Många funderingnar som fick svar helt plötsligt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.