Jag har en gammal bergvärmepump (Thermia Diplomat) som matar gamla vattenradiatorer och en ny golvvärme (LK).

Efter att ha försökt få upp värmen i huset har jag fått elementen att funka okej, men golvvärmen är fortfarande bara fesljummen.

Jag har pumpat upp trycket i pressostaten till strax under 1 bar, luftat elementen och luftat golvvärmen.

Utöver pressostaten finns en trycktank till med vatten, som ser ut att ha rätt nivå, men där är trycket noll. Jag vill minnas att den har varit trycksatt tidigare, men hittar inget annat reglage än avluftning.

Någon som har några tips för nästa steg?
 
  • Informationstavla för Contra-Flex trycktank med tekniska specifikationer, inkluderar kapacitet och maxtryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationsetikett på en Thermia Diplomat TWS 10 bergvärmepump med tekniska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för värmepump som visar olika temperaturvärden och knappsats för inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare och ventil på en vit trycktank med märkning för min och max nivå, mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl för värme med tryckmätare visar nästan 1 bar, röda och kopparledningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastbehållaren som ligger på 0 bar bör vara expansionskärlet för brinevätskan.
 
C Carl Hamilton skrev:
Jag har en gammal bergvärmepump (Thermia Diplomat) som matar gamla vattenradiatorer och en ny golvvärme (LK).

Efter att ha försökt få upp värmen i huset har jag fått elementen att funka okej, men golvvärmen är fortfarande bara fesljummen.

Jag har pumpat upp trycket i pressostaten till strax under 1 bar, luftat elementen och luftat golvvärmen.

Utöver pressostaten finns en trycktank till med vatten, som ser ut att ha rätt nivå, men där är trycket noll. Jag vill minnas att den har varit trycksatt tidigare, men hittar inget annat reglage än avluftning.

Någon som har några tips för nästa steg?
Det är expansionen för brinen.
Jag har ingen manometer på våran, men de ggr. det fylls lite brine hör man ett distinkt pysljud när ventilen ovanpå öppnas.

Har du provat lufta golvvärmen?
Känner du någon värme till eller från fördelaren?
Är det olika cirkpumpar till element och golvvärme?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Bild 1 är Köldbärare . sätt en gaedenakoppling på säkerhetventilen och ha en lååååång trädgårdsslang kopplad till en kran. Det ska inte vara vatten i den , bara luft , öppna kranen och det kommer ett vattentryck och luften i slangen komprimeras. Lätta bara liiite ( OBS lite ) på svarta vredet så det blir som pyspunka.. Kärlet är nästan fullt och att trycka i luft räcker så kärlet är fyllt till hälften. Kommer manometern upp till 0,5 bar så räcker det gott. Sen när VP går lite hårdare så sjunker trycket, KB blir kall, men normalt . Hänger du med eller fråga mer.
 
Har du värme i elementen men inte i golvvärmen bör inte problemet hänga på avsaknad av tryck i köldbärarexpansionen, gissar jag.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Ny GV och element blir alltid problem GV får inte det flöde som behövs. Är det bara en cirkpump eller är det en till på fördelarsidan.
 
J jonaserik skrev:
Ny GV och element blir alltid problem GV får inte det flöde som behövs. Är det bara en cirkpump eller är det en till på fördelarsidan.
Vi har GV i hela huset, utom en radiator tvättstugan, värmepumpen står precis utanför.
Installation av kopparledningar och cirkulationspump för golvvärme samt ventiler för radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirk pumpen till vänster är för golvvärmen.
Ventilerna närmast är för elementet i tvättstugan och till höger om t-kopplingarna drar det vidare till garaget med egen cirkpump och GV.
 
J jonaserik skrev:
Du har 2 pumpar nu och en ny GV inkopplat , då kan det bli liksom kortslutning i systemet. Är det den nya GV som inte går bra, så kan det vara att garaget stjäl flöde. Prova med att sätta ner garagepumpen ett snäpp och höja den nya ett snäpp. Mera fart på vattnet till det som inte fungerar
Jag har inga bekymmer, TS har. :cool:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har inga bekymmer, TS har. :cool:
OK tar om på nytt till TS
Du har 2 pumpar nu och en ny GV inkopplat , då kan det bli liksom kortslutning i systemet. Är det den nya GV som inte går bra, så kan det vara att garaget stjäl flöde. Prova med att sätta ner garagepumpen ett snäpp och höja den nya ett snäpp. Mera fart på vattnet till det som inte fungerar
 
Tusen tack för tipset med slangen. Pressade in lite luft i plastflaskan och väntade en timme, men ingen effekt på värmen.

Jag vet inte var cirkpump sitter - ser ingen alls i närheten av BVP eller övriga installationer. Kan den vara inbyggd i BVP?
 
Kanske borde trycka i mer luft förresten, eller räcker detta?
 
  • Tryckmätare på cirka 2.5 bar monterad på en expansionskärlinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker med trycket., nu är det så att KB gör inget för värmen, cirkpumpen för värmen sitter säkert bakom frontplåten på VP, även pumpen för KB är där, lossa fronten , kan vara ett par skruvar upp eller nere
 
Det går även att fylla lite vatten, på samma sätt som luft, gör inget på blandningen med någon liter, sen det med en säkerhetsventil där är en bra överkurs, Den behövs inte på KB, den är även gjort för vatten och inte för luft. så skaffa en 15 hatt med gummipackning och sätt dit , dra måtligt då det finns en skarp kant på säken som kan skära packningen. Då kan ingen luft gå ut från kärlet. Säken kan vara bra att ha vid fyllning.
 
Jo, nog fanns det både en och två saker som ser ut som pumpar där bakom. Tyvärr har jag ingen aning om hur jag ska tolka det jag ser.

det första videoklippet är innanmätet i BVP.
Det andra är kopplingarna som matar varmvatten till radiatorerna (övre raden, varma) och till GV (undre raden, inte varma)

Kan någon av er med erfarenhet av detta ana någon ledtråd till nästa försök till åtgärd?
 
  • Gilla
chrisli
  • Laddar…
4 slingor utan ställdon och 2 med som är aktiverade blå markering, troligtvis är det GV som inte vill vara med och kanske garaget med , Från ruta 1 värmen i garaget fungerar det, övrig GV är dåligt har jag läst och elementen blir varma- Börja med att stänga pumpen till garaget och se vad som händer. du har säkert en pump som sitter i VP med bakom frontplåten och den ska försörja allt , måste gå på max. efter prov med garaget så vrider du ner på elementen och ser vad som händer. Nästa steg blir att starta garagets pump. Det måste tas i viss ordning för utröna vad som går fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.