R
O oliven1 skrev:
va pratar du om, har väl aldrig sagt vad som är det rätta eller inte?
jag sa vad som är vanligast.

en eklist är jättevanlig, men då fabrikstillverkade inte egen tillverkade som du säger.

hur tillverkar du ens egna eklister?
Följande skriver du i inlägg#5
”är det verkligen rätt typ av list?
finns ju lister för detta ändamål, tex nivålister?”
Är det inte ett ifrågasättande av listen så vet jag inte vad som är det, du får lägga ned nu du framstår som totalt inkompetent som du håller på..
 
R Rejäl skrev:
Följande skriver du i inlägg#5
”är det verkligen rätt typ av list?
finns ju lister för detta ändamål, tex nivålister?”
Är det inte ett ifrågasättande av listen så vet jag inte vad som är det, du får lägga ned nu du framstår som totalt inkompetent som du håller på..
precis, tycker inte det ser ut som en nivålist?
har aldrig sagt något om eklister.

dock skriver du sedan följande "Man gör ofta egna Ek lister mellan olika golv.."
då skriver jag att det vanligaste är fabrikstillverkade vilket den på bilden är, men du hävdar att det vanligaste är att man tillverkar egna eklister.
 
Fantastiskt hur en list kan framkalla sådana känslostormar!
 
  • Haha
SnickarNikke och 2 till
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
precis, tycker inte det ser ut som en nivålist?
har aldrig sagt något om eklister.

dock skriver du sedan följande "Man gör ofta egna Ek lister mellan olika golv.."
då skriver jag att det vanligaste är fabrikstillverkade vilket den på bilden är, men du hävdar att det vanligaste är att man tillverkar egna eklister.
Du är ju dummare än dummast.. en eklist som man sågar ur eller fräser ur blir en nivålist..

Vart har jag skrivit ordet vanligast?
Alla som jobbar på rot och med lösvirkesvillor gör till och från egna lister och trösklar alternativt beställer ifrån ett snickeri..
 
R
E EB2 skrev:
Fantastiskt hur en list kan framkalla sådana känslostormar!
Handlar om Oliven som ofta är ute o cyklar och saknar kunskapen om många saker..
 
R Rejäl skrev:
Du är ju dummare än dummast.. en eklist som man sågar ur eller fräser ur blir en nivålist..

Vart har jag skrivit ordet vanligast?
Alla som jobbar på rot och med lösvirkesvillor gör till och från egna lister och trösklar alternativt beställer ifrån ett snickeri..
Har inte sagt något annat, bara att fabrikstillverkade är vanligast.
 
R
O oliven1 skrev:
Har inte sagt något annat, bara att fabrikstillverkade är vanligast.
Läs ditt inlägg#5 där du ifrågasätter om det är rätt list, sedan börjar du babbla vad som är vanligast det är skitsamma för TS vad som är vanligast enligt dig nu har TS en eklist som finns i mängder av våra småhus..
För TS önskar hjälp med fastsättningen av den..
 
R Rejäl skrev:
Läs ditt inlägg#5 där du ifrågasätter om det är rätt list, sedan börjar du babbla vad som är vanligast det är skitsamma för TS vad som är vanligast enligt dig nu har TS en eklist som finns i mängder av våra småhus..
För TS önskar hjälp med fastsättningen av den..
Jag frågasätter om det är korrekt list ja. Att det inte ser ut som en nivålist.

Men en fråga bara är det vanligast i villor med fabrisktillverkade lister eller egentillverkade lister?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
Jag frågasätter om det är korrekt list ja. Att det inte ser ut som en nivålist.

Men en fråga bara är det vanligast i villor med fabrisktillverkade lister eller egentillverkade lister?
Men för femtielftegången en eklist är en nivålist om den är anpassad efter underlaget, vad är det inte du fattar…
 
D
Om vi återgår till ämnet.

Är båda golven parallella? Dvs lika stor ojämnhet längs med den tänkta listen? Isåfall så fräs bort skillnaden på ena sidan av listen och skruva eller limma dit, skruv har fördelen den trycker ner listen och är enkel att montera men är lite fulare än lim.

Lutar golven relativt varandra är det klurigare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men för femtielftegången en eklist är en nivålist om den är anpassad efter underlaget, vad är det inte du fattar…
Har jag sagt något annat?
Klart man kan få en nivålist i ek.
Men det betyder ju inte att alla ek lister är nivålister. Nivålister har ett speciellt utseende.

Men kan du svara på frågan är fabrikstillverkade eller egentillverkade lister vanligast i villor?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
Har jag sagt något annat?
Klart man kan få en nivålist i ek.
Men det betyder ju inte att alla ek lister är nivålister. Nivålister har ett speciellt utseende.

Men kan du svara på frågan är fabrikstillverkade eller egentillverkade lister vanligast i villor?
Berätta för mig hur nivålister i ek ser ut???
 
D
Om det är till någon glädje så håller jag med dig, den andre är en idiot. 🤬
 
O oliven1 skrev:
Men kan du svara på frågan är fabrikstillverkade eller egentillverkade lister vanligast i villor?
Jag kan svara, att det beror på. I morsans villa från 1912 är det enbart egentillverkade (skräddarsydda) lister nästan överallt.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
R
Sedan har jag och andra kunder som inte vill ha samma utseende som dom färdiga listerna erbjuder och då finns bara en lösning att tillverka den efter önskat utseende..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.