Hallå!

Har ett klinkergolv och ett parkettgolv som inte lirar helt hundra i relation mot varandra.
Vi fick flytspackla golvet för att lägga klinker, men la parkett på befintliga skivor i hallen som inte var helt plana.
Nu har jag en bred list som jag vill lägga mellan övergången.

På bilden bångnar listen något, så det är inte enbart pga. skillnaden.

Stort tack! :)
 
  • Bred övergångslist mellan ett klinkergolv och ett parkettgolv med synligt glapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Precis, skruva.
Jag la en liknande bred eklist mellan 2 golv, försänkte 3 snygga (spår)mässingskruv i listen, och jag tycker det blev kanonbra.
 
Redigerat:
R
SnickarNikke SnickarNikke skrev:
Hallå!

Har ett klinkergolv och ett parkettgolv som inte lirar helt hundra i relation mot varandra.
Vi fick flytspackla golvet för att lägga klinker, men la parkett på befintliga skivor i hallen som inte var helt plana.
Nu har jag en bred list som jag vill lägga mellan övergången.

På bilden bångnar listen något, så det är inte enbart pga. skillnaden.

Stort tack! :)
Du kan limma den med tex. Tech-7 men se till att limma den enbart mot klinkersen så att parketten kan röra sig..
Limma och sedan på med ordentliga vikter i minst 24timmar så håller det..
 
är det verkligen rätt typ av list?
finns ju lister för detta ändamål, tex nivålister?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
är det verkligen rätt typ av list?
finns ju lister för detta ändamål, tex nivålister?
Vadå rätt typ av list ska du ta upp AMA här med?
Man gör ofta egna Ek lister mellan olika golv..
 
  • Haha
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vadå rätt typ av list ska du ta upp AMA här med?
Man gör ofta egna Ek lister mellan olika golv..
det finns lister för ändamålet, att använda en list som är framtagen för just detta ändamålet kan ju vara bra för TS att veta att det finns?

man gör inte ofta egna ek-lister det är bra mycket vanliga att köpa färdiga lister/trösklar
 
Om det är inte allt för stor nivåskillnad mellan golven, så blir det snyggare att skruva. tycker iaf. jag. Limma dit en list med nivåskillnad är inte så lätt att få snyggt, eller sitta kvar.
Nu pratar jag ju iofs om en plan list, vilket jag tycker är snyggare än nivålister.
 
Redigerat:
H
Finns nivålister att köpa.
Är avståndet större så inte det finns nog lång list så kan man kapa en egen men man fräser/kapar ur för det högre golvet så det passar.
Sen bäst om man skruvar med ett par försänkta skruv
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
det finns lister för ändamålet, att använda en list som är framtagen för just detta ändamålet kan ju vara bra för TS att veta att det finns?

man gör inte ofta egna ek-lister det är bra mycket vanliga att köpa färdiga lister/trösklar
Nu pratar du i mössan återigen, inom villor så ar det vanligt med att man tillverkar egna eklister jag är inte ensam om det..

Vet att du sitter på kontoret och byggmöten på större byggen men det är knappast representativt för våra småhus..
 
R Rejäl skrev:
Nu pratar du i mössan återigen, inom villor så ar det vanligt med att man tillverkar egna eklister jag är inte ensam om det..

Vet att du sitter på kontoret och byggmöten på större byggen men det är knappast representativt för våra småhus..
orkar inte ta diskussionen med dig, men kan lova att långt över 99% av alla lister i nyproducerade villor är fabrikstillverkade.

nivålister är en mycket bra lösning för TS ändamål.
är det mycket skillnad kan man kombinera två lister tex en smyglist och en platttröskel.
 
R
O oliven1 skrev:
orkar inte ta diskussionen med dig, men kan lova att långt över 99% av alla lister i nyproducerade villor är fabrikstillverkade.

nivålister är en mycket bra lösning för TS ändamål.
är det mycket skillnad kan man kombinera två lister tex en smyglist och en platttröskel.
Du kan lova vad du vill har byggt över 50st villor så jag vet vad jag pratar om, men du är ju ingenjör? Inom väg o vatten och verkar veta allt😀🤣
 
R Rejäl skrev:
Du kan lova vad du vill har byggt över 50st villor så jag vet vad jag pratar om, men du är ju ingenjör? Inom väg o vatten och verkar veta allt😀🤣
säger inget om villorna du har byggt, hur ska jag veta det?
men det är vanligast i sverige med fabrikstillverkade lister.
 
R
O oliven1 skrev:
säger inget om villorna du har byggt, hur ska jag veta det?
men det är vanligast i sverige med fabrikstillverkade lister.
Så du menar att det enklaste och billigaste är det rätta?
Ingett förvånar mig när det gäller dig längre men att ifrågasätta att en eklist skulle vara fel i detta fallet är helt enkelt fel finns i mängder av hus…
 
R Rejäl skrev:
Så du menar att det enklaste och billigaste är det rätta?
Ingett förvånar mig när det gäller dig längre men att ifrågasätta att en eklist skulle vara fel i detta fallet är helt enkelt fel finns i mängder av hus…
va pratar du om, har väl aldrig sagt vad som är det rätta eller inte?
jag sa vad som är vanligast.

en eklist är jättevanlig, men då fabrikstillverkade inte egen tillverkade som du säger.

hur tillverkar du ens egna eklister?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.