H Hickey skrev:
Rakt ner med endast O-ring. Så antar att gängningen är annorlunda på den nya trots samma fabrikat.
Det tror jag inte.
Jag är lite osäker på om du ska vrida den 3/4 varv till, eller om du ska backa 1/4.


Jag har bytt en liknande själv, till vänster i denna bild:
Kopparledningar och ventiler under installation, med närbild på en ventil till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och där var det bannemig inte enkelt att vrida den sista biten, men det var bara den sista 1/4.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det tror jag inte.
Jag är lite osäker på om du ska vrida den 3/4 varv till, eller om du ska backa 1/4.


Jag har bytt en liknande själv, till vänster i denna bild:
[bild]
Och där var det bannemig inte enkelt att vrida den sista biten, men det var bara den sista 1/4.
Det går inte att vrida den 3/4 till med O-ring, det är stopp nu, kan säkert vrida den några millimeter om jag tar i med verktyg. Så tror jag måste antingen vrida tillbaka 1/4 eller av med O-ring, på med lin och pasta, alt köpa en vinkel som också skulle funka. 3 alternativa lösningar 😃
 
H Hickey skrev:
Jag har testat den genom att vrida på den svarta ratten, då kommer det vatten och stänger när man släpper. Jag tänkte att jag ville se att den fungerar i verkligt läge när ventilen släpper igenom lite vatten vid tillräckligt högt tryck.
Tja, det är ju e en säkerhetsventil, så den ska släppa ut vatten när det blir för högt tryck.
Du har generellt inte någon tryckmätare på varmvattenberedaren, så det är svårt att kontrollera att funktionen är exakt rätt, där får man i praktiken lita på kvalitetskontrollen.
 
  • Gilla
Hickey
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, det är ju e en säkerhetsventil, så den ska släppa ut vatten när det blir för högt tryck.
Du har generellt inte någon tryckmätare på varmvattenberedaren, så det är svårt att kontrollera att funktionen är exakt rätt, där får man i praktiken lita på kvalitetskontrollen.
Den släppte igenom vatten igår, så nu vet jag att den fungerar. 👍
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.