Hej!

Jag har precis bytt säkerhetsventilen (tappvatten) på min IVT 290 AW. Dock blir jag inte klok på hur jag kan få mynningen där vattnet ska droppa ner i den svarta koppen att stå rakt ner. Den gamla gjorde det men den ny har ingen chans till det. Isåfall kan jag inte dra åt den med handkraft ens.

Någon som har råd?

Jag undrar även hur jag kan testa att ventilen fungerar då den inte droppar alls längre.
 
  • Närbild av nyligen installerad säkerhetsventil som inte riktas rakt neråt mot den svarta koppen på en IVT 290 AW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ansluta ett kopparrör med vinkel nedåt och leda röret till en golvbrunn eller en speciell slasktratt som i sin tud leder till golvbrunnen. Den svarta plastkoppen är ingen tillåten lösning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du ska ansluta ett kopparrör med vinkel nedåt och leda röret till en golvbrunn eller en speciell slasktratt som i sin tud leder till golvbrunnen. Den svarta plastkoppen är ingen tillåten lösning.
Tack för ditt svar! Förlåt att jag utelämnade denna information, men droppkoppen är ansluten till ett rör som leder vattnet ner i närliggande golvbrunn.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
  • Gilla
Hickey
  • Laddar…
Mer gängtätning?
 
  • Gilla
Hickey
  • Laddar…
Bort med den igen, sprätta bort den tätring som ev sitter på gängan, skrapa med en kniv eller vad som helst på gängan så den blir med grader. Sen linda lin och lite tätpasta på, gänga in den tills det bra trögt i någonlunda riktning på utloppet, stämmer det inte riktigt, går det bra att backa eller framåt på den, det är tätt ända. Det är det som är bra med lin. Att prova den behöver du inte, Det är en svart hatt och är för kallvatten in i VVB och står säkert 9 bar på den.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Är det modellen med o-ring? Då borde räcka att backa den till rätt vinkel.
 
  • Gilla
Hickey och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det modellen med o-ring? Då borde räcka att backa den till rätt vinkel.
Yes, det är med medföljande O-ring.
 
Då hade jag backat den och kikat så att det inte läcker och sedan känt mig nöjd.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag inser att där är flera lösningar för att få mynningen på ventilen att stå rakt ner, tack för alla förslag!

Jag har testat den genom att vrida på den svarta ratten, då kommer det vatten och stänger när man släpper. Jag tänkte att jag ville se att den fungerar i verkligt läge när ventilen släpper igenom lite vatten vid tillräckligt högt tryck.

Åter igen tack för all er hjälp 👍
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då hade jag backat den och kikat så att det inte läcker och sedan känt mig nöjd.
Mm ska prova det, det var dock en lite olustig novis känsla att inte få dra åt den med handkraft ens. Men antar med tiden att den fastnar.
 
H Hickey skrev:
Mm ska prova det, det var dock en lite olustig novis känsla att inte få dra åt den med handkraft ens. Men antar med tiden att den fastnar.
Du menar att den sitter lite löst om du backar den?

Då är jag inte säker att den kommer hålla tätt om du backar den, då ska du snarare dra åt den 3/4 varv till.

Har du använt lin och pasta eller liknande på den?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att den sitter lite löst om du backar den?

Då är jag inte säker att den kommer hålla tätt om du backar den, då ska du snarare dra åt den 3/4 varv till.

Har du använt lin och pasta eller liknande på den?
Mm den sitter löst då, inte löst i form av att den glappar. Nej jag har inte använt lin och pasta, tänkte att jag provade utan först då där var O-ring. Den är ju tät om jag drar den med handkraft ialf, men ser även ut att vara tät om jag backar den. Men jag får känslan av att den mest korrekta lösningen är lin och pasta efter att ha läst alla råd. 🙂
 
H Hickey skrev:
Mm den sitter löst då, inte löst i form av att den glappar. Nej jag har inte använt lin och pasta, tänkte att jag provade utan först då där var O-ring. Den är ju tät om jag drar den med handkraft ialf, men ser även ut att vara tät om jag backar den. Men jag får känslan av att den mest korrekta lösningen är lin och pasta efter att ha läst alla råd. 🙂
Hur satt den förra?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur satt den förra?
Rakt ner med endast O-ring. Så antar att gängningen är annorlunda på den nya trots samma fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.