Ja på allt. Det som kan vara lite "problem" är skarven ute, dom trådarna är troligen betydligt grövre än trådarna i EKKXen och passar därför dåligt i "fiskögonnen". Ev KAN trådarna klippas av när du pressar ihop "fiskögat". Jag brukar sätta en tom kopplingsdosa (som jag har taget ett litet hål i längst ner för att ev kondens ska rinna ut) och skala upp ledarna, tvinna ihop "in och ut" samt sätta på en Wago 222.
 
A
Tack,

Då kör jag wago 222 istället för fiskögon i en kopplingsdosa i underspikningen.

Tack för hjälpen allesammans!!
 
Redigerat:
Själv så har jag en luftburen gammal ledning som är skarvad utanpå skorstenen, när jag flyttade in så gick kabeln ner på vinden och in på två st torrbatterier (det står televerket på dom och är besiktigade på 50-talet, ringde Telia men dom trodde nog jag var onykter för dom hade aldrig hört talas om dom).

Numera är torrbatterierna borta, skarven vid skorstenen är kvar direkt till ADSL - modemet. Till detta hör att jag nästintill ständigt ligger på 18-24 Mbit (bredbandsbolaget).

Arbetade en tid på Telia (installationstekniker) i början på 2000-talet och då skarvades telefonkablar med fisköga eller sockerbitar, i värsta fall tejp, och då arbetade vi med ADSL-anslutningar i hyreshus.

Det spelar ingen roll om du använder en bra kabel i huset om anslutningskabeln är 50 år.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
A
... Nu är jag lite förvirrad, inkommande är en svart kabel med 4st trådar?


hur kopplar jag detta i jacket?


/kl8
 
Mät mellan vilka två ledare du har ca 48V Likspänning och anslut dom till de två nedre skruvarna på jacket.
Dom kvarvarande ledarna kan du isolera då det bara används två ledare för inkommande telefon.
 
sforskarn skrev:
Är det inte så att nätägaren oftast Telia eller deras nätbolag vad det nu heter (byter ju namn oftare än en bigamist) är ansvariga fram till första jacket på samma sätt som elnätägaren är ansvarig fram till mätaren? Dom har åtminstonde hos mig åtgärdat problem fram till första jacket utan kostnad. Om så är fallet och du inte har något första jack så kanske det är läge att höra med dom om uppsättning av ett första jack och då få det där du vill ha det? :rolleyes:
Om nu tidigare ägare själv har tagit bort första jacket så kommer dom troligen att vilja ha betalt för återställandet. Annars har du rätt och när det finns jack så ansvarar dom till första jacket. Med reservation för att det kan vara skillnad om det sitter plint i elskåpet för anslutning av Tele, då kanske deras leveransansvar slutar redan där.

Scanova heter väl förresten nätägaren idag.
 
mexitegel skrev:
Kabeln består av två trådpar, lila/grön och blå/vit. lila/grön är första paret och bör vara det som används. Funkar inte det så testa med med vit/blå. Du ska alltså bara ansluta två av kablelns fyra trådar.
På den tiden jag jobbade på Televerket (80-talet) använde vi alltid vit/blå som första par och turkos/lila användes som andra par. Turkos/lila användes väldigt sällan och eftersom alla kablar med mer än 4 trådar i var partvinnade så var det mest logiskt att använda bit/blå som par 1.

Men sen är väl den där kabel (som jag har för mig vi kallade 1-S) inte partvinnad utan fyrskruv?
 
Redigerat:
@nerre: Nej, jag tror inte den är partvinnad. Jag skrev bara "par" ;)

Mina uppgifterna om förstapar kommer från min farbror som är en gammal kollega till dig, så det är andrahandsinfo. Men eftersom det stämde in på de två hus jag kopplat tele i så har jag inte haft anledning att anta något annat. Eller också har han eller jag blandat ihop sakerna under årens lopp :).

Hur som helst, funkar inte det ena paret så prövar man med det andra :)
 
Vit/blå är alltid första par i svagströmskablar, men det skulle inte förvåna mig om vissa "telegubbar" har använt andra färger. I alla fall tidigare besatt många av deras "montörer" en ytterst begränsad kunskap när det gällde "regler" mm.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Se där då har man lärt sig något användbart idag också :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.