Firar påsk i en lånad stuga på landet och det kommer inget vatten ur kranarna. I pumphuset står en hydrofor med vad jag gissar är en motor till, men inget händer med trycket när jag slår på motorskyddet.

Jag kan verkligen ingenting om sånt här, men jag ger googlat som en galning och vet att det har varit strömavbrott här. Jag har en idé om att ett längre avbrott skulle kunnat göra att trycket försvunnit alldeles och att man kan behöva fylla på med vatten för att pumpen ska kunna bygga upp trycket igen.

Är det någon som känner igen problemet och kan säga om det är rimlig idé och i så fall: har någon en aning om var man skulle fylla på?
 
  • Hydrofor och motor i pumphus, med sladdar och rör, potentiellt problem med vattentrycket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hydrofor och utrustning i ett pumphus med synliga rör, kablar och en manuell brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Hjälpte en kompis med liknande problem.
Motorn startade inte för det var fel på en pressostat dvs en som känner av vattentrycket.

Fanns en mätare och när den sjönk till 20 skulle motorn/pumpen starta och när den kom upp till 40 så stannade den.

Böt pressostaten och det fungerade, hade nog kanske hjälpt att motionera den gamla också vid eftertanke dvs använt en mejsel och tryckt in och ut fjädern några gånger på pressostaten.
 
  • Gilla
Ninjamom
  • Laddar…
Tack för svar! Kan det vara den grå lådan med svart sockel som är pressostaten tro. Värt att öppna och kolla om jag hittar någon fjäder att motionera!
 
N Ninjamom skrev:
Tack för svar! Kan det vara den grå lådan med svart sockel som är pressostaten tro. Värt att öppna och kolla om jag hittar någon fjäder att motionera!
A Achren57 skrev:
Hjälpte en kompis med liknande problem.
Motorn startade inte för det var fel på en pressostat dvs en som känner av vattentrycket.

Fanns en mätare och när den sjönk till 20 skulle motorn/pumpen starta och när den kom upp till 40 så stannade den.

Böt pressostaten och det fungerade, hade nog kanske hjälpt att motionera den gamla också vid eftertanke dvs använt en mejsel och tryckt in och ut fjädern några gånger på pressostaten.
Äsch, det verkar inte vara fjädrarna - de känns välfungerande och spänstiga.
 
Vår tryckströmbrytare (även här kallad pressostat) hade ärjat inuti. Byttes sedermera men innan dess hjälpte det att slå på den. Inte det mest ortodoxa tipset men men, som man säger. Dängde till kåpan med en hyfsad mejsel.
 
Det kan gå att få reda på om tryckströmbrytraen bråkar, knacka lite hårt på röret mellan en grå och röret. ska skaka om ordentligt. Brytaren sitter på tvären och kort rör, då blir det ofta skit i brytaren och röret så den inte känner trycket. Swr ut som det är en unionkoppling mellan brytaren och röret, det är en lekande mutter, prova med att se om det är en sådan, då kan brytaren lossas och rengöras. stäng av strömmen först
 
  • Gilla
Pjosk75 och 1 till
  • Laddar…
L lidagard skrev:
Vår tryckströmbrytare (även här kallad pressostat) hade ärjat inuti. Byttes sedermera men innan dess hjälpte det att slå på den. Inte det mest ortodoxa tipset men men, som man säger. Dängde till kåpan med en hyfsad mejsel.
Haha, var ju befriande att få slå lite, men det hjälpte tyvärr inte.
 
J jonaserik skrev:
Det kan gå att få reda på om tryckströmbrytraen bråkar, knacka lite hårt på röret mellan en grå och röret. ska skaka om ordentligt. Brytaren sitter på tvären och kort rör, då blir det ofta skit i brytaren och röret så den inte känner trycket. Swr ut som det är en unionkoppling mellan brytaren och röret, det är en lekande mutter, prova med att se om det är en sådan, då kan brytaren lossas och rengöras. stäng av strömmen först
Bra tips, har skakat och bankat men det låter fint - tror inte att det är ngn skit där tyvärr.
 
Det är inte en kran nånstans du behöver vrida på?

Edit: som en kulventil eller liknande på vattenledningen in i huset
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Har du öht någon ström någonstans? Var sitter pumpen? Dränkpump? Borrhål eller grävd brunn?
En översiktsbild?
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
A
Så här gjorde jag för att ta reda på om det var fel på pressostaten:

Under locket till pressostaten finns en kontakt som en strömbrytare.
När trycket är t.ex 20 slår den ifrån och när det är 40 slår den till.

Jag mätte kontakten dvs att det var spänning på ena sidan
av kontakten och när trycket kom upp till 40 så såg jag
att det inte blev någon spänning på andra sidan, alltså
fel på kontakten och pressostaten.

För att vara riktigt säker att det var kontakten så byglade jag den
dvs satt en kabel från ena sidan av kontakten till den andra och
då hoppade pumpen igång.

Man kan göra denna felsökning spänningslöst om man har
en summer och på så sätt kollar att kontakten/strömbrytaren
slår till när trycket är hög.

Med det sagt så ska man inte hålla på med spänning på
för det är farligt och man ska kontakta elektriker.
 
  • Gilla
Ninjamom
  • Laddar…
Sladden från pressostaten sticker iväg till en pvc-rör och vidare så en god gissning är nog en djuphålspump, annars brukar pumpen vara i samma utrymme som hydroforen.

jag skulle kolla om det över huvud taget finns spänning framme i pressostaten med en digital multimeter. Att eventuell arbetsbrytare i serie med strömmatningen är påslagna och att vid husets säkringsskåp att dvärgbrytare är påslagen för pumpen alternativt kolla proppsäkringarna att de verkligen är hela.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Har du öht någon ström någonstans? Var sitter pumpen? Dränkpump? Borrhål eller grävd brunn?
En översiktsbild?
Det enda jag säkert vet är att strömmen in till pumphuset funkar som den ska, lampan lyser därinne (och inga andra säkringar har gått). Om inte saken med blått lock på första bilden är pumpen så sitter den kanske i brunnen? Det sticker upp ett plaströr i gräsmattan som kanske skulle kunna vara en borrad brunn (eller så är det nåt till avloppstanken).
 
Gur ser det ut på väggen där den vita kabeln går till, bara en brytare eller en liten låda med några knappar på , svart och röd.
 
A Achren57 skrev:
Så här gjorde jag för att ta reda på om det var fel på pressostaten:

Under locket till pressostaten finns en kontakt som en strömbrytare.
När trycket är t.ex 20 slår den ifrån och när det är 40 slår den till.

Jag mätte kontakten dvs att det var spänning på ena sidan
av kontakten och när trycket kom upp till 40 så såg jag
att det inte blev någon spänning på andra sidan, alltså
fel på kontakten och pressostaten.

För att vara riktigt säker att det var kontakten så byglade jag den
dvs satt en kabel från ena sidan av kontakten till den andra och
då hoppade pumpen igång.

Man kan göra denna felsökning spänningslöst om man har
en summer och på så sätt kollar att kontakten/strömbrytaren
slår till när trycket är hög.

Med det sagt så ska man inte hålla på med spänning på
för det är farligt och man ska kontakta elektriker.
Ja jag skulle nog hellre anlita en elektriker än att ge mig på det där på egen hand. Kan ingenting om el själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.