Maalox Maalox skrev:
Jag är mest intresserad över argumentationen du hade använde dig av där hemma för att få igenom inköp av 4st borrhammare — dela gärna 😀
Borren sitter ju fast, vad ska annars göras? Jag är mer intresserad av varför det blev en tråd och inte borrhammare #5 😅
 
  • Haha
  • Gilla
DonPablo och 2 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Jag är mest intresserad över argumentationen du hade använde dig av där hemma för att få igenom inköp av 4st borrhammare — dela gärna 😀
Han har nog lurat i frugan att det behövs en maskin för varje storlek, genidrag 🤭
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D
Köper du ny maskin varje gång du behöver byta dimension på borr?
 
  • Haha
Odur
  • Laddar…
- gumman, hilti har kommit med en maskin nu där man kan byta borr istället för att köpa ny maskin.
Klart, den är ju lite dyrare men de tjänar jag lätt in på ett år😅
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
När jag köpte min borrhammare tyckte jag priset lockade att läsa instruktionsboken.
Där står att man ska torka av borren och smörja den med medföljande pasta, (kommer ej ihåg sorten, kändes som molykot typ).
Så nu torkar jag alltid av borren och smörjer innan användning.
Har jag aldrig gjort förut, men nu är det ändring på det.
Gör så i fortsättningen när du väl fått loss borrarna.

Lycka till
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Torkar alltid av och smörjer varje gång jag byter borr.
 
  • En produktbild för högtemperaturfett i tub för 84,90 kr på en svensk hemsida för bilvård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Torkar alltid av och smörjer varje gång jag byter borr.
Äntligen har jag med hjälp av ett skruvstycke fått loss tre borrar, det visade sig att två av den hade knäckts av. Den tredje lossnade efter mycket besvär. Den fjärde sitter fortfarande fast. Det var inte kulorna som kärvade för de rörde sig fint i chucken på samtliga.
Tack för alla tips och råd, det blir tyvärr inte #5
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag gjorde bort mig i somras. Ett borr gick av och jag köpte ett nytt utan att förstå att en bit av det gamla borret satt kvar i chucken. Det nya borret blev utkragat inne i chucken så att det inte kom ut. Jag fick plocka isär maskinen, kapa borret och pressa ut återstoden med ett dorn och ett stort skruvstycke. Och sedan lyckas jag än så länge inte sätta ihop maskinen igen. Jag tror att lärdomen är dels att inte köpa för billiga borr och dels att inte hänga för tungt på maskinen när man borrar.
 
Lite märkligt iaf.
Jag har borrat yrkesmässigt sen början på 90 talet, vet att man egentligen ska smörja, men det var nog 20 år senast jag gjorde det. Min senaste maskin är 12 år och har aldrig fått nått fett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.