Hej, jag har flera borrar som jag inte får loss från chucken. De sitter verkligen fast, jag har provat att smörja med wd40 och 5,56 utan någon framgång. SDS plus borr.
Märke: Zipper ZI BAH 1500D.
Har ni möjlighet att hjälpa mig med tips?

Mvh Fredrik
 
  • Flertal eldrivna verktyg på en matta utomhus, kabel och jacka i bakgrunden, arbete pågår möjligtvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
R Roadtrip skrev:
Hej, jag har flera borrar som jag inte får loss från chucken. De sitter verkligen fast, jag har provat att smörja med wd40 och 5,56 utan någon framgång. SDS plus borr.
Märke: Zipper ZI BAH 1500D.
Har ni möjlighet att hjälpa mig med tips?

Mvh Fredrik
Drar du chucken den svarta bakåt när du försöker o få av borret?
 
R Roadtrip skrev:
Hej, jag har flera borrar som jag inte får loss från chucken. De sitter verkligen fast, jag har provat att smörja med wd40 och 5,56 utan någon framgång. SDS plus borr.
Märke: Zipper ZI BAH 1500D.
Har ni möjlighet att hjälpa mig med tips?

Mvh Fredrik
Ajdå har du testat att sätta borret i skruvstycke och öppna chucken samt ryck bakåt?Var inte så länge sedan vi hade en som hade hyrt en Hiltimaskin som borren satt fast.
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Drar du chucken den svarta bakåt när du försöker o få av borret?
Jajamän. Den sitter som berget fast i chucken.
 
R
R Roadtrip skrev:
Jajamän. Den sitter som berget fast i chucken.
Testa som växelventil skriver ovan..
 
V växelventil skrev:
Ajdå har du testat att sätta borret i skruvstycke och öppna chucken samt ryck bakåt?Var inte så länge sedan vi hade en som hade hyrt en Hiltimaskin som borren satt fast.
Tack för tipset. Skall leta upp ett skruvstycke och försöka.
 
R
R Roadtrip skrev:
Tack för tipset. Skall leta upp ett skruvstycke och försöka.
Knacka med en hammare försiktigt när du har spänt fast den och sedan får du jucka lite😂
 
Bara en kort fråga, sitter borrarna fast i alla maskiner, då kam det vara skit med borrarna, för mjukt gods i dom. Det är kulor i chucken som låser borren och kan göra grader eller gräva in sig i borren och sätta sig fast. Som sägs in ett skruvstycke med borren, försök flytta ringen bakåt, samtidigt vrida och knacka på chucken med en hammare som en hackspett i massor av olika vinklar, Det gäller nog att få kulorna att röra på sig
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Knacka med en hammare försiktigt när du har spänt fast den och sedan får du jucka lite😂
Skall prova detta tips. Vet du om det är borret eller maskinen som är upphov till att borret fastnar?
 
R
R Roadtrip skrev:
Skall prova detta tips. Vet du om det är borret eller maskinen som är upphov till att borret fastnar?
Säkert bös o rost i chucken dessa bör man underhålla med lite fett i tex. Kan man lägga lite fett i SDS borren när man sticker ned den i chucken..

Jag tror att det går att knacka loss dom med lite finess och tålamod…speciellt i o med att du har sprutat i lite smörja så brukar det lossna efter ett tag..,
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
En fråga till, är alla maskiner lika gamla, tänker på kulorna, även dom kan vara så hårda att dom spricker, men ska nog mycket till för det, när det är fler maskiner med lika fel. Var det rätt av mig med att alla maskiner har borrar som sitter fast.
 
J jonaserik skrev:
En fråga till, är alla maskiner lika gamla, tänker på kulorna, även dom kan vara så hårda att dom spricker, men ska nog mycket till för det, när det är fler maskiner med lika fel. Var det rätt av mig med att alla maskiner har borrar som sitter fast.
Det stämmer att samtliga maskiner har en borr som sitter fast, de är inköpta vid olika tillfällen och är använda olika mycket. Den äldsta ett par år gammal och den nyaste endast använd ett fåtal gånger.
 
  • Gilla
tobheds
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och borrarna inköpta på samma ställe, men du får prova med det som sägs, har varit uppe tidigare och här en video på hur man plockar isär en SDS-chuck om det kan ge något. Scrolla ner till slutet
[länk]
Borrarna är av olika märken och inköpta på olika ställen. Det blir till att försöka banka loss borrarna och därefter försöka montera isär chucken och smörja eller byta kulan.
 
Maalox
Jag är mest intresserad över argumentationen du hade använde dig av där hemma för att få igenom inköp av 4st borrhammare — dela gärna 😀
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.