Hej alla kloka!
Vi eldar i vedpanna och har radiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen. Golvvärmen är ”shuntad” med hjälp av en shunt från Wirsbo (Upnor). Problemet är att om jag stänger shuntventilen så jag får hög (över 30 grader) framledningstemp så blir bara slingorna varma några meter fram, returslingorna ligger på ca 20 grader. Om jag öppnar shuntventilen så får jag bra cirkulation och returen kan i bästa fall få 26 grader. När temperaturen utomhus är under -5 blir undervåningen inte tillräckligt varm. Jag har luftat slingorna och bytt till en kraftigare cirkulationspump, det gjorde saken lite bättre men inte tillräckligt. Hur gör jag för att få cirkulation även med en högre framledningstemp?

Mvh Bosse
 
  • Värmesystem med shunt från Wirsbo, cirkulationspump, ventiler och manometrar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser lite rörigt ut. gjort det själv. Syns inte så bra, men sitter det en strypventil på returen på fördelaren, kanske för mycket strypt, så flödet blir för litet i GV. Vad händer om du stryper på raddarna, blir GV varmt då. Som vanligt med raddar uppe och GV nere, ena eller andra blir varmt och har inte med shuntningen ut att göra, Kan du höja farten på pumpen för GV, det verkar som att det är en kortis i systemet, där flödet i raddarna går lättare och GV får dåligt flöde att suga åt sig.
 
J jonaserik skrev:
Ser lite rörigt ut. gjort det själv. Syns inte så bra, men sitter det en strypventil på returen på fördelaren, kanske för mycket strypt, så flödet blir för litet i GV. Vad händer om du stryper på raddarna, blir GV varmt då. Som vanligt med raddar uppe och GV nere, ena eller andra blir varmt och har inte med shuntningen ut att göra, Kan du höja farten på pumpen för GV, det verkar som att det är en kortis i systemet, där flödet i raddarna går lättare och GV får dåligt flöde att suga åt sig.
Tidigare ägare har satt ihop det. Att det ser lite rörigt ut är nog mest för att jag skruvat av termostaten och ”ställdonen”😊 Jag har tyvärr redan provat att strypa raddarna och pumpen för GV går på max och strypventilen på returen är max öppen… men du har säkert rätt i att det är ”kortis” i flödet på något sätt.
 
När man ser på temperaturen på GV , ca 50 C in och ca 20 C retur, så är det inget flöde genom slingorna. Du sa att det var varmt en bit ut på dom. Även det tyder på att det bara är s.k pyspunka ut. Ta en hammare och knacka lite häftigt på maxtermostens metall rakt framifrån, det ska ruska om ordentligt i den. Innanför piggen så är det en packbox som påverkas av piggen/termostaten och den kan ha kärvat lite i pyspunkaläge. Var inte rädd det håller. Pass på så inte slingorna får för hett vatten, max 45 C.
 
J jonaserik skrev:
När man ser på temperaturen på GV , ca 50 C in och ca 20 C retur, så är det inget flöde genom slingorna. Du sa att det var varmt en bit ut på dom. Även det tyder på att det bara är s.k pyspunka ut. Ta en hammare och knacka lite häftigt på maxtermostens metall rakt framifrån, det ska ruska om ordentligt i den. Innanför piggen så är det en packbox som påverkas av piggen/termostaten och den kan ha kärvat lite i pyspunkaläge. Var inte rädd det håller. Pass på så inte slingorna får för hett vatten, max 45 C.
Tack det ska jag prova. Men jag förstår inte riktigt för termostaten sitter ju på inflödet!?! Antar att jag i så fall ska skruva bort piggen, för den lär väl inte hålla för ett hammarslag?
 
Svar nej piggen ska bara vara ute, tryck på den och den ska gå ut själv. Det jag menade var om själva tätningen i ventilen som påverkas av piggen har kärvat. den delen ska gå rakt ut mot piggen. Knackar man lite häftigt på röret under ventilen, i piggens riktning, det håller, så kommer skakningarna att gå inåt och ev tätningen vill då gå utåt, ingen garanti att det blir att den går ut, bara om den kärvat tills sig så hjälper det. På termometrarna så syns att flödet är dåligt över slingorna. känn med handen om utgående är varma, det verkar som att regleringen stryper ner tempen
 
J jonaserik skrev:
Svar nej piggen ska bara vara ute, tryck på den och den ska gå ut själv. Det jag menade var om själva tätningen i ventilen som påverkas av piggen har kärvat. den delen ska gå rakt ut mot piggen. Knackar man lite häftigt på röret under ventilen, i piggens riktning, det håller, så kommer skakningarna att gå inåt och ev tätningen vill då gå utåt, ingen garanti att det blir att den går ut, bara om den kärvat tills sig så hjälper det. På termometrarna så syns att flödet är dåligt över slingorna. känn med handen om utgående är varma, det verkar som att regleringen stryper ner tempen
Ja då förstår jag. Återkommer när jag provat detta 😊
 
Nu har jag testat även detta och tyvärr utan att det blev bättre. Någon annan som har någon tanke om detta problem. Kan det ha ”beckat” igen någonstans?
 
Jag hade nog kopplat loss varje slinga för sig och spolat för att se att flödet finns där.
En bra pump och spola mot en spann.
Har du luft i systemet så löser det sig
 
S Squareneck skrev:
Nu har jag testat även detta och tyvärr utan att det blev bättre. Någon annan som har någon tanke om detta problem. Kan det ha ”beckat” igen någonstans?
Ett foto mer till vänster på fördelarna.
 
J jonaserik skrev:
Ett foto mer till vänster på fördelarna.
 
  • Värmesystem med kopparrör, mätare och ventiler på vit väggbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sägs koppla ur en slinga i taget för att spoladom. Är nog att ta i en del och inte förankrat i verklighten. På vänster sida så är det anslutningar och ventiler, där kan man koppla på vanliga gardenagrejer och slangar, en slang till en vattenkran och en till avloppet. Stänga av pumpen, stänga dom två gröna vreden. Stänga till alla slingor utom en med dom vitta hattarna, öppna ventilerna på fördelarna och öppna vattenkranen och spola. Nästa sväng blir att stäng den ventil som är från vattenkranen, stäga första slingan och öppna nästa, o.s.v Då om det finns luft eller skit så åker det ut. Tillbaka till från början, gör allt med kopplingar baklänges. Är ut du med.
 
Tusen tack för att ni tar er tid 😊 Japp, jag har gjort detta två ggr utan någon större förbättring. Dock har jag inte gjort proceduren baklänges utan bara spolat slingorna i den riktningen vattnet ska gå. Behöver jag spola dem baklänges också alltså?
 
Svar nej behövs inte om det var fart på vattnet. Bu är det lite svårt att se. men är det en strypventil på vänstara röret från golvet. er foto lite närmare så det går att se bäda ventilerna på rören från golvet.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej behövs inte om det var fart på vattnet. Bu är det lite svårt att se. men är det en strypventil på vänstara röret från golvet. er foto lite närmare så det går att se bäda ventilerna på rören från golvet.
Det var full fart på vattnet när jag spolade så då behöver jag inte upprepa den proceduren i alla fall. Ja det är en strypventil på vänstra röret (returen). Man reglerar den med en insexnyckel. Nu är den helt öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.