Krokben Krokben skrev:
Visst är det väl så att det tar längre tid för varmvattnet att färdas genom hela systemet och det tar längre tid än för en elradiator men så pass stort är ju inte ett slutet radiatorsystem att det blir nämnvärt märkbart?

När en av mina kontaktorer hade brunnit fast så var elementen skollheta, när jag stängde av pannan helt så var elementen svala på några minuter.
Nej, inte så länge man konstanthåller innetemperaturen. Om man däremot tänker sig att man ska värma upp ett rum som stått kallt så blir skillnaden i uppvärmningstid mellan vatten- och elradiator stor vid milda utetemperaturer.
 
Krokben
S Sambasunka skrev:
Nej, inte så länge man konstanthåller innetemperaturen. Om man däremot tänker sig att man ska värma upp ett rum som stått kallt så blir skillnaden i uppvärmningstid mellan vatten- och g stor vid milda utetemperaturer.
Ja det köper jag, det ungefär så jag nämnde i mitt inlägg längre upp. Men att få en temperaturökning i radiatorvattnet tar ju inte så lång tid, hur lång tid det tar att få upp temperaturen i rummet är en annan femma. Det har ju med det vi nämnde tidigare angående elradiator och maxeffekt direkt kontra elpannans värmemurva/shunt att göra.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Ja det köper jag, det ungefär så jag nämnde i mitt inlägg längre upp. Men att få en temperaturökning i radiatorvattnet tar ju inte så lång tid, hur lång tid det tar att få upp temperaturen i rummet är en annan femma. Det har ju med det vi nämnde tidigare angående elradiator och maxeffekt direkt kontra elpannans värmemurva/shunt att göra.
Ja, det var bara ett förtydligande från min sida i vilken situation man kan märka skillnaden. Hur lång tid temperaturökningen på värmevattnet tar beror på vad man värmer med. Med fjärrvärme kan man höja vattentemperaturen med 60 grader på några sekunder, medan en värmepump bara kan höja temperaturen med tio grader i taget.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
L lat skrev:
OM du ska natt eller dagsänka så gäller det att sänkningen är tillräckligt lång för att det ska bli nån energivinst. Hur lång sänkningen behöver vara beror på hur värmetrögt huset är, ju trögare desto längre sänkning behövs.
Varför ska jag svara på något som du redan har svarat på.:thinking:
 
L lat skrev:
Allt är bara en reglerfråga.
Detta svar har nog TS stor nytta av.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M
Ni som gör tankevurpan att det inte finns någon tröghet i ett vattenburet system behöver nog sätta er på skolbänken. Olika ämnen har olika entalpiförändringar. Att värma 1kg vatten kräver betydligt mer effekt än att värma 1kg luft tex. Jag själv gjorde experiment med olika material i skolan i detta ämne med en kalorimeter. Att förklara hur det fungerar utan lärarexamen är svårare. Tänk er att man ställer ut en tom burk med 50 grader uppvärmd luft på trappen vid -10gr. Sedan tar man en likadan burk men fylld med 50 gradigt vatten. Vilken tror ni kallnar först?
Man kan aldrig få samma snabbhet i ett värmesystem som är vattenburet mot ett med direktverkande el.

Beträffande frågeställningen så hade jag kastat ut elpannan och satt in en luft/vatten värmepump.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Krokben
Det är klart att det finns en tröghet i vatten, det är ju därför man använder sig av det för att transportera värme med minimala förluster. Det jag menade var att i ett slutet system med låg volym, t ex elpanna så går det ändå rätt fort att få upp tempen på vattnet. Har du en sval acktank på 1000 liter så är det klart riktigt märkbart.
 
M
Krokben Krokben skrev:
Det är klart att det finns en tröghet i vatten, det är ju därför man använder sig av det för att transportera värme med minimala förluster. Det jag menade var att i ett slutet system med låg volym, t ex elpanna så går det ändå rätt fort att få upp tempen på vattnet. Har du en sval acktank på 1000 liter så är det klart riktigt märkbart.
Den som orkar kan ju börja räkna. Det krävs 1,16W att värma en liter vatten per grad med noll förluster. Jag har förbikopplat mina acc-tankar nu när jag kör med LV-pump, men om jag skulle starta min pump nu och sätta framledningstempen på 45gr så skulle det nog ta 2,5-3 tim innan jag kunde se denna temperatur på radiatorkretsen. Hur många minuter tar det för en elradiator att gå från noll till max temp?
Sedan får man ha i åtanke att trögheten i det vattenburna innebär ju även det omvända. En elradiator tar några minuter efter det att man stängt av den så är den kall. En vattenburen radiatorkrets tar några timmar innan den kommer ned i temperatur.
 
M Markarbetaren skrev:
...Det krävs 1,16W att värma en liter vatten per grad med noll förluster...
Resonemanget i övrigt var korrekt men vet inte riktigt var du fick 1,16 ifrån?
Värmekapaciteten för vatten är 4,18 kJ/kg/K
Alltså det krävs 4180 W under 1 sekund att värma 1 liter vatten 1 grad.
Ja, Räknar man på ett system med exempelvis 200 liter som ska värmas 40 grader blir det väldans trögt.
 
M
M MagHam skrev:
Resonemanget i övrigt var korrekt men vet inte riktigt var du fick 1,16 ifrån?
Värmekapaciteten för vatten är 4,18 kJ/kg/K
Alltså det krävs 4180 W under 1 sekund att värma 1 liter vatten 1 grad.
Ja, Räknar man på ett system med exempelvis 200 liter som ska värmas 40 grader blir det väldans trögt.
Ingen normal människa här inne fattar vad Joule är för storhet, men Watt kan dom flesta relatera till, våran elförbrukning brukar inte redovisas i kJ därav uttryckte jag mig så.
4,18 kJ är samma som 1,16Wh.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
MultiMan
Joule är W*s, så väldigt lätt att relatera till och räkna med,
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M
MultiMan MultiMan skrev:
Joule är W*s, så väldigt lätt att relatera till och räkna med,
Okej, rest my case! Jag ska fortsättningsvis skriva min årliga förbrukning i MJ och effekten på mina saker i Ws, ska bli intressant att se hur många som fattar nada!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vill man ha ett snabbare vattenburet så låt pannan stå stadigt på 70 grader och använd shunten.

Protte
 
MultiMan MultiMan skrev:
Joule är W*s, så väldigt lätt att relatera till och räkna med,
Vilket skit att de inte redovisas i tex energideklaration, eller faktablad för tex vitvaror, eller varför inte när man talar om energiförbrukningen på bilar;)
 
M Markarbetaren skrev:
4,18 kJ är samma som 1,16Wh.
Absolut. Jag borde klurat ut att det var 4180/3600 du menade för att ange det i Wh, fast i första inlägget glömde du faktiskt "h" ;)

Hursom är vatten enormt energikrävande att öka temperaturen på. Något att reflektera över om man har ovanan att skölja disk under rinnande varmvatten t ex.
 
  • Gilla
VärhultsVargen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.