Hej! Avloppsrookie med 40-talskåk här...

Nygrävt markavlopp 110 PVC på plats, trädgårn ser ut som *** så dags för inomhusprojekt! Nu är det dags att åtgärda en WC+handfat som är anslutet via 75 mm HTP till ~10 cm gjutjärnsrör.

Detta innebär att byta ut grenröret av gjutjärn där även en större gjutjärnsstam ansluter precis innan övergången till nya plaströren ut ut huset.

Tänker mig att jag tar några anabola och sliter loss grenröret från 161mm ytterdiameter gjutjärn som troligen suttit där sen 1944, eller tigersågar av detsamma. Sen nån sorts övergång till PVC, sen nytt 160mm grenrör av PVC.

Ett litet orosmoln är hur jag ska lyckas skjuta in nya PVC-grenens utlopp i nya plastavloppet och också skjuta in gamla 161mm röret i nya PVC-grenen? Båda dessa sitter nog som berget och åt olika håll... Se bild, vill helst inte behöva gräva upp igen på utsidan pga detta.

Även tips på övergångar och inköpsställen kring GBG mottages tacksamt! Hittat följande från MA/Gustavsberg:
MA JET Redux DN150 x DN 100, -> Plaströr 110: RSK 119 84 14
MA JET DN150 x DN 150, -> Plaströr 160: RSK 119 83 48 / 119 53 52
plus stödhylsa plastsidan.
Katalogbild bifogad

Eller en Fernco liknande den jag redan har, syns på fotot:
1056-66, RSK 31095282 från 145-165 mm yd till 145-165 mm yd, kopplar tex: Plast160-RF150 Plast160-MA160

Som sagt tips hur jag kan lyckas med detta välkommet! Bilder utlovas!

Edit: kanske var lite tidigt att utlova bilder, verkar inte få ladda upp (Första post på BH) eller så är det androidappen som inte vill. Felsökning pågår!
 
Redigerat:
Tigersåg med blad för gjutjärn funkar bra att kapa gjutjärnsröret med.Jag kapade och sedan klappade till med släggan på den bit som ska kasseras.
Gjutjärnsröret sprack i bitar.
För att skarva plast <->plast borde du kunna använda skjutmuff
Plocka loss gummipackningen i ma skarven och sätt den på gjutjärnsröret innan du sätter dit plaströret.
Fredrik
 
  • Gilla
frdd
  • Laddar…
gjutjärnsrör-kommenterad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MA-JET.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är nog inga problem.Kapa gjutjärnet på båda sidor om grenen och lyft bort den,sedan är det väl bara att slå sönder det som inte ska sparas.
Jag köpte ma kopplingar på K-Rauta förra veckan
Passa på och ta bort dina plastförminskningar och använd dom på gjutjärnssidan istället
 
Redigerat:
Gött att höra, skjutmuffen var en uppenbarelse:)
Ja förminskningen kan väl lika gärna komma vart som helst. Har ett nästan nytt tigerblad med nån sorts karbidtänder, For Cast Iron 1130RIFF tror jag det heter.
 
Tänk bara på att kolla så att rören är ok för ingjutning och förläggning i mark.Dom ska vara märkta bd och det är inte Bauhaus mfl rör....
 
Har en hög "Marley" rör och delar från Hornbach, ska dubbelkollas!
 
Jag kollade och dom är inte godkända.Dom enda jag hittade som hade godkända för ingjutning var K-Rauta och det blev dyrt dyrt dyrt dyrt dyrt
 
Hmm klarar mig på 3 x 3 m rör som tur är, och en massa skarv/böjar iofs. Räknas det som ingjutning när de ligger i sandjord 1-2 dm under plattan?
 
Yes det är samma standard som gäller.BD=ingjutning eller förläggning i mark.Det är böjarna som gör att priset drar iväg :(
 
Fredrik Å skrev:
Tänk bara på att kolla så att rören är ok för ingjutning och förläggning i mark.Dom ska vara märkta bd och det är inte Bauhaus mfl rör....
Hmm, s*it också - jag var och panikhandlade ett par krökar på bauhaus, marley var bestämt märket, till dagvattnet när vi dränerade om. Vad kan hända?

Hursom, nu har väl TS inte så mycket val men är det inte lite dumt att ha en förminskning på avloppsröret. Är inte det risk för stopp där? Jag kanske är nojjig men om det inte finns rensrör i närheten så hade jag nog satt ett extra.
 
Oranga rör är nog godkända allihop men dom gråa Bauhaus har är inte godkända.
 
OK, det var lugnande :) Dock ska jag inte handla marley-delar mer då passformen var kass jämfört med uponor.
 
Kollade alla Marley-delarna nu (alla är orange PVC-U 110 och 160mm), det står UD på allihop, och även på en Uponor grenrör 110/110 88° av PP som åkte med av bara farten:) På de gråa Marley 75 mm delar jag tänkt från golvbrunnar till 110-stammen stor det varken U eller D men väl B.

Mexitegel: jag kommer ha renslucka på vertikala röret från WC och sen finns spolbrunn utanför väggen där avlopp lämnar huset, och jo svårt att undvika förminskning helt när det är 110 ute. Vet inte om det är bäst att ha förminskningen på stora stammen eller efter att den har mött lilla 110-stammen i grenröret, gissar att det kvittar
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Usch känner igen det där. Bytte en hel del och mer kommer bytas i vår då hela min platta ska bilas ut samt läggas nya rör och gjutas om med golvvärme.

Ett tips är att köpa "riktiga" rör och muffar typ hos beijer. Då får du saker som funkar och håller. Deras gummimuffar med slangklämmor är riktigt smidiga när man håller på med sånt här klabb.

Ett tips är att kapa de gamla gjutjärns rören med en STOR vinkelslip går både fortare och är mindre jobbigt :)

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.