Hej, kan tänka mig att frågan låter lite märklig.
Jag ska bygga mina egna skjutdörrar till garderob. Vår tanke är att få en ganska egen lösning med vitmålad liggande panel.

Tänkte lösa detta genom att spika eller limma typ råspont 17*120 på 10 mm spånskiva.

Min fråga är funkar det eller finns det bättre sätt??

/ Marta
 
Limma låter klokt tycker jag, är spånskivan blank("fabriksmålad"), bör den ruggas upp, annars får limmet svårt att fästa. Använd nåt sättlim. Skruva även tex några skruv in från spånskivesidan in i råsponten. (korta skruv så inte skruvspetsen går igenom). Nu är spånskivan ganska tunn, men det finns speciella clips att sätta fast spontat trä med, dessa skruvar man isåfall fast i spånskivan.
 
Låter som om det blir ganska tunga dörrar.
Och tänk på att råsponten kanske slår sig,
och du måste ha utrymme om dörrarna ska gå omlott.

Mvh Putte
 
Jag ställde frågan just med tanke på att råsponten skulle kunna slå sig.
Alternativet att sätta limsträngar i över och underkant av råsponten samt skruva bakifrån verkar hittils som det bästa alternativet.

Vet inte riktigt vad mer jag kan göra för att förhindra att de slår sig.
Kanske se till att virket är ordentligt torrt innan jag sätter ihop dörrarna.

Och ja absolut dörrarna kommer att bli tunga! Jag har räknat ut att de kommer att väga ca 43 kg styck.

Har beställt Habos k-50 beslag som ska tåla 50kg så det borde ju funka.
 
Undrar om inte jag har samma beslag ;).
Och dom rullar bäst vid sin max vikt 50kg.

Du är ute efter råspontens yta?

Mvh Putte
 
Japp..

Tänk dig en känslan av panelvägg, lite rå yta, vitmålat aaaaaah :)
Snyggt!!!

(Det säger åtminstone min fru)

// Marta
 
Använd slätspont istället för råspånt och välj mellan skruv eller lim. Har själv begått misstaget att köra båda. Spånten och spånplattan har olika fuktkänslighet och utvidgar sig olika. Det får till följd att dörrarna kröker sig.
 
Johan,

Har ingen erfarenhet från någon liknande konstruktion och förstår inte risken med att limma OCH skruva här???
Inser att råspont och spånskiva beter sig olika beroende på luftfuktighet men om jag fäster råsponten vid spånskivan så gör jag väl just det, oavsett om jag skruvar eller limmar. Det ena tillåter väl inte mer rörelse än det andra, eller? Och i så fall kan man väl kombinera, även om det verkar vara både hängslen och livrem?
Kanhända förbiser jag något så korrigera mig gärna - vill absolut lära mig mer.

MVH
Ronnie
 
Kanske är det så att man inte bör kombinera spån och trä överhuvudtaget? Det bör ju slå sig oavsett allt annat? Eller är jag dum nu...

Nya hälsningar
Ronnie
 
Nej pysslarn det var inte dumt, jag vill ju självklart veta om min konstruktion är dömd att misslyckas.

Finns det andra sätt att konstruera dörrarna så är jag tacksam för tips.

Skulle det t.ex. vara bättre med plyfa på baksidan? Tänkte om det är mer likt råspont..
 
Jag skulle nog gå ner i storlek
på råsponten.120 bred slår sig
säkerligen rätt mycket.
Varför inte skippa skivan bakom
och kanske göra en ram runt som
är falsad så råsponten ligger i spåren.

Mvh Putte
 
Känns som lite bekymmersamt ;-)

Jag skulle ju hellre gå upp i dimension på råsponten, för att det är snyggt med ordentligt breda plank.

Jag tror att dörrbladets djup också är en begränsande faktor här, skulle tro att mex djup jag kan ha är ca 30mm.

Hur gör jag då för att bygga en ram med fals. som dessutom ska vara stabil.
Om det ska funka som skjutdörr/dörr överhuvudtaget måste ju ramen vara självbärande och råsponten bara ligga löst där i.
Då känns det som om dimensionen på ramen gör att vi inte riktigt får det utseendet på dörrarna vi vill ha.

Den ursprungliga tanken var att bara kanta dörrarna med den tunnaste furulist man kunde uppbringa.
 
Satsa på plywood-skiva. Den är ju dyrare men med tanke på de pengar du sparar jämfört med att köpa färdiga dörrar så kanske det rymms i din budget?
Plyfan är ju limmad i olika riktning och blir nog starkare än spånet, sen om den orkar motverka panelens rörelser törs jag inte lova.
 
Du skulle kunna använda spån som underlag och sedan limma en 6mm plyfa på skivan. Därefter spåra skivan med en handklinga ställd på lämpligt djup.

En annan variant är att klyva upp remsor av 6m plyfa, bryta kanterna och sedan limma fast på spånet. En sådan konstruktion kommer att bli relarivt formstabil. Om man vill lyxa till det kan man ersätta spånet med MDF
 
Kanske inga optimala lösningar men båda borde funka.

Alt 1. Bygg dörrarna endast av råspont, i dubbla lager med förskjutna skarvar en halv brädas bredd (d v s översta brädan i det yttre lagret har hel bredd och översta brädan i det bakre lagret har halv bredd). Limma i sponten samt limma och skruva/spika ihop de bägge lagren. På så vis får du en konstruktion där rörelserna är någorlunda enhetliga tack vare att det inte är en blandning av material.

Nackdelen med den här lösningen är att du måste ha "snickeritorrt" virke och det är väl svårt att få tag på när det gäller råspont. Är det inte torrt nog slår sig hela baletten ofelbart. Du kan inte heller ta in råsponten och torka den först för den slår sig i den processen. Enklast är kanske att få tag i torrt virke i grövre dimension och såga till detta för att sedan själv fräsa not och fjäder.


Alt 2. Sätt ihop ett lager med råspont med lim i sponten och fäst detta lager mot en plywoodskiva med skruv (med brickor under skallarna) bakifrån i slitsade/avlånga hål.
Skruven får bara dras så hårt att den håller råsponten mot plywooden och tillåter rörelser. Förmodligen måste du sätta skruv i varje bräda. Med rätt längd på slitsarna kan skruvarna röra sig med brädornas utvidgning.

MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.