Hej!

Har haft en tidigare tråd där jag frågat om vad jag bör använda för att höja mitt betonggolv i min lägenhet 18 mm. Efter några bra svar förstod jag att Spånskiva eller OSB-skiva är det bästa alternativet. En första fråga, någon som vet var jag kan hitta OSB-skivor (eller spånskivor) som är 18mm, billigare än på bauhaus: http://www.bauhaus.se/osb-3-nexfor-18x1200x2440mm.html
Behöver 10st (alltså 2999kr).

Den andra, viktigaste frågan är:
Hur fäster jag enklast skivorna i betonggolvet (dessa skall alltså bara höja golvnivån, sen skall det på underlagsfoam och parkett).
Är det enklast att hyra en spikpistol med någon typ av hårdmetall/betongspik och skjuta i spiken?
Vad är annars alternativen? Borra och plugga och spika? Det blir ett jäkla borrande i så fall.

Limma går inte då jag kommer ha ångspärr under OSB/spånskivan.

Alla förslag är välkomna!

/ Joakim
 
Behöver de fästas?
Kan de inte bara ligga lösa?
 
B
Oldboy skrev:
Behöver de fästas?
Kan de inte bara ligga lösa?
Precis, jag skulle valt flytande golv.
 
Finns ingen anledning till att ha golvspån då det är dyrare och jag behöver inget bärande golv, kommer
inte ligga på reglar utan direkt mot betongplatta. Behöver bara billigaste möjliga material för att höja 18mm. Flytande parkettgolv kommer jag ha, men jag antar att spånskivorna/osb behövs fästas för att inte riskera knarr och knak under dem flytande parketten! Något måste ju vara fast, borde inte vara bra att ha två flytande lager?
 
Knarr och knak uppkommer av trä mot trä. Om du har lumppapp el underlagsfoam under parketten ska det inte behöva vara något knarr.
Det som möjligtvis kan vara det är om betongen inte är tillräckligt plan så att det blir svikt/svaj, men om undergolvet fästs så kommer det också att vara ej plant med samma fenomen svikt/svaj fast nu i den flytande parketten. Dock tror jag inte att detta kommer att vara något problem.

På undergolv av spånt brukar man väl bara lägga 3 mm board (Masonite) löst, och sedan plastmatta el heltäckning el flytande trä-/laminatgolv?

Jag har betongsula (oisolerad) och därför enl den gamla metoden frigolit ovanpå, sedan golvspån (flytande), och sedan trä- resp laminatgolv (flytande). Inget knarr, men däremot svikt/svaj/"bubbel". Det är jag rätt säker på kommer av att den underliggande betongen inte är tillräckligt plan. Det enda som kan ta bort svikt/svaj/"bubbel" är om alla lager bultades fast i betongen. Så utifrån detta är jag tillbaka vid min ursprungliga frågeställning: varför fästa över huvud taget? Hela poängen med flytande golv är väl just att det kan röra sig (glida) mot underlaget, oavsett om underlaget också är flytande el inte?

Jag är ingen expert på detta, men kan inte komma på någon rimlig anledning till varför du måste fästa undergolvet i betonggolvet.
 
Köp spikpluggar på typ 60 x 8mm och slå ner 6 st. i varje skiva, det räcker mer än väl... http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Plugg/Spikplugg/Spikplugg-19681/

Som de andra skriver här så behövs det kanske inte men jag skulle hellre fästa dem så de inte glider ihop och börjar knarra i onödan... Att borra några hål i betongen anser jag vara värt det att vara säker på att det knarrar framöver...

//Anders
 
Jag vill nog fästa på något sätt för säkerhets skull.
Men är inte så sugen på att borra 10x6 hål (behöver så många skivor).
Finns det inget smidigare sätt än att först borra betongen, sen i skivorna och slå ner pluggen och spiken?
Betongen är väldigt hård och känns som ett jävla projekt att borra 60 hål i den.

Finns det inga proffsverktyg man kan hyra för det? Någon typ av spikpistol för betong?

Om man lägger det flytande med en spalt på 5-6mm. Kommer dom inte röra sig mot varandra? Känns som det finns en risk att de börjar knarra och gnida sig mot varandra om dem ligger helt löst?

Helt gör jag detta så enkelt och billigt som möjligt, men jag vill inte riskera att behöva göra om det.
Det ska bli så bra det kan bli!
 
Du ska ju ha 18 mm skivor, och jag antar att måtten blir ca 120 x 240 cm. De skivorna är stora och tunga (>30kg) med stort rörelsemoment. Kan inte föreställa mig att de skulle röra på sig av någon annan anledning än krymp/sväll pga luftfuktigheten. 5 mm springa låter väl tilltaget och bör inte heller påverka hållfastheten även med ett av de tunnare (7-8 mm) golven. Det är min åsikt, kan tyvärr inte garantera något då jag inte har någon direkt erfarenhet av detta. Så vill du vara 100% säker så är det väl både 5 mm springa samt fastbultning som gäller.
 
Hyr en gasdriven spikpistol för betong. Med den bör du skjuta fast skivorna på ett kick. Det är inte lika skoj att riva ut dem, men det är kanske inte ditt problem :)
 
Jag hade kört på Anders förslag med spikplugg. 60 hål är inga problem med rätt maskin, dvs en vanlig borrhammare och borr av hyfsad kvalité. Man borrar skivan och betongen i ett steg och smäller sedan spikpluggen (spiken sitter i pluggen från fabrik). Tar inte mer än ett par sekunder per hål och spikplugg i de dimensionerna.
 
Har tyvärr ingen borthammare. Och om jag ändå behöver hyra en maskin, borde inte en gasdriven spikpistol vara smidigare? Har aldrig använt en själv dock. Är det risk att skjuta sönder OSB-skivorna?
 
Jo, jag tror definitivt att gasdriven picka går snabbare och är smidigare. Men det verkade som om att det var en kostnadsfråga också. Sist jag hyrde en gaspistol så fick man betala för varje påbörjad gaspatron. Då ska man betala hyra för maskin+spik+gas. Annars hyr du bara borrhammaren och köper spikplugg. Jag vill även minnas att hyran för borrhammaren är billigare än för pistolen.

En annan sak är ju om du vill ta upp eller flytta någon skiva under arbetets gång av någon anledning. Då är det lättare att ta bort spikplugg än betongspik.
 
Hyr en borrhammare med SDS fäste och en 8mm borr... Det tar max. 10 sekunder per hål och som 1337 skrev, borra genom skivan och betongen på en gång och slå i pluggen.
Se till att banka ner pluggen helt!
Borra alltså lite "onödigt" djupt.

Och se till att ha öronproppar eller hörselkåpor!

//Anders
 
Ja, och med en "riktig" borrhammare ska du inte trycka på alls, låt den "äta" sig ner självt annars bränner du borren. Om du kör fast kan det vara en sten som den måste tugga sig genom men om det slutar komma upp stendamm/sand är det mest troligt att du hittat ett armeringsjärn.
Flytta då borren fem cm åt sidan snett från väggen. Järnen går ofta diagonalt med väggarna så flyttar du snett från väggen är risken mindre att du hamnar på samma järn igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.