Hej,

Min grabb har precis flyttat in i en nybyggd lägenhet. När vi har hängt upp ett par tavlor har vi märkt att det finns stålreglar/plåtreglar bakom gipsväggarna. Säkert bra, det är väl så man bygger hus nuförtiden..

Han har en gammal (platt) TV, 65 tum, ett monster som väger runt 65-70kg, och vill ha upp den på väggen. Ett rejält väggfäste som är ungefär 90cm brett och 20cm högt är införskaffat.

Men frågan är hur man fäster ett sånt monster på en gipsvägg med stålreglar bakom? (det är cc 60cm mellan stålreglarna tydligen)
Själv bor jag i ett gammalt hus med tegelväggar och har ingen erfarenhet av att fästa tunga grejor på gipsväggar, men tänker att köksskåp eller vägghängda bokhyllor också väger en hel del så nog måste det finnas bra lösningar :)

Har sökt lite här på byggahus samt på webben, men hittar endast vettig info där träreglar är inblandat.
Kan man inte skruva i stålreglarna så att det fäster ordentligt? (men det är kanske ganska tunn plåt i dessa?)

Tacksam för förslag, råd eller erfarenheter!
 
Jag hade skruvat upp en träskiva med en massa Molly och sen skruvat fästet i den.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hade skruvat upp en träskiva med en massa Molly och sen skruvat fästet i den.
Ah tack för tipset! Skippa stålreglarna helt alltså?
 
  • Gilla
under_construction
  • Laddar…
Ingen som har provat fästa tvn i stålreglar (bakom gipsvägg)?
 
Hur står det i väggfäste du skall göra? Klart du kan sikta på stålregeln men jag hade nog med kört Molly även i dessa. Det är väl få väggfäste som är klassade för den vikten du säger den väger. Eller tänker du även konstruera ett fäste?
 
Väggfäste har sonen redan, ett rejält sådant som tål minst 75 kg. I paketet följde det med franska träskruvar och man bör fästa i träreglarna enligt instruktionen..
Står ingenting om stålreglar tyvärr.
Men intressant ide att köra molly i stålregelen! :)
Då får man borra ett rätt stort hål i stålregeln+gips alltså?
Ja det låter ju mycket vettigt, vet du nån som provat detta?

Annars tänkte jag att man kanske kan köra nån form av självborrande skruvar typ såna man skruvar upp gipsen med (fast längre)? Problemet med dessa skruvar är att de verkar klena, typ 3.5 mm tjocka endast, och man har nog bara 4st skruvar på sig att fästa med (2 skruvar per regel (uppe, nere, på väggfästet) och två reglar (vänster, höger)). Förutom då typ 4st molly i gipsen.
 
ingen molly i stålreglar och inte självborrande skruv, om du skall skruva i stålreglen så använd en vass rätt så grovgängad träskruv
är det en modern lägenhet så sitter stålreglarna på c/c 450 mm
 
OK tackar! Men utveckla gärna.
Varför inte molly i stålreglar? (känns spontant som en bra ide, där man borde få ett rejält mothåll med de utfällda vingarna på baksidan, inuti, plåtregeln, eller?)
Om grovgängad träskruv bör man borra mindre hål först då gissar jag?
 
Tomture61
Få skruvar i plåtreglar är en sämre ide än många plåtskruvar.
En plywood platta som kanske tapetseras/målas som väggen med många plåtskruvar (y)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Få skruvar i plåtreglar är en sämre ide än många plåtskruvar.
En plywood platta som kanske tapetseras/målas som väggen med många plåtskruvar (y)
"Få skruvar" ?
 
Är det en nyproducerad lägenhet så ta en titt på ritningen, där är väggen ofta förstärk för tv.
Tittar jag i bopärmen så framgår det var det börjar från fönstret och på vilken höjd över golv samt ned från tak förstärkningen sitter.
 
A Andy78 skrev:
Är det en nyproducerad lägenhet så ta en titt på ritningen, där är väggen ofta förstärk för tv.
Tittar jag i bopärmen så framgår det var det börjar från fönstret och på vilken höjd över golv samt ned från tak förstärkningen sitter.
Ja det är ett nybyggt hus. Bra tips, ska kolla in nu i eftermiddag när jag ska dit, tror det fanns en pärm från byggaren (skanska tror jag det var). Sonen har hyrt en regeldetektor idag så vi ska försöka hitta reglarna också :)
 
J jras skrev:
OK tackar! Men utveckla gärna.
Varför inte molly i stålreglar? (känns spontant som en bra ide, där man borde få ett rejält mothåll med de utfällda vingarna på baksidan, inuti, plåtregeln, eller?)
Om grovgängad träskruv bör man borra mindre hål först då gissar jag?
en stålregel är 38 mm bredd där man skruvar gipsen och u-formad det blir svårt att pricka rätt med en molly som expanderar på baksidan. plåtreglar är ca 0,5 mm plåttjocklek om du sätter tex en 5mm grov skruv så kan du ju förborra med ett 2,5 borr men jag tror inte det behövs
bild
https://www.byggmax.se/stålregel-c-p20841

4 st skruvar i plåtregel verkar vara på gränsen för 75 kg
 
Redigerat:
Tomture61
J jras skrev:
"Få skruvar" ?
Om du tex väljer 4 skruvar så tror jag belastningen för varje skruv blir för stor i en tunn plåtregel, bättre med säg 8-10 skruvar till en stark fiberplatta.
Detta ska då jämföras med att riva väggen och bygga upp den rätt med plyfa/gips.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du tex väljer 4 skruvar så tror jag belastningen för varje skruv blir för stor i en tunn plåtregel, bättre med säg 8-10 skruvar till en stark fiberplatta.
Detta ska då jämföras med att riva väggen och bygga upp den rätt med plyfa/gips.
OK tack för förtydligande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.