Det är inte hans bild utan bara ett exempel han tagit från nätet.
 
hahalj
Ja den bilden är inte min, har lånat den från TräGuidens dimensioneringsprogram :)
Hade inte tänkt låta balken sticka ut, den får avslutas på stolpen och yttre takbjälken hamnar på samma position.

Håller f.n. på med golvbjälklaget i Sketchup, har inte kommit till detaljer kring takstolarna ännu, men måste veta vilken principlösning jag ska ha eftersom det påverkar utformningen av golvbjälklaget om jag ska ha stolpar.
 
hahalj
Har tänkt ett par varv till nu och kommit fram till att jag slopar stolparna och gör 27° takstolar istället. Materialkostnaden blir lägre och det blir mer praktiskt med förvaringsmöjligheter under taket mellan takstolarna.
 
Blir det inte för brett så kan du ju göra takstolar med bara ett mittstöd istället för W form. Då får man två rätt bra fack att trava prylar på
 
hahalj
Jo, det kanske kan gå. Total spännvidd blir som det ser ut nu 3.9 meter. Vill gärna kunna räkna eller ta hjälp av tabeller för dimensionering, frågan är om det skulle gå använda tabellen för takbalkar med två fack, alltså denna för uppskattning av över- och underramstängerna. Visserligen är värdena baserade på max lutning 10°, men det bör ju inte bli sämre av en större lutning på 27°? Tabellen startar på 6 meter spännvidd, med virkesklass C14, snözon 2 och 4 meter spännvidd så bör det inte hamna över 45x170. Sen kör man samma på mittstödet. Bör bli stadigt, nån som tycker annorlunda?

Med en W-takstol så får man enligt denna tabell dimensionerna 45x120 i över/underramstängerna, övriga stänger 45x145. Men å andra sidan går det ju åt mer virke i denna takstol.

Ska jag skippa W-takstolarna tycker ni?
 
Gör en fackverkstakstol T 27 grader. Du klarar du dig på 120*45 C18 om du har snözon 2 i både över och underram. Då räknar jag tungt tak. CC 1200 mm då.
 
hahalj
Ok, tackar. Ska räkna på det.
 
Jag brukar bygga golvbjälklaget först. Sen använder jag golvet som arbetsyta och förtillverkar väggar och takstolar.

Därefter reser man väggarna och takstolarna, sedan på med beklädnad.

Detta innebär att plintarna bär i bjälklagets ytterkanter. Syllarna ligger rätt på golvet.

Funkar fint på sparsamt isolerade friggebodar på plintar eller plattor.
 
hahalj
Finns det någon nackdel med att inte förtillverka väggarna utan istället bygga dem direkt ovanpå syllen? Långa väggen blir drygt 7 meter.
 
hahalj skrev:
Finns det någon nackdel med att inte förtillverka väggarna utan istället bygga dem direkt ovanpå syllen? Långa väggen blir drygt 7 meter.
Tror det kan vara lite krångligare. Särskilt att få allt rakt. Sen måste ju de stående reglarna skråspikas. Men visst går det att göra på detta vis också. Är man ensam och ska bygga 7 meters sektioner så kanske det är ett måste. Min 5- meters vägg var precis på håret att jag orkade bära själv och resa på bjälklaget (byggde den en bit bort från bjälklaget).
 
hahalj
Ja, kan tänka mig att få det rakt blir en större utmaning. Får se hur jag gör. Har tillgång till en del riktinstrument med laser så det borde inte vara omöjligt.
 
Bygg väggarna i två sektioner om det blir lättare. Att få det rakt är inga problem - utgå från golvbjälklaget, kryssmät och vattenpassa. Laser behövs inte.
 
hahalj
Ok, det är ju såklart möjligt att dela väggen i t.ex. 3.5 meters sektioner. Då är det ju hanterbart. Tack! :)
 
bygg sektionerna liggandes
Sen kryssmäter du in dem och sätter snedsträvor eller hålband som låser dem. Är de tjuriga så kan man använda spänband för att tvinga dem till rätt form.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.