Hej,

Jag ska bygga lite i en lagerhall (plåt).
Det blir dubbelväggar, dvs:

1 - Gips (3 lager)
2 - 45x70-reglar
3 - Mineralull
4 - Luftspalt
5 - 5x70-reglar
6 - Mineralull
7 - Gips (3 lager)

Det sitter idag 45x170-reglar + isolering mot ytterväggen. På insidan sitter sedan en fuktspärr och ett lager gips. Jag vill ta ner gipset och använda den befintliga konstruktionen som ena väggen i dubbelväggen när jag bygger mot ytterväggen.

Men min fråga är egentligen hur fasen sätter jag den nya innerväggens reglar och gips i anknytning till ytterväggen/reglarna som sitter idag?
Jag vill ha en så tät konstruktion som möjligt, med anledning av ljudisolering (ska bli en studio).

Jag har lite svårt att förklara i ord vad jag menar, så fråga gärna vad jag menar om jag är otydlig. :)
 
Finns väl lite olika sätt. Du kan ju tex. kortla mellan 45x170 reglarna i ytterväggen så du kan spika på 45x70 reglar på dessa.
 
Jo, det är jag med på, men grejen är att det blir ju öppet rakt in i väggen då = ljudet har fritt fram.
 
Ja, men du kan väl sätta gipsen på ytterväggen innan du spikar på 45x70 regeln? Eller missförstår jag? :)
 
Du tänker så :)
Väggen ska vara öppen, dvs jag tar ner gipset från ytterväggen för att använda den som en del av dubbelväggen.

Här är en liten "skiss".

Bygghemma.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
använder dig någon sorts byggfog
 
Fog kommer gå åt i massor, det kan jag garantera! :)
Hur menar du lite mer exakt att jag kan använda mig av fogmassa för att lösa min fråga?
 
Aha, du ska ha luftspalt hela vägen runt :) Då behöver du ju inte kortla förutsatt att du möter ytterväggens reglar.

Spika/Skruva en lagom bred list på sidan av 45x170 regeln som du fäster ytterväggens gips på.
 
S
var är problemet?
trä mot trä?
är ju bara att sätta dit regeln eventuellt att du kör en sorts syll remsa.
 
SBH skrev:
var är problemet?
trä mot trä?
är ju bara att sätta dit regeln eventuellt att du kör en sorts syll remsa.
Problemet är att jag inte kan så mycket om konstruktioner (men håller på att lära mig) och att jag inte vill att ljud ska läcka överallt i anknytningen mot ytterväggen.

Ytterväggens konstruktion har jag förklarat ovan. Kolla gärna på bilden. Det är även plåt på utsidan.....

Min fråga är alltså hur jag konstruerar det för att ljud inte ska läcka.
Hur sätter jag reglarna och hur sätter jag gipset mot befintliga reglar/ytterväggen.
Det ska inte sitta några gipsplattor på insidan av luftspalten!
 
  • Gilla
NyaTorpane
  • Laddar…
SBH skrev:
typ sån här
[länk]
om du ej kör på ljudreglar(plåt). så sätt samma duk på dina träreglar som ligger mot betongen.
Jag är ledsen om jag är otrevlig, men detta har inget med min fråga att göra.
 
mexitegel skrev:
Aha, du ska ha luftspalt hela vägen runt :) Då behöver du ju inte kortla förutsatt att du möter ytterväggens reglar.

Spika/Skruva en lagom bred list på sidan av 45x170 regeln som du fäster ytterväggens gips på.
Yes, luftspalt über alles!
Hur tänker du med list, var sätter du det och med vilket syfte? Det ska inte sitta gips på insidan av luftspalten, om det var där du menade? Sorry om jag missförstår dig!
 
Polyetenduken kan man sätta mellan reglarna och gipsskivorna för att få en dämpning har jag läst om tidigare. Tanken är att när gipsskivan kommer i svängning så skall dessa vibrationer inte fortplanta sig till regelstommen. Går säkert att använda i golvet också.

Du har säkert läst: http://forum.studio.se/index.php/to...garage-studio/page__hl__ garage till studio

Spontant så tror jag din största fiende här är plåten på utsidan, den riskerar att bli som ett jättemembran.
 
Bygghemma.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.