tommib
Jag är lite skeptisk med tanke på den tänkta placeringen, men visst, hörnet hjälper till för stabiliteten i vertikalled. Samtidigt är det risk att väggen skjuvar. Om man limmar golvregeln minskar man den risken men då har man ett helvete sen när väggen ska bort.

Jag tycker dock fortsatt att det är en dålig idé. Väggen kommer ta mycket plats, vara dyr att bygga (plyfa...) och vara allmänt ivägen.

Skjutdörrar tror jag inte heller på, åtminstone inte utan att ta bort akustiktaket. Hade allt varit monterat efter samma vägg så hade det varit ett bra förslag men som det ser ut kring elcentralen så behöver väggen bli sned för att täcka in det och samtidigt inte ta upp för mycket av resten av rummet.
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Skjutdörrar kanske kan vara ett alternativ..

[länk]
Det skulle kunna vara nåt absolut! 😃
 
R
Sjukbrorsan Sjukbrorsan skrev:
Det skulle kunna vara nåt absolut! 😃
Det går o bygga fästen som går igenom undertaket för takskenan..
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
tommib
Har du bott länge i huset? Finns det inga större problem att fixa än utseendet i tvättstugan?

Detta är inte alls elakt menat, bara en nyfiken fråga och en vänlig påminnelse om att bo in sig ordentligt innan man gör stora ingrepp.
 
  • Gilla
Sjukbrorsan och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag är lite skeptisk med tanke på den tänkta placeringen, men visst, hörnet hjälper till för stabiliteten i vertikalled. Samtidigt är det risk att väggen skjuvar. Om man limmar golvregeln minskar man den risken men då har man ett helvete sen när väggen ska bort.

Jag tycker dock fortsatt att det är en dålig idé. Väggen kommer ta mycket plats, vara dyr att bygga (plyfa...) och vara allmänt ivägen.

Skjutdörrar tror jag inte heller på, åtminstone inte utan att ta bort akustiktaket. Hade allt varit monterat efter samma vägg så hade det varit ett bra förslag men som det ser ut kring elcentralen så behöver väggen bli sned för att täcka in det och samtidigt inte ta upp för mycket av resten av rummet.
Tack för dina utförliga svar och rimliga frågeställningar. Jag tar tar det till mig och ska fundera extra innan jag gör nåt jag komer ångra.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Har du bott länge i huset? Finns det inga större problem att fixa än utseendet i tvättstugan?

Detta är inte alls elakt menat, bara en nyfiken fråga och en vänlig påminnelse om att bo in sig ordentligt innan man gör stora ingrepp.
Hej igen!
Det finns egentligen inga större "problem" som måste åtgärdas (som vi vet om ;)). Så klart finns det större projekt vi vill göra framöver men precis som du säger är det bra att bo in sig innan så att vi inte gör nåt förhastat och samtidigt spara pengar till projekten så klart.
I min (inte så fackmannamässiga) värld var denna vägg inte ett så stort projekt och dessutom ett tillfälle att lära sig lite. Det skulle inte heller vara hela världen om resultatet inte blev det mest iögonfallande. Men jag förstår så klart att det väcker frågor och jag lyssnar tacksamt på alla röster som är mer vana än jag.
 
Tro mig, du kommer bli galen på den där väggen! Och alla elektriker och rörisar kommer också hata den.
 
tommib
Sjukbrorsan Sjukbrorsan skrev:
som vi vet om ;)
Välkommen till husägandet :D

Min rekommendation i detta fall skulle vara att få upp ett draperi, om så bara temporärt med snören i akustiktakets bärverk. Detta för att ni ska få en känsla för hur rummet blir med en vägg där du ritat den. Jag tror som sagt att det är en dålig idé. Jag tror även att skjutdörrar är en dålig idé på grund av elcentralen och fiberconvertern som sitter på den andra väggen, det kommer se knepigt ut med en sned vägg (i mitt tycke då).

Skulle jag vilja få bort det där ur synfältet så hade jag satsat på draperi. Jag hade satt skenan i kant med akustiktaket större delen av vägen (försökt följa kanten från hörnet på väggen till höger i bild) och sedan gjort en S-sväng i slutet mot väggen för att dölja även fiberutrustningen.

Det är dock ert hus och ingen knäppis på internet bestämmer vad ni gör med det ;)

Ett betydligt större problem som du har är åtkomsten till mätaren. När den ska bytas kan du räkna med att nätbolaget kommer sura. Det ser inte direkt lättåtkomligt ut där bakom den där burken som jag är lite osäker på vad det är. Innedel till en LVVP?
 
Ett tips är att få upp trådbackarna och klädfacken på hyllor i stället. Det ger dig bättre översikt och ser mer ordnat ut. Kanske till och med ett par garderober med dörrar skulle kunna funka?
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Ett tips är att få upp trådbackarna och klädfacken på hyllor i stället. Det ger dig bättre översikt och ser mer ordnat ut. Kanske till och med ett par garderober med dörrar skulle kunna funka?
Jajamen, garderob är planen. Det där med trådbackarna är högst provisoriskt för att vi hade dem över :)
 
Ett annat sätt att dölja tekniken är med hjälp av exempelvis gamla köksskåp där man tar bort bakstycket. Och fäster i väggen med vinkeljärn eller konsoler.
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till husägandet :D

Min rekommendation i detta fall skulle vara att få upp ett draperi, om så bara temporärt med snören i akustiktakets bärverk. Detta för att ni ska få en känsla för hur rummet blir med en vägg där du ritat den. Jag tror som sagt att det är en dålig idé. Jag tror även att skjutdörrar är en dålig idé på grund av elcentralen och fiberconvertern som sitter på den andra väggen, det kommer se knepigt ut med en sned vägg (i mitt tycke då).

Skulle jag vilja få bort det där ur synfältet så hade jag satsat på draperi. Jag hade satt skenan i kant med akustiktaket större delen av vägen (försökt följa kanten från hörnet på väggen till höger i bild) och sedan gjort en S-sväng i slutet mot väggen för att dölja även fiberutrustningen.

Det är dock ert hus och ingen knäppis på internet bestämmer vad ni gör med det ;)

Ett betydligt större problem som du har är åtkomsten till mätaren. När den ska bytas kan du räkna med att nätbolaget kommer sura. Det ser inte direkt lättåtkomligt ut där bakom den där burken som jag är lite osäker på vad det är. Innedel till en LVVP?
Haha, tack du! :) Hittade här om dagen en härlig hemmalösning med ett (tydligen) läckande handfat från förra ägaren🥴

Jag är inte heller helt till freds med en sned lösning. Det kliar lite i kroppen över tanken på ickeräta vinklar, haha!
Vi får nog börja med annan typ av avskärmning för att inte begränsa åtkomsten som du är inne på.
Burken du ser (som jag tror du menar) är fjärrvärmeväxlaren :)
 
tommib
Ah, ok. Ja den är som sagt väldigt dumt placerad (eller är det bilden som luras?). Det borde vara minst en meter mellan den och mätartavlan.

Prova med en tillfällig avskärmning och se hur det känns. Det kan ni göra med gamla lakan eller vad som helst som finns till hands. Då får man en bättre uppfattning av volymverkan.
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Ett annat sätt att dölja tekniken är med hjälp av exempelvis gamla köksskåp där man tar bort bakstycket. Och fäster i väggen med vinkeljärn eller konsoler.
Det är ett aktuellt alternativ så klart! Tänker att det kan bli knepigt att på in elcentralen bara. Dels är det trångt att komma åt där bakom och en traditionell lucka skulle inte gå att öppna. Växelriktaren går däremot att lösa så klockrent! :)
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Ja de har tajtat till allt i samma hörn vilket i och för sig inte är så dumt.
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.