Hej på er kloka människor!

Jag står i begrepp att sätta upp en innervägg i tvättstugan. Syftet är att dölja allt som har med uppvärmning, vatten och solel att göra då allt är på i stort sett samma plats i rummet.

Väggen är tänkt att vara ett plåtreglat arrangemang med osb och gips.

Problemet (i detta avseende) är att vi har akustiktak i hela källaren och själva betongtaket börjar cirka 10–15 cm ovanför det. Lite här och var går synliga ledningar men de går att undvika.
Har någon en god idé om hur jag bäst monterar hammarbandet så att väggen ändå blir stabil och finishen ändå okej?

Stort tack!
Andreas
 
Balksko i väggarna i vardera ände borde la funka?
 
tommib
Hur lång är väggen? Kan du fästa i golvet? Bild?

Jag tror inte på balksko i vardera ände om väggen är över 2 m eller så
 
Så klart behövs det bilder. Missade det innan så de kommer här. Balksko hade nog funkat men tyvärr ska väggen inte vara rak. Det kanske går ändå men jag är inte den vanaste 😂
I golvet hade jag tänkt limma då vi inte vet i framtiden om allt ska vara kvar som vi vill ha det just nu. Kollade noggrannare nu och det är cirka 8 cm mellan akustiktak och betong.
 
  • Ett rörigt förrådsutrymme med diverse föremål, hyllor, kablar, och blå tejpmarkering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat förrådsutrymme med hyllor, kläder och väskor. Synlig vattenskada på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med maskiner, hyllor, tvättkorgar och diverse föremål. Ljust rum med röda väggar och kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ta bort akustiktaket och sätt upp ett draperi. Eller sätt upp ett draperi utan att ta bort akustiktaket.

Det finns ingen anledning alls att bygga en vägg framför det där och det är dessutom en riktigt dålig idé. Du behöver kunna komma åt sakerna för underhåll och bygger du en vägg blir det svårt. Ska det vara ett teknikutrymme där du faktiskt kan arbeta och du har en dörr in blir det väldigt svårt att bygga väggen och du kommer ta väldigt mycket av tvättstugan.

Tänk om är min rekommendation.

Edit: Efter en närmare titt på en av bilderna så kommer din nätägare också älska de där installationerna när det är dags för mätarbyte.
 
  • Gilla
  • Älska
ZipLock och 2 till
  • Laddar…
Skruva en plåtregel i bärverket bara så är det inga problem.
 
tommib tommib skrev:
Ta bort akustiktaket och sätt upp ett draperi. Eller sätt upp ett draperi utan att ta bort akustiktaket.

Det finns ingen anledning alls att bygga en vägg framför det där och det är dessutom en riktigt dålig idé. Du behöver kunna komma åt sakerna för underhåll och bygger du en vägg blir det svårt. Ska det vara ett teknikutrymme där du faktiskt kan arbeta och du har en dörr in blir det väldigt svårt att bygga väggen och du kommer ta väldigt mycket av tvättstugan.

Tänk om är min rekommendation.

Edit: Efter en närmare titt på en av bilderna så kommer din nätägare också älska de där installationerna när det är dags för mätarbyte.
Tack för input. Draperi har varit uppe för diskussion också. Att komma åt sakerna är så klart ett behov och kanske måste vi tänka om. Ville ändå kika på hur idéer om fäste i tak kunde se ut. Mycket för att lära mig också 😊
 
putte22 putte22 skrev:
Skruva en plåtregel i bärverket bara så är det inga problem.
I själva bärverket för akustiktaket menar du?
 
Sjukbrorsan Sjukbrorsan skrev:
I själva bärverket för akustiktaket menar du?
Japp. Så brukar det göras när det ska resa väggar i lokaler som budget lösning.
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Japp. Så brukar det göras när det ska resa väggar i lokaler som budget lösning.
Där ser man! Och ja, väggen ska ju inte ha nån form av bärighet egentligen utan bara skärma av. Tack för tips!
 
tommib
Jag skulle starkt avråda från den budgetlösningen. Inte för att jag inte tror att det är möjligt utan för att det inte kommer bli bra. Även om själva väggen blir fantastisk förstör du hela utrymmet genom att dela av den på det sättet.

Om inte annat, prova med ett draperi i några månader (eller år) först. Du kan egentligen göra på samma sätt där, skruva fast en läkt i bärverket (eller ta bort det) och fäst sedan ikeas gardinskenor i den och häng upp något lagom dyrt. Känn efter hur det känns.
 
tommib
Sjukbrorsan Sjukbrorsan skrev:
Och ja, väggen ska ju inte ha nån form av bärighet egentligen utan bara skärma av.
Om väggen ska ha en dörr i sig måste den ha en viss bärighet. Annars kommer den svaja och ha sönder akustiktaket när du går i dörren.
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
R
Sjukbrorsan Sjukbrorsan skrev:
Så klart behövs det bilder. Missade det innan så de kommer här. Balksko hade nog funkat men tyvärr ska väggen inte vara rak. Det kanske går ändå men jag är inte den vanaste 😂
I golvet hade jag tänkt limma då vi inte vet i framtiden om allt ska vara kvar som vi vill ha det just nu. Kollade noggrannare nu och det är cirka 8 cm mellan akustiktak och betong.
Skjutdörrar kanske kan vara ett alternativ..

https://www.bygghemma.se/inredning-...rvaring/garderobsdorrar/skjutdorrar-garderob/
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om väggen ska ha en dörr i sig måste den ha en viss bärighet. Annars kommer den svaja och ha sönder akustiktaket när du går i dörren.
Är bärverket låst i väggarna så håller det bra. Väggen får ju inte hänga i bärverket utan vikten blir på golvet. Blir stumt med plyfa o gips.
 
  • Gilla
Sjukbrorsan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om väggen ska ha en dörr i sig måste den ha en viss bärighet. Annars kommer den svaja och ha sönder akustiktaket när du går i dörren.
Sant! Jag använder inte rätt termer. Tack för förtydligandet 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.