Vi ska flytta fram bilbarnstolen från baksätet till framsätet. Problemet är att jag inte hittar något att fästa den i där fram. Där den sitter nu går det ju att knyta fast i konstruktionen undertill. Hur gör ni?
 
  • Bilbarnstol monterad i baksäte av bil med leksaker och tillbehör på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilens baksäte med föremål och ISOFIX-fästen, fråga om montering av bilbarnstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av bil med fokus på förarsätet och dess fästpunkter för bilbarnstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Står det inte i manualen hur man ska göra för framsätet? Jag har sett att vissa stolar spänns ner under sätet istället för framåt.

Några fästen för bilbarnstolar kan jag inte tänka mig att någon biltillverkare skulle våga montera pga airbagen och allt vad det innebär.
 
M Mjärn skrev:
Vi ska flytta fram bilbarnstolen från baksätet till framsätet. Problemet är att jag inte hittar något att fästa den i där fram. Där den sitter nu går det ju att knyta fast i konstruktionen undertill. Hur gör ni?
Är den tänkt att kunna användas fram då? Vad står i manualen?
 
Det första är väl om airbagen går att stänga av..
Jag lossade skruvarna till stolsfästet och satte dit lastöglor och spände stolen i ,men den hade ett stödben ner i golvet
 
Man kan köpa krokar som man sätter i sätets skena.

Så har jag gjort i både Passat och ID4.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Glöm inte koppla ur airbagen görs med nyckeln
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Unikt namn
Det är onice och ha den där typen av stol i framsätet. Den döljer sikten mot backspegeln bla.

Men det går att binda fast bilstolens snören i bilsätets främre fästpunkter.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är onice och ha den där typen av stol i framsätet. Den döljer sikten mot backspegeln bla.

Men det går att binda fast bilstolens snören i bilsätets främre fästpunkter.
Hade det så i minst ett år, upplevde det sällan som ett problem, men det kan ju bero på var och hur man kör också.
 
Du letar upp instruktionsboken (lättast på nätet) och gör som det står.

Med det sagt, så antagligen fäster man stropparna som dom sitter nu men drar under framsätet och spänner. Inte alls lika lätt och smidigt som bak.
Och har du en bil du äger så kan man sätta lastöglor genom golvet istället så stropparna kommer i rätt vinkel... :)
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Du letar upp instruktionsboken (lättast på nätet) och gör som det står.

Med det sagt, så antagligen fäster man stropparna som dom sitter nu men drar under framsätet och spänner. Inte alls lika lätt och smidigt som bak.
Och har du en bil du äger så kan man sätta lastöglor genom golvet istället så stropparna kommer i rätt vinkel... :)
Låter avancerat 😁
 
Jag testar att fästa under sätet som några sa! Tack.
 
Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade det så i minst ett år, upplevde det sällan som ett problem, men det kan ju bero på var och hur man kör också.
Jag sitter i och för sig rätt långt bak, men tycker det var svårt att hitta en position på barnstolen som inte skymde sikten.

Det gick ju att luta sig och se, men kändes onajs och vara tvungen att böka runt för att se bra.

I Stockholm så består bilåkande framförallt av att parrera för alla mottrafikanters oduglighet, så god uppmärksamhet är A och O.
 
Fairlane
M Mjärn skrev:
Jag testar att fästa under sätet som några sa! Tack.
Om det inte finns ISO-fix så kolla upp hur det är tänkt istället för att bara testa. Om olyckan är framme så vill man inte upptäcka att man fäst i något som inte klarar belastningen. Det borde finnas i bilens handbok.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag sitter i och för sig rätt långt bak, men tycker det var svårt att hitta en position på barnstolen som inte skymde sikten.

Det gick ju att luta sig och se, men kändes onajs och vara tvungen att böka runt för att se bra.

I Stockholm så består bilåkande framförallt av att parrera för alla mottrafikanters oduglighet, så god uppmärksamhet är A och O.
Det gör förvisso jag med.
Jag kör ju som tur är inte i Stockholm, men kan förstå att man behöver hålla koll på mottrafikanterna även i höger spegel då.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om det inte finns ISO-fix så kolla upp hur det är tänkt istället för att bara testa. Om olyckan är framme så vill man inte upptäcka att man fäst i något som inte klarar belastningen. Det borde finnas i bilens handbok.
Jag kan förtydliga:
Det kan finnas isofix i stolen fram, men bilbarnstolen är en modell utan isofix.
Isofix är ju tyvärr begränsad viktmässigt.

VAG säljer öglor som man kan eftermontera om man vill, då sätta dessa i skruvarna som håller stolens skenor fast i bilen.
Kan också säga att dessa öglor är i tunn sladdrig plåt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.