Vilka alternativ finns det att fästa en bärlina för altanen i huset? Lösningar och förslag på dimensioner och cc-mått vore bra.

Förutsättningarna är:
Murad lecavägg under träfasad med liggande panel.
Panel 21 eller 22 mm bakom den reglar med cc60 som panelen är spikad i.
Höga stolpar och hög markfrigång under ca hälften av altanen och det är närmast huset.
Höjdmässigt på altankonstruktionen är att föredra att kunna fästa i panel/reglar alternativt i lecaväggen men "genom/bakom" panelen.
Spännvidd mellan bärlinorna kommer vara 3 meter. Carport under altan.

// Jocke
 
Bulta fast en Regel i Väggen, håller definitivt.

"Spännvidd mellan bärlinorna kommer vara 3 meter."

Jag läste någonstans att mellan fasta stöd ska man akta sig för att ha mer än 2 m, jag kan inte säga helt att jag kan det 100 i huvudet, hittade dock en länk på forumet som förklarar lite om självbärandet.

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/8155-spaennvidd-vs-sjaelvbaerande.html

Oskar
 
OskarJansson skrev:
Bulta fast en Regel i Väggen, håller definitivt.

"Spännvidd mellan bärlinorna kommer vara 3 meter."

Jag läste någonstans att mellan fasta stöd ska man akta sig för att ha mer än 2 m, jag kan inte säga helt att jag kan det 100 i huvudet, hittade dock en länk på forumet som förklarar lite om självbärandet.

[länk]

Oskar
Bulta. Jo men det var ju just det, i panelen, i reglarna bakom panelen eller i lecaväggen? Och med vilken typ av fästelement?

Fransk träskruv in i panelen eller reglarna bakom panelen? Isf vilken dimension på skruven och vilket cc-mått?
Gängstång med ankarmassa eller "lecaplugg" i lecamuren? Isf vilken dimensionen och cc-mått?

Spännvidden på 3 meter är inget problem om jag förstått spännviddstabellen rätt, handlar "bara" om grövre dimension på virket och tätare mellan plintarna under bärlinan.
 
JBa skrev:
Bulta. Jo men det var ju just det, i panelen, i reglarna bakom panelen eller i lecaväggen? Och med vilken typ av fästelement?

Fransk träskruv in i panelen eller reglarna bakom panelen? Isf vilken dimension på skruven och vilket cc-mått?
Gängstång med ankarmassa eller "lecaplugg" i lecamuren? Isf vilken dimensionen och cc-mått?

Spännvidden på 3 meter är inget problem om jag förstått spännviddstabellen rätt, handlar "bara" om grövre dimension på virket och tätare mellan plintarna under bärlinan.
Det hela beror ju på belastningen av altanen, Fransk träskruv in i Stommen bakom panelen. När trä fästs mot trä skall alltid skruvlängden vara 2 gånger det infästa träets tjocklek(kan avvika i vissa extrema fall) kan vara bra att komma ihåg:)
c/c måttet på skruven skulle jag väl kunna tänka mig 30-40 cm beroende på hur lång altanen är men det beror ju på vilken skruvlängd du använder.

Jag är ingen expert på infästningar i betong eftersom jag inte erfarit det så mkt under min tid som snickare, men det måste ju vara det starkaste alternativet ur hållbarahetssyn men frågan är ju då om det kanske blir för omständigt. Allt beror ju som sagt på altanens storlek.


Oskar
 
Ytterligare en fråga.

Behöver jag verkligen ha en bärlina, kan jag inte bara fästa golvreglarna i fasaden mha balkskor? Eller fyller bärlinan någon ytterligare funktion?

Jocke
 
JBa skrev:
Ytterligare en fråga.

Behöver jag verkligen ha en bärlina, kan jag inte bara fästa golvreglarna i fasaden mha balkskor? Eller fyller bärlinan någon ytterligare funktion?

Jocke
Bärlinan fyller ju just den funktionen, det är mkt möjligt att det blir lika starkt, jag vet att när jag & min far byggde altan på sommarstugan, så gjorde vi enligt följande.

*Bultade en Bärlina mot syllen på stugan
*Lade sedan upp reglarna på bärlinan och spikade vinklar i reglarna och bärlinan.

En mkt stadig konstruktion, rör sig inte det minsta åt nåt håll vad vi har märkt, jag vet inte hur pass stadigt det blir med balkskorna men det blir nog ungefär samma effekt där.

Vet dock att i dom flesta ritningar och andra projekt jag sett där folk bygger altan så är det oftast så att man sätter en bärlina i husväggen, om det är för att det är stadigast så eller om det just fyller någon annan funktion kan jag inte svara 100 på. Huvudsaken är ju den att det tar upp vikten av konstruktionen. I mina ögon kan bara balkskor kanske verka lite *gingligt*.

Oskar
 
Vill du fästa bärlinan i lecagrunden kan du använda fasadplugg, jag använde dom som var 160 mm långa. Jag satte fast dom med cc 60
 
  • Gilla
Eggeby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.