Har äntligen hittat en spännviddstabell för min altankonstruktion. Dock skulle jag också vilja veta hur mycket man kan låta olika dimensioner 'skjuta över' bärlinan och fortfarande vara stabila. Alltså hur långt golvbjälkarna är självbärande?

Någon som känner till detta (eller har egna positivia erfarenheter) för dessa dimensioner:

45x145
45x170
45x195



 
Ingen som vet? Eller har några erfarenheter?
 
Hos oss så skjuter dom över ca 60-65 cm utan problem, vi använder 45x195.
 
OK. Då har vi alltså nedanstående tabell så här långt:

45x145
45x170
45x195 (60-65cm)

Fler bud? Ingen som har utskjutande golvbjälkar?
 
Jag har 45x170 och har c:a 30 cm utskjutande, fast det känns som om ytterligare 10-15 cm inte skulle vara några problem.
 
Jag har 45x145 ca 50cm överskjutande och det rör lite på sig :-[

 
Uppdaterad tabell för golvbjälkars självbärighet:

45x145 (50cm - lite svaj)
45x170 (30cm (+10-15cm))
45x195 (60-65cm)



 
Don Tom, i ärlighetens namn. Detta är ingen bra sammanställning.

Jag har 120*45 med ett överskjut på 90 cm för min balkong. Anledningen till att det fungerar bra utan svaj är att jag har relativt tätt mellan dessa reglar cc 30. Dessutom har jag en balk längst ut som håller ihop reglarna (ändarna så att säga) . Detta styvar upp det en hel del. Sen har jag också varit noga med att se till att infästning av dessa överskjutande reglar på andra sidan vågskålen (bortanför den närmsta regeln) är bergsfast uppåt. Detta borgar för att det enbart är balkarnas sammanlagda böjning som spelar in.

Tillslut så är det högst personligt hur mycket svaj man accepterar. Jag skulle hellre ta en extra plint eller regel bara för att eleminera det minsta svaj. Att pröva sig fram är ett bra sätt att få koll på läget. Lägg ut en regel och testa att gå på den med olika avstånd mellan plintarna. När trall kommer på styvar det upp ytterligare.
/CC
 
chris47 skrev:
Don Tom, i ärlighetens namn. Detta är ingen bra sammanställning.

Jag har 120*45 med ett överskjut på 90 cm för min balkong. Anledningen till att det fungerar bra utan svaj är att jag har relativt tätt mellan dessa reglar cc 30. Dessutom har jag en balk längst ut som håller ihop reglarna (ändarna så att säga) . Detta styvar upp det en hel del. Sen har jag också varit noga med att se till att infästning av dessa överskjutande reglar på andra sidan vågskålen (bortanför den närmsta regeln) är bergsfast uppåt. Detta borgar för att det enbart är balkarnas sammanlagda böjning som spelar in.

Tillslut så är det högst personligt hur mycket svaj man accepterar. Jag skulle hellre ta en extra plint eller regel bara för att eleminera det minsta svaj. Att pröva sig fram är ett bra sätt att få koll på läget. Lägg ut en regel och testa att gå på den med olika avstånd mellan plintarna. När trall kommer på styvar det upp ytterligare.
/CC
Givetvis är en tabell som till viss del baseras på subjektiva värderingar inte något exakt rättesnöre. Däremot tror jag att efterforskningar som den här, som alltså sammanställer hur folk upplever sina altangolv, ger ett bättre underlag för altankonstruktionen än om Du frågar en sommaranställd säljare på Byggmax.

Att pröva sig fram är ju givetvis en metod, som Du också föreslår, men anledningen till att den här typen forum existerar är ju faktiskt att man kan utbyta erfarenheter.

Hur kom Du t.ex. fram till att Dina golvbjälkar skulle ha dimensionen 45x120 och ligga med cc30?
 
Håller med om att man får kanonbra svar här på forumet. Som man frågar får man dock svar.

Det jag försökte säga var att det inte går att svara bra på din fråga.

Jag valde först att sätta mina balkar cc 60. Jag var inte riktigt nöjd med bärigheten, jag tänkte dessutom på när mina 120 kilos kompisar skulle komma på besök, så jag dubblade antalet reglar. Jag kunde inte välja grövre dimension så jag fick istället öka antalet reglar.

Man får ställa sig frågan. Vilken konstruktion vill jag välja. Hur mycket totalvikt ska konstruktionen tåla och var kommer belastningscentrum att vara. Hur mycket nerböjning kan jag acceptera. Detta ger dimension och antal reglar. Jämför takstols beräkning.

/CC
 
Finns det ingen web-sida där alla sådana här rekomendationer står ?
 
H skrev:
Finns det ingen web-sida där alla sådana här rekomendationer står ?
Precis som Chris47 indikerade är just den här typen av frågeställningar inget man hittar i tabeller då det till stor del handlar om subjektiv bedömning (svajar det - eller svajar det inte).

Därför var min tanke att man kunde bygga en erfarenhetsbaserad tabell som, i bästa fall, ger en indikation på vad man kan förvänta sig.

Någon websida har jag slutat hoppas på.
 
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Spännviden ökar om du låter en bit skjuter ut från infästningspunkterna... Så även denna tabell du hittat är inget man slaviskt ska gå efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.