Hålkantstrycket blir inte något problem då både träbalken och betongbalken ligger på samma upplag.
 
Förslaget som "mycke_nu" föreslår är ett bra förslag och eftersom du skall gjuta betongbalken mot träbalken så bultar du fast änden i träbalken men du gjuter in betongänden i röret.
Borra och kör igenom fyra armeringsjärn från ena sidan till andra sidan på röret, sen gör du krokar på ett antal armeringsjärn och krokar om dessa genomgående järn och låter dessa armeringsjärn gå in i betongbalken. Sen gjuter du din balk mot träbalken och du har en infästning som sitter väl fast i betongen.
 
Om jag har läst rätt bland inläggen så har träbalken och den blivande betongbalken ett gemensamt upplag rakt under skarven som båda skall ligga på.
Varför då inte montera en balksko på träbalkens ände och låta armeringsjärnet från skon gå in i den blivande betongbalken. Balkskons enda uppgift blir ju att hålla ihop trä- och betongbalken. Vertikallasten från balkarna går ju rakt ner i upplaget så den lasten behöver ju inte balkskon klara.
 
Jag tror det blir en blandning av alla förslag;
Plattjärn med bulthål som svetsas ihop med armeringsjärn.

4x40 plattjärn längd 500 med bulthål 300-400 ifrån änden, svetsas samman med armeringsjärn ca 100 mm sträcka, armeringsjärnen får hela betongbalkens längd.
Tre plattjärn på varje sida, 6 st genomgående bult M12, vid träbalksänden hugger jag ur lite på sidorna så armeringsjärnen kommer in i betongen. Svetsskarven kommer att få en svag s-form.

Edit; det var ju i princil det samma som roli skrev ovanför... som jag inte läste, hans förslag är nog bäst då balkskor för stolpar är galvade.
 
Redigerat:
S
skall betong vara fem meter också?
skall betongen och träet bära upp något?
 
SBH skrev:
skall betong vara fem meter också?
skall betongen och träet bära upp något?
Ja både träbalken och betongbalken ska bära upp tyngder, så mycket som möjligt.
 
Har du låtit någon räkna på betongbalken?
I en 100 mm bred balk får du inte plats med speciellt många armeringsjärn. Då det är dessa som tar hand om momentet i underkant på balken, så medför det att den inte kommer att klara speciellt mycket last.....

Går det inte att få dit en stålbalk? Den kommer att klara mycket mer last än btg-balken.
 
oceanis skrev:
Förslaget som "mycke_nu" föreslår är ett bra förslag och eftersom du skall gjuta betongbalken mot träbalken så bultar du fast änden i träbalken men du gjuter in betongänden i röret.
Borra och kör igenom fyra armeringsjärn från ena sidan till andra sidan på röret, sen gör du krokar på ett antal armeringsjärn och krokar om dessa genomgående järn och låter dessa armeringsjärn gå in i betongbalken. Sen gjuter du din balk mot träbalken och du har en infästning som sitter väl fast i betongen.
Klart bästa förslaget! Dock ska det till långa och många bultar innan jag skulle lita på förbandet.

Och det räcker gott med att bränna fast några stumpar armeringsjärn
 
Så många svar utan att någon vet något om lastfallet!

Butt joint - men skall vi ta moment, skjuv, drag? Vilka laster verkar var? Fritt upplagt, fast inspänt?

Man måste ju för tusan veta vilka laster man har att göra med innan man kan greja...
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Ok så här ser det ut: jag har idag ett mellanbjälklag på 5x5 meter med ett golv utav plåtprofilen Plannja 200.

För att förklara lite : Plannja 200 har en profil som har ett utrymmet i "dalen" på 100x200 800mm c-c, däremellan på toppen av profilen"slät" plåt (googla plannja 200). Utrymmet ska beklädas med 22x95 bräder eller spånskiva och användas som lagerutrymme....Men, golvet har inte kommit på plats utan ytan används idag som förråd ändå.
Då golvet känns svajigt och sviktar en del av vikten idag, så tänkte jag gjuta armerad betong i de utrymmen som finns i plåten på c-c 800 för att öka bärförmågan och styva upp det.

Intill detta utrymme finns ett till utrymme på 5x5 m och där ska det läggas upp träbalkar på 100x200 c-c 600.

Faktum är att det bara blir tre stycken träbalkar som ska gjutas ihop med betongen.

Hur mycket last som det kommer utsättas för vet jag inte, men så mycket som möjligt.
 
hackatall skrev:
Ok så här ser det ut: jag har idag ett mellanbjälklag på 5x5 meter med ett golv utav plåtprofilen Plannja 200.

För att förklara lite : Plannja 200 har en profil som har ett utrymmet i "dalen" på 100x200 800mm c-c, däremellan på toppen av profilen"slät" plåt (googla plannja 200).
Har du ringt plannja och frågat om det är en bra idé att fylla upp mellanrummen (med skarv) med betong? Även om de säkert varken lovar eller står för något sådant, så kanske du iaf undviker ett "nej för faaaan"!
 
Jag har inte ringt Plannja i detta ärende men många gånger förut i andra ärenden, och så fort man föreslår något utanför boxen så att säga så är det -vi står inte för konsekvenserna!! Tips och råd när det gäller udda konstruktioner, ja då får man vända sig till byggnadsingenjörer ( ambitiösa sådana)

Ja det är den plåten.

Rent logistikt: en armerad betongbalk i plåtens dal+ plåten bärförmåga = bättre bärförmåga.

Plåten stämpas naturligtvis under gjutningen så det inte hänger sig, men när betongen härdat så borde golvet tåla mycket mer än innan.

Betongbalkens bärförmåga kan jag räkna på, jag går precis en konstruktionskurs i betong.
 
S
har inte sett plannja200 som mellanbjälklag. däremot på väggar,perforerade och sten i breda utrymmet
 
Den funkar som mellanbjälklag, dock blir den lite gungigare än ett träbjälklag.

Men oftast används den som bärande profil mellan kontruktionsstålet på köpcenter, hockyrinkar, idrottshallar etc.
Ovanpå plåten så läggs isolering och gummiduk.
Så den ska hålla för snölasten i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.