Har en gammal Mora duschblandare med en vanlig ratt för inställning av vattentemperatur,
en sån där med en liten "pigg" som ska markera "lagom" och som man måste trycka in för att få varmare.
Den är säkert från när huset byggdes -73.

Problemet är att när man tryckt in piggen och kört värmen i bott, då är det "ok" temperatur för att duscha.
Går det att lossa på ratten och flytta den på nåt sätt så att man kan få varmare vatten? :confused:

Tacksam för hjälp
 
Du har en blandarventil/skruv på blandaren som ska ställas in rätt, svårare än så är det inte. Det är en blank ganska stor spårskruv... prova vrid lite på den;)med en mejsel
 
Aha, stirrade mig blind på ratten tror jag :D

Jag är inget vidare på VVS-grejer, ska prova....!
 
Lycka till! det borde göra susen:surprised:
 
Den sitter som berget, har väl aldrig varit rörd på 36 år... :mad:

Men spåret är säkert 30 mm och min största skruvmejsel bara 10, så jag får försöka hitta nåt större att skruva med....

Tack för hjälpen hursomhelst....!
Mitt första inlägg och svar på 5 minuter, mkt imponerande :)
 
Stopp och belägg, det där är nog pluggningen för inkommande vatten, tar du bort dessa så får du en dusch. Pluggen sitter på ovansidan om rören kommer underifrån och vise versa.

Temp begränsningen sitter ev bakom temperaturratten. Bara en enkel fråga, är varmvattnet tillräckligt varmt, känn på röret.

Protte
 
Tack "protte" jag ska nog förtydliga mig mera nästa gång:rolleyes: men en dusch skadar aldrig:surprised:
 
Har monterat loss blandaren, vid de inkommande vattenrören sitter filter som inte går att ta loss (iaf kunde inte jag), men de såg inte så smutsiga ut.

Det går f*n inte att få loss temperaturratten, finns det nåt general-metod för att få bort den?
 
Vet inte riktigt vad du menar med en "vanlig ratt" men om du har en blandare som ska hålla en konstant temperatur och inte en vanlig skruvventil så brukar de med åldern "tappa temperaturen" d.v.s. ventilen som släpper på varmvatten blir lite matt (fjädern).
Om den nu är 30+ år gammal så byt ut den, det är billigare än att leta reservdelar ( även om de finns)
 
Ok, tack för svar, blir nog till att köpa en ny blandare då :)

Men som alltid vill man ju försöka laga själv om det går :)
 
Köp en ny!!!

Hade samma problem med en blandare från 82.
Tog isär den bytte känselkropp,hjälpte inte, bytte filter/backventil,hjälpte inte, putsade/smörjde alla glidytor, hjälpte inte,bytte fjäder (annan begagnad),hjälpte inte= fick köpa ny blandare. Funkar perfekt.

Gjorde alla åtgärder efter tips från VVS-firman, han var iallafall sjyst och tog tillbaka reservdelarna,mot att jag betalade 10% av reservdelskostnade. Och detta gjorde han på eget initiativ.
 
mape17 skrev:
Köp en ny!!!

Hade samma problem med en blandare från 82.
Tog isär den bytte känselkropp,hjälpte inte, bytte filter/backventil,hjälpte inte, putsade/smörjde alla glidytor, hjälpte inte,bytte fjäder (annan begagnad),hjälpte inte= fick köpa ny blandare. Funkar perfekt.

Gjorde alla åtgärder efter tips från VVS-firman, han var iallafall sjyst och tog tillbaka reservdelarna,mot att jag betalade 10% av reservdelskostnade. Och detta gjorde han på eget initiativ.
Japp, köpa nytt verkar vettigt.

Intressant att höra iaf.
 
Innanför tempvredet sitter det väl en plastbricka som funkar som "stopp för lagom" som du kan kugga om? (har jag för mig)
 
Hampe skrev:
Innanför tempvredet sitter det väl en plastbricka som funkar som "stopp för lagom" som du kan kugga om? (har jag för mig)
Det låter rimligt, problemet är som sagt att jag inte får bort själva vredet :(
 
Jag vet inte hur du har gjort men sitter det en plastplutt på ratten som du ska peta bort för att komma åt den skruv som måste lossas för att ratten ska kunna tas bort?
Normalt brukar inte dessa rattar sitta spciellt hårt om man väl får bort skruven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.