Minns ej, 1 1/2 plan + liten vind, ca 145m2.
 
Vi byggde ställning utomhus och öppnade taket för att få in 180 EC2. Kranbil, 2 minuter och dryga tusenlappen för lyftet.
Det var ändå en huv som skulle dit och en skulle bort från taket. Vår vindslucka var för trång och jag hittade ingen standardlucka med plats för mer än 75x75 cm.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
Tog upp min genom en lucka i fasaden. Fars gubben dirigerar och jag tog emot😎
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman
Får se om jag vågar mig på att göra det här med ett Heru 130 imorgon, det ska ju vara omkring 20 grader två dagar till nu, sen är det tillbaka på 25 till 30 grader igen, och det vill jag helst slippa. Har fortfarande öppet mellan ett par takstolar, så blir nog fyrdubbla spännband, och en ställning under som jag successivt höjer plattformen på.

Och lär montera bort luckan och fläktarna.
 
Försök att undvika dra/trycka på nippel-anslutningarna på aggregatet. Dom tål inte så mycket stryk. Om du har gamla renslock eller muffar så kan du sätta på sådana så klarar dom sig lite bättre.

ett Heru 130 är ganska lätt att få upp med ett par tre starka karlar så länge det passar genom vindsluckan
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Installation av ventilationstrumma i tak halvvägs klar, omgiven av byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är väl halvvägs uppe nu, nån som har tips om nån bra markskiva att ha under sedan?
 
50mm frigolit från Byggmax.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jag gjorde så här, när jag bytte till FläktWoods rdaf midi.
Min lucka upp till vinden är på utsidan, först byggde jag en arbetsplattform med OSB skivor på och plats för två pers sen var det en person uppe på vinden. Gamla aggregatet skrotade jag uppe på vinden och slängde ner i delar.
 
  • En nybyggd arbetsplattform av träkonstruktion på en uteplats, i en trädgård med utsikt över skog och en sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplattform av OSB-skivor och delar av ett demonterat ventilationssystem på en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregat på en arbetsplattform i ett vindutrymme med OSB-skivor och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag och en kompis har nu nyttjat metoden stege och spännband!

Spännband runt aggregatet, och kompisen stod ovanför och drog medan jag sköt på nerifrån, gick alldeles utmärkt!
Plockade loss locket för att tjäna lite vikt, men fläktar och sådant fick sitta kvar!
Nu börjar resten av det roliga FTX projektet med rördragning och allt som hör till!

Ett ventilationsaggregat avlägsnas genom taket med hjälp av en stege och ett orange spännband, i en vindsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TheeDude skrev:
Även jag och en kompis har nu nyttjat metoden stege och spännband!

Spännband runt aggregatet, och kompisen stod ovanför och drog medan jag sköt på nerifrån, gick alldeles utmärkt!
Plockade loss locket för att tjäna lite vikt, men fläktar och sådant fick sitta kvar!
Nu börjar resten av det roliga FTX projektet med rördragning och allt som hör till!

[bild]
Så gjorde vi här också. Aggregatet gick precis upp i hålet när luckan med karm var demonterad. Två man som lyfte med spännband på vinden och två man som sköt på under. Tog 30 sekunder att få upp det.
 
När man sätter in ett aggregat som har överkapacitet för att kunna köra det på ett lägre varvtal så bör man också ta i beaktande att ett större aggregat drar mera ström med sina ngt större fläktar. Jag stod i valet mellan en Systemair VSR 300 eller en VSR 500 men en VSR 500 drog dubbelt så mycket energi. Utslaget på ett år gav det ca 1460 kW och det ger vid en total på 2 kr/kW en nätt summa på ca 3000 kr. Ekonomin försvinner rätt fort med den ökningen. Initialt så fick vi ställa aggregatets fläktar på 85 % kapacitet för att få ett godkänt flöde men när vi hade vidgat tilluftsdonen i min gamla installation så kunde vi sänka dem till 53 % för att få samma flöde som nu dessutom blev mkt tystare. Alltså kan det bli ett skott i foten att sätta upp ett onödigt stort aggregat. Mitt hus är en 1,5 plans villa på 161 kvadrat.
 
W WIP skrev:
När man sätter in ett aggregat som har överkapacitet för att kunna köra det på ett lägre varvtal så bör man också ta i beaktande att ett större aggregat drar mera ström med sina ngt större fläktar. Jag stod i valet mellan en Systemair VSR 300 eller en VSR 500 men en VSR 500 drog dubbelt så mycket energi. Utslaget på ett år gav det ca 1460 kW och det ger vid en total på 2 kr/kW en nätt summa på ca 3000 kr. Ekonomin försvinner rätt fort med den ökningen. Initialt så fick vi ställa aggregatets fläktar på 85 % kapacitet för att få ett godkänt flöde men när vi hade vidgat tilluftsdonen i min gamla installation så kunde vi sänka dem till 53 % för att få samma flöde som nu dessutom blev mkt tystare. Alltså kan det bli ett skott i foten att sätta upp ett onödigt stort aggregat. Mitt hus är en 1,5 plans villa på 161 kvadrat.
Stämmer det där verkligen med reglerade fläktar? Har du räknat med att fläktarna drar sin märkeffekt?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Stämmer det där verkligen med reglerade fläktar? Har du räknat med att fläktarna drar sin märkeffekt?
Nej det stämmer väl inte med att räkna på märkeseffekten som jag gjort men det är i vart fall värt att tänka på när man väljer ett något för stort aggregat om man kan öka luftflödet i donen och få upp flödet samtidigt som det blir tystare. För att ett VSR 500 skulle bli lika energisnålt som mitt som nu går på halva kapaciteten så skulle detta behövs gå på 25 % och det hörs ju lite onödigt att ha en sådan överkapacitet. Det är ju hela tiden en balansgång mellan flöde, kapacitet, pris och visst verkar det lockande att ett VSR 500 kostar bara ca 3000 kr extra och är bara ca 10 cm bredare med dubbel kapacitet. Helnöjd med mitt lilla VSR 300 med 86 W märkeseffekt på både in och utfläkt
 
  • Gilla
saltamaja83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.