Har mejlat en firma här på orten som tillverkar tankar av olika de slag, och dom hade även tillverkat någon tank på platts, vad det skulle kosta att få den byggd på platts i pannrummet är jag ännu lyckligt ovetande om, men jag måste ju veta exakt vad jag behöver för att kunna få ett pris:) samt kanske få ett pris på en tank som jag kan baxa in själv. nu vet jag inte om dom kan bygga kompletta tankar med beredare m.m. men köpa en ren tank på 2500 liter och kompletera med en 500 liters med beredare och elpatron kanske kan vara ett alternativ? så en tank jag med lite trixande kan få in.

bredd 80cm höjd 150cm längd 210cm med en tankhöjd på 150cm skulle jag få plats att isolera ca 32 - 34 cm på toppen men då blir det 0 cm under tanken? sidorna kan jag isolera 40-50 cm om jag vill. hur skulle en sådan tank fungera med tanke på skiktning? blir den för låg? samt att om jag köper en isolerad 500 liters tank med beredare plus patron som är 1750mm hög så blir den högre än den stora, hur kommer det att påverka laddning samt kommer jag att få någon cirkulation mellan den stora och lilla tanken? så att värmen förs över från den stora till den lilla?
 
Pannatankteknik
Varmt vatten stiger
 
hm, det finns flera som säkert har bra lösningar på ditt problem,men varför inte ha isolering under,jag är rädd att det blir problem med skiktningen,och, varför såå stor, det räcker kanske med en på 1500-2000 l
om du inte har för stort hus.
 
anjn skrev:
Har mejlat en firma här på orten som tillverkar tankar av olika de slag, och dom hade även tillverkat någon tank på platts, vad det skulle kosta att få den byggd på platts i pannrummet är jag ännu lyckligt ovetande om, men jag måste ju veta exakt vad jag behöver för att kunna få ett pris:) samt kanske få ett pris på en tank som jag kan baxa in själv. nu vet jag inte om dom kan bygga kompletta tankar med beredare m.m. men köpa en ren tank på 2500 liter och kompletera med en 500 liters med beredare och elpatron kanske kan vara ett alternativ? så en tank jag med lite trixande kan få in.

bredd 80cm höjd 150cm längd 210cm med en tankhöjd på 150cm skulle jag få plats att isolera ca 32 - 34 cm på toppen men då blir det 0 cm under tanken? sidorna kan jag isolera 40-50 cm om jag vill. hur skulle en sådan tank fungera med tanke på skiktning? blir den för låg? samt att om jag köper en isolerad 500 liters tank med beredare plus patron som är 1750mm hög så blir den högre än den stora, hur kommer det att påverka laddning samt kommer jag att få någon cirkulation mellan den stora och lilla tanken? så att värmen förs över från den stora till den lilla?
En sån tank blir säkert bra för dig, undertill behöver du inte isolera mer än det utrymme som finns där som "fot" för tanken. Som pr95 så pedagogiskt visar blir det inga problem om du kopplar in det hela. Försök att lägga uttaget för värme över den lilla tankens anslutningar också.
 
Pr95. med att varmt vatten stiger menar du att det kan vara en fördel med en tank som är högre där beredaren sitter och att jag på det viset alltid kommer att få varmast där? är det rätt tolkning av ditt detaljrika svar?;)

Bosse.
Tja, jag skulle säkert klara mig på 1500- 2000 liter men problematiken med takhöjd och hitta en lämplig tank kvarstår så varför inte ta till rejält då jag ändå håller på? måste jag bita i det sura äpplet och måttbeställa en tank inbillar jag mig att en tank på 3000 liter inte blir dubbelt så dyr som en på 1500 men där gissar jag bara, jag har ju som sagt gott om platts förutom takhöjden. vill bara behöva elda en gång per dag. anledningen till 0cm under tanken är att en tank som är lägre än 150cm inbillar jag mig skulle vara mindre bra för att få en användbar skiktning "bara ett ogrundat antagande" och eftersom dom flesta här på forumet förordar minst 40cm isolering på toppen tänkte jag att det kanske var bättre att lägga det utrymme jag har tillgängligt på ovansidan av tanken? eller skulle 20cm på toppen och 10 cm under vara bättre?
 
Ok!
ska ta in pris på en 2500 liters tank från den lokala firman, samt kolla vad jag får för pris hos dom stora leverantörerna på en 3000 liters måttbeställd tank med beredare och el-patron m.m. inbyggd, så får jag se vad det landar på. Blir det hutlöst bortom rimm och reson får jag ta en ny funderare på alternativ.

GK100 skrev:
En sån tank blir säkert bra för dig, undertill behöver du inte isolera mer än det utrymme som finns där som "fot" för tanken. Som pr95 så pedagogiskt visar blir det inga problem om du kopplar in det hela. Försök att lägga uttaget för värme över den lilla tankens anslutningar också.
 
30 cm på toppen räcker också (det är väl ett isolerat golv över?), se till att du har åtminstone 5 cm under.

Och snåla inte med volymen.

Skiktning får du med 1 m höjd på tanken också, däremot förstör beredare utan förvärmning skiktningen. I ditt fall borde väl en TVA vara optimalt eftersom du då slipper rördragning för tappvatten till tanken.
 
Om man tar dit någon som svetsar den på plats bode man kunna dra 50% på arbetet, (Rot avdrag) så en platsbyggd borde inte bli dyrare än en måttbeställd.
 
JA !
Som matss skriver en TVA är bäst annars slingor för VV
Tänk på att det du gör nu behöver inte göras om senare när det är rätt planerat från början
svider lite extra i lädret nu i efter en tid är det glömt ,grämer en i framtiden om det kunde ha gjorts bättre.
(har själv den erfarenheten :()
 
Kommer en beredare i den lilla 500 liters tanken att förstöra skiktningen även i den stora tanken?
tva är det växlare? är slingor och växlare lika bra på att leverera varmvatten som en beredare? varmvattenfrågan är viktig eftersom jag har minst 15 år av intensivt badande barn framför mig:rolleyes:
 
flera frågor, men, under sommarhalvåret ? kommer du kanske att upptäcka att det är bekvämt med en
separat beredare med elpatroner för VV så att du inte behöver elda så mycket. slingor eller växlare har bra verkningsgrad,men de bygger ju på att det är varmt i tanken,kanske du kan stänga av den stora tanken
då?
 
Beredare är sämsta alternativet, slingor bättre, bästa är TVA =växlare
När en beredare är "tom"tar det lång tid innan den värmts igen kyler topp fel ände sas.
slingor ger VV under långt tid eller så länge det finns värme i tank stör skiktnig min.
TVA stör skiktningen minst ger mest VV också dyrast ? priset har dock gått ner betydligt

sen kan man ha en elpatron i tekniktank (semester vintertid-backup sommartid för VV)
 
Ja, det känns som att varje svar jag får genererar minst 3 följdfrågor:D men jag har gjort en prisförfrågan nu på både en 3000l tank med allt inbyggt, samt en ren 2500 liters tank plus en på 500 liter. tänkte att jag ska se hur långt jag kommer med det alternativet.
Ekonomin måste tyvärr få styra en hel del i mitt fall = jag vill bygga så billigt som möjligt men inte vara så snål att jag bygger ett dåligt system.
 
Jag är väl rätt hyfsad på att svetsa, men vet inte hur en ack-tank ska byggas för att hålla.....

- Här ska Du och alla andra få ett gratis tips på hur man ska hitta dugliga hantverkare, snickare, rörmokare, plåtslagare och "you name it".
Åk runt på landet tills Du hittar en aktiv bondgård. Gå in, var trevlig och förklara Ditt problem. Kan inte denne ge ett direkt svar så be om tips på någon som vet.
Jag vågar lova att efter en lördag, kan Du ha fått både kaffe och precis de uppgifter Du letar efter.

Bönder har många gånger bott på samma plats i generationer och känner till väldigt mycket folk som är nåt att ha om man behöver hjälp.

Vänligen,

Lillkorpen
 
Hmm, fått ett första pris på en 3 m3 tank 41 000 kr med beredare och en slinga. plus frakt. med frakt och el-patron ca 45-48000 skulle jag tro. Är ju inte utan att man blir sugen på att plocka fram svettsen och göra ett försök.:@
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.