hur får jag de här stabilt? just nu går de gunga på alltihopa.
ska på trall sen men känns inte som att de kommer göra så de blir helt stadigt
 
  • Nybyggt träramverk för tak, delvis täckt, utomhus, grönt gräs, trädgårdsutsikt, solljus, skuggor, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus, träkonstruktion, ofullständig pergola, bakgård, grillplats, trädgårdsverktyg, röd stuga, grönt gräs, trädstaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste sträva det i sidled
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Staga upp, antingen mellan de stående eller i övre hörnen. Se orange o blått.
En träterrass med takstomme framför rödmålad stuga, oredigerade markeringar i olika färger överlagrade på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blåa gör minst nytta skulle jag tro men vill du skärma av som låga väggar är det lättare att få att smälta in utan att det känns som att det händer för mycket uppe vid taket.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Använd snesträvor tills du tycker det börjar bli stabilt. Det gulritade på bilden ovan bör göra sitt, trallen gör även lite, i synnerhet om du kör fiskben 🤪
 
AXS
Hur är stolparna fästa? Se till att få det riktigt ordentligt fäst nere och uppdatera oss efter.

Skulle boxa in varje pelare i bärlinorna och dra i 8 rejäla skruv, 2 från varje håll.
 
AXS AXS skrev:
Hur är stolparna fästa? Se till att få det riktigt ordentligt fäst nere och uppdatera oss efter.

Skulle boxa in varje pelare i bärlinorna och dra i 8 rejäla skruv, 2 från varje
så har jag gjort, vet inte om de är rätt eller fel, står på plintar, 2 reglar och ett hyffsat kraftigt vinkeljärn
 
  • Träkonstruktion, brutet golv med synlig mark, skräp, natt, konstgjort ljus, trasig plast, byggmaterial, olycksplats eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, belysning, olika vinklar, skuggor, artificiellt gräs, otydlig bakgrund, natt, utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästruktur, mörk bakgrund, konstgjort gräs, spelkort, kvällstid, ovanifrån perspektiv, delvis oskarp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
A andre92h skrev:
så har jag gjort, vet inte om de är rätt eller fel, står på plintar, 2 reglar och ett hyffsat kraftigt vinkeljärn
Ser lite klent ut och med för små skruv, men svårt att avgöra på distans.

Vinkeljärn kräver fullt med ankarskruv för att fungera bra.

Skruvarna som går genom reglarna i storleksordningen 6x80 eller ännu mera.
 
Det spelar minimal roll vad du gör i nederkant. Det är i överkant du måste få det stabilt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det spelar minimal roll vad du gör i nederkant. Det är i överkant du måste få det stabilt.
har du nån ide på hur?
 
Du har fått skisser redan.
Hade du tänkt till hade du skickat upp stolparna och använt räcket som stabilator
 
  • Gilla
Lersjön
  • Laddar…
Det finns inga genvägar för dig. Hela paketet är nu som något med gångjärn i varje träbit och kan skyva åt vilket håll som helst en dag, det måste till strävor som stagar upp stolparna. Kanske det går med att göra som det gula som föreslås eller nerifrån golv, snett upp till topp för att få det stadigast och dom ska sitta i hörnen. Ska du ha trall och altan på taket så är det ett måste att staga. T.o.m att det kanske behövs reglar från ytterkant vägg ut till mitten av taket. Då kan det inte rasa i sidled. Om det ska bi golv ovanpå, skulle inte jag våga vara där om det det strävas upp ordentligt.
 
  • Gilla
FolkeF
  • Laddar…
AXS
Ju mer jag kollar på konstruktionen och detaljer så lutar det mer och mer åt att du bör ta in en snickare som kollar på det.

Det är inte katastrof som det ser ut nu, det går att rädda och kan bli bra, men någon behöver göra en ordentlig översyn.
 
richardtenggren
Jag tänker att eftersom ena sidan är infäst i fasaden, så borde trallen stadga upp konstruktionen, man kan ju sätta snedsträvor i planet också, typ patentband i ett kryss i underkant av bjälklaget:)
 
AXS AXS skrev:
Ju mer jag kollar på konstruktionen och detaljer så lutar det mer och mer åt att du bör ta in en snickare som kollar på det.

Det är inte katastrof som det ser ut nu, det går att rädda och kan bli bra, men någon behöver göra en ordentlig översyn.
de gungar inte mycket. jag får nästa ta i allt jag har för att få de gunga men vill ha de så stadigt de bara går
 
J jonaserik skrev:
Det finns inga genvägar för dig. Hela paketet är nu som något med gångjärn i varje träbit och kan skyva åt vilket håll som helst en dag, det måste till strävor som stagar upp stolparna. Kanske det går med att göra som det gula som föreslås eller nerifrån golv, snett upp till topp för att få det stadigast och dom ska sitta i hörnen. Ska du ha trall och altan på taket så är det ett måste att staga. T.o.m att det kanske behövs reglar från ytterkant vägg ut till mitten av taket. Då kan det inte rasa i sidled. Om det ska bi golv ovanpå, skulle inte jag våga vara där om det det strävas upp ordentligt.
A andre92h skrev:
de gungar inte mycket. jag får nästa ta i allt jag har för att få de gunga men vill ha de så stadigt de bara gårom jag
A andre92h skrev:
de gungar inte mycket. jag får nästa ta i allt jag har för att få de gunga men vill ha de så stadigt de bara går
Vad är de jag skulle gjort annorlunda? Hur hade du byggt om man skulle börja om från början?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.