estwing skrev:
vill man bygga in sidorna går det me bra om så att plintarna e höga.
vad jag menar vill man gjuta så högt måste man väga in dom me!
då kan man lika gärna sluta vid marknivån å bygga allt i trä.
därför Enklast!
OK, förstår hur du menar. Min bedömning är i alla fall att det blev ännu lättare genom att väga av alla bärlinor (även där det blir lite höjd över mark) och gjuta samtliga plintar underifrån med stolpskorna redan fästa i bärlinorna.
 
japp det funkar kanon det me.
bara man själv alltid e nöjd..
mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
95x95 e väl samma storlek som 2 st 2"4"??
ja bygg som du vill...
skall man bygga en altan på 100m2 på en helg kan man ej hålla på som du gjort..
alla vägar leder ej till rom... ej en återvändsgränd...*asg*
Kan kanske vara bättre att lägga några timmar extra med att få snyggare stolpar som dessutom är NTR A-klassade!
Kan förstå att många yrkes snickare vill fuska med detta då felet inte kommer att uppdagas dom första 10 åren.....
 
Nu behöver du ju knappast A-klassade stolpar om de inte ska ligga i jorden. Är man orolig räcker det gott med att lägga en bit takpapp mellan plinten och stolpen.
 
BobbyEwing skrev:
Nu behöver du ju knappast A-klassade stolpar om de inte ska ligga i jorden. Är man orolig räcker det gott med att lägga en bit takpapp mellan plinten och stolpen.
Kan säker stämma om man har lite höjd på plinten och att man kan vara säker på att inte stolparna kommer att stå i snö....
Man av någon anledning så säljs i princip bara 95/95 stolpar som A-klassat.......

Jag ser inte heller problemet att såga ut i stolparna med en riktig sticksåg, max 2 min per stolpe.....
 
Hej gott folk..

Har läst tråden med intresse eftersom vi kommer också att bygga trädäck på vår framtida uteplats (fast det är inte förrän nästa vår).
Hade tänkt att göra enligt beskrivning tidigare i tråden.. (storlek )5,0*7,2m)
Fick nu tips från en snickare att istället för plintar endast lägga stenplattor på lämpliga ställen... se till att de hamnar på samma nivå..... lägga en plastduk på platorna.... sen är det bara att lägga hela träkonstruktionen ovanpå..... utan förankring...
Han menar den kommer att stå lika bra som på plintar....
Snickaren har gjort på detta sätt hemma hos min svåger (5*9m).... jag visste inte om att det var byggt på detta sätt...men jag kan se inte eller känna ngn skillnad...

Vad säger ni om det?....
Vi har ca 10cm hårdgjord yta (makadam) ovanpå lerjord.
 
Har några bekanta som har gjort så, samt att det finns en del här på forumet. Verkar funka bra för de flesta. Jag valde att inte göra så främst för att marken där altanen skulle vara var ojämn och jag bedömde att jobbet att få plattorna i våg var större än att sätta plintar och väga in med hjälp av stolpar. Det bror ju annars lite på var i landet man bor. Norrut så är det väl större chans att plattorna rör på sig av tjäle, men å andra sidan så kan man ju eventuellt lyfta altanen med en domkraft och justera detta om det inträffar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.