Hej,

Jag har ett gammalt oanvänt järn värmerör 1"/1",25 som skulle vara perefekt kanalisation för lite larmkablar då jag slipper gå genom 3 bjälklag.... Hur får jag genom en dragtråd i röret? Har provat med olika stålfjädrar,plastfjädrar. Men det slutar alltid med att det bli stopp någonstans. Antagligen i en rörböj....

Finns det något smart knep man kan använda för att få ned en dragtråd i ett rör med böjjar. Typ 20m långt rör, varav 10 meter på höjden.
 
Har du provat att sätta dammsugaren i ena röränden och mata in en lätt och stark tråd med en papperstus i den andra ?
När sedan den lätta tråden kommit igenom så använder du den till att hjälpa dragtråden alternativ kablarna igenom.
 
fiskelina med bommulstuss på, sen mata på med tryckluft i ena änden eller dammsugare i andra - i svåra fall båda samtidigt.
 
tackar! kanon idéer.... :) de skall jag prova vid tillfälle!

eller en liten liten "pingisboll" och luft? om man nu kan hitta mini-pingisbollar....

eftersom det är gamla vattenrör har jag själv funderat på vatten och en boll.... men luft känns mycket tryggare.

finns det annars nån typ av specialmaskin. vad jag ser framför mig är nån typ av skruvhistoria. något liknande som man rensar fastighetsavlopp med.
 
Här kommer ett knep:

1. Ta en passlig lång dragfjäder och tryck in den så långt som möjligt
2. Ta fram din skruvdragare och spänn fast andra ändan av fjädern
3. Kör på som f*n! :) Brukar fungera på de jobbigaste ställena!

Se till att ha en rund och fin ända på dragfjädern och som bonus så kan du smörja den med valfritt halt ämne!
Diskmedel fungerar finfint!
 
  • Gilla
Mercury_68
  • Laddar…
Diskmedel som efter nått år torkat, funkar perfekt som lim om man nån gång skulle vilja byta ledningen så sitter den säkert.
 
En någorlunda starkt sytråd flyger genom rören utan problem med en dammsugare till hjälp på mottagande sida. (förutsatt att röret inte är alltför långt eller igensatt), undvik papperstuss, det blir inte så kul om den fastnar.....
 
Hemmakatten
Samma idé har vi genomfört. Enda skillnaden är attdet var elrör i mark, 110 meter, delvis vattenfyllt. Efter att ha provat dammsugare mm. blev det tunga artilleriet. Ja, verkligen Artilleriet. Grannen hade inköpt en enorm dieseldriven militär kompressorvagn, som till slut lyckades skjuta igenom dragtråden.
 
Måste avlägga rapport hur det gick....

Efter mycket provande.... har jag tillslut lyckats.

Jag rensade röret med en rejäl komprossor och blåste rent från rost m.m. Sen så satte jag en rätt stark grovdammsugare i ena änden och lät den suga en bommulstuss med en tunn fiskelina genom röret. Ca 20m... Som att vinna på lotto!

Så den som inte ger sig...

Dragband, rensband, rensapparat... inget funkade.... fastnade alltid i nån böj...
 
Skam den som ger sig! :)
 
Jag hade ett inte lika svårt men ändock irriterande dilemma då jag skulle genom en trapp och hur än jag pillrade kom inte tråden ut på baksidan.

Detta löstes med en lina och tryckluft på 2 sekunder.
 
Ugglan skrev:
Måste avlägga rapport hur det gick....

Efter mycket provande.... har jag tillslut lyckats.

Jag rensade röret med en rejäl komprossor och blåste rent från rost m.m. Sen så satte jag en rätt stark grovdammsugare i ena änden och lät den suga en bommulstuss med en tunn fiskelina genom röret. Ca 20m... Som att vinna på lotto!

Så den som inte ger sig...

Dragband, rensband, rensapparat... inget funkade.... fastnade alltid i nån böj...
Men det tog sin tid. ;):D

//Patrik
 
el_richard skrev:
Denna använder vi, när det är långa sträckor, eller rör knas...
kostar ca 15.000 kr plus moms

[länk]
Går den där köra i tex 110mm markrör? Lite jobbigt att dra i sådana rör utan dragtråd. Finns de nåt munstycke för grövre rör? Eller funkar de bara man kan hålla tätt runt?
 
Japp, det funkar, Det finns 2 olika fallskärmar med. 1 st för 50 och en för 110 rör.

Funkar klockrent.

kolla på bfast hemsida..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.