Spola inte av bilen först, bilen måste vara torr.
Kallavfettningen löser ju inte sig i vattnet och rinner bara av utan att hinna lösa upp någon smuts.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jag har provat olika sorters kallavfettning, Specialmedel som skulle funka enligt säljarna men har varit skit mot asfalten.

Tills jag fick tag på det jag visade i inlägget tidigare. Är sådant som rekondare kör med. Funkar perfekt. Slut på eviga letandet efter något att få bort dessa jäkla svarta prickar.
Har även fått tag på medel för flygrosten som funkar.

Tvättade bilen idag med massa kallavfettning men struntade i att ta med specialmedlet som fixar de svarta jävla asfaltfläckarna. Inte katten tog kallavfettningen dem. Jag hade med "prick bort" också men inte tog det fläckarna heller. Däremot skit som inte kallavfettningen tog. Köpte 5 flaskor "Prick bort" för förra året då någon påstod det var "mirakelmedel". Billigt på Rusta. Ja det tar vanlig skit men inte asfalt.
Kallavfettning tar viss smuts men inte allt.
Det medel jag visade förut tar asfalten inom någon minut.
 
A Argastesnickaren skrev:
Lacknafta löser det
Oavsett produktnamn så är det i allmänhet någon form av nafta i kallavfettning.

En riktigt bra produkt är någon i en snygg flaska mycket reklam och oerhört dyr.;)

Lika löser lika var det någon som skrev.
Så blaska på med det billigaste på ena sidan bilen och det dyraste du hittar på andra sidan och återkom och berätta(y)

Sitter framför tv:n orkar inte hämta antika kemiböckerna från skoltiden, men
Nafta, någonstans mellan 8-12 kolatomer och diesel 12-16 kolatomer
Att tappa upp i en flaska med guldtext och ett överdrivet påstående på etiketten är så man tjänar pengar:thinking:
 
  • Gilla
WäschötaMange och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Lacknafta löser det på sekunder.
Ta lite på ett papper och torka bort.
Det förutsätter ju att bilen är helt ren innan du ens tar med papper. Tar man lacknafta på papper och drar på lacken så får man repor.
 
R Rkarlsson skrev:
Det förutsätter ju att bilen är helt ren innan du ens tar med papper. Tar man lacknafta på papper och drar på lacken så får man repor.
Tvätta bilen och torka bort fläckarna inte torka först och tvätta sen
 
A Argastesnickaren skrev:
Tvätta bilen och torka bort fläckarna inte torka först och tvätta sen
Eller gör rätt. Spraya på kallavfettning, låt verka, spruta av. Om allt inte är borta, spraya igen och låt verka och så vidare. Sitter det trots upprepade gånger så får man gå på mekaniskt.
Köper man rätt medel så går det spraya på blöt bil.
Har bara rekondat typ sisådär 60 bilar någonting =) Och det är det säkraste sättet att undvika repor. Jag brukar handla på bollnäs bilvård deras egna fungerade ypperligt till uppgiften.
 
Varför skulle det repa med att torka med ett mjukt papper som är fuktat med lite lacknafta eller någon annan petroleum produkt?
Kolla lite vad avfettning innehåller.
Som många andra skrivit lös asfaltfläckar som är en petroleum produkt med en annan petroleum produkt, inget konstigt med det.
 
Inte ditt mjuka papper som repar utan smutsen som du sveper runt med ditt papper.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag har prova en massa olika och inget har funkat före jag hittade denna.
Går åt väldigt lite och fungerar. Kommer aldrig köpa någon annan.
Har vit bil så där syns det verkligen mycket.

Tjärlösare Angelwax Nemesis Tar Remover, 500 ml

[länk]

[bild]
Köp då denna istället:

https://www.autodude.se/produkt/kallavfettning_one_solution/

...och betala en bråkdel per liter. Funkar lika bra. Har det inte fungerat med andra produkter har du lyckats köpa alkalisk avfettning. Den funkar på allt UTOM asfalts/tjärprickar...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
nikasp
Kolla in Pingens.se, de har guider för alla olika varianter av smuts. Bra och ganska dyra medel men är ju roligare om de fungerar
 
davveno1 davveno1 skrev:
Inte ditt mjuka papper som repar utan smutsen som du sveper runt med ditt papper.
Då tar vi det igen.
Tvätta bilen ren.
Om där finns asfaltfläckar ta lite lacknafta på ett papper som löser upp allt.( Dvs inte köra runt en massa grus på lacken)
Vill ni betala dyrt för medel med fina etiketter som gör precis samma så är det upp till er.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Varför skulle det repa med att torka med ett mjukt papper som är fuktat med lite lacknafta eller någon annan petroleum produkt?
Kolla lite vad avfettning innehåller.
Som många andra skrivit lös asfaltfläckar som är en petroleum produkt med en annan petroleum produkt, inget konstigt med det.
Ditt papper mot en oren yta. Asfalten är inte ren som sitter på bilen. Gnuggar du då det mot lacken så får du repor. Har fått polera sådana bilar där de faktiskt gjort som du sagt då de blir repiga. Man ska så långt som möjligt inte gnugga bort skit mot en mjuk lack.
Mycket riktigt så skall man använda rätt medel för att lösa det, men aldrig gnugga bort asfalt. Jag lovar dig att det räcker att spruta på kallavfettning och sen spola bort det. Likaså med flygrost.
Det är bara i värsta fall du gnuggar och då med lera, men då får du efterpolera för att få bort de repor som uppstår.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ditt papper mot en oren yta. Asfalten är inte ren som sitter på bilen. Gnuggar du då det mot lacken så får du repor. Har fått polera sådana bilar där de faktiskt gjort som du sagt då de blir repiga. Man ska så långt som möjligt inte gnugga bort skit mot en mjuk lack.
Mycket riktigt så skall man använda rätt medel för att lösa det, men aldrig gnugga bort asfalt. Jag lovar dig att det räcker att spruta på kallavfettning och sen spola bort det. Likaså med flygrost.
Det är bara i värsta fall du gnuggar och då med lera, men då får du efterpolera för att få bort de repor som uppstår.
Det är du som skriver gnugga inte jag.
Det är ju det fina med lacknafta du behöver inte göra det.
Ta lite på ett mjukt papper så löser det upp det utan att man gnuggar.
Har bilar som hobby och har aldrig lyckats repa någon ännu och är snart uppe på tresiffrigt.
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det är du som skriver gnugga inte jag.
Det är ju det fina med lacknafta du behöver inte göra det.
Ta lite på ett mjukt papper så löser det upp det utan att man gnuggar.
Har bilar som hobby och har aldrig lyckats repa någon ännu och är snart uppe på tresiffrigt.

Vi gör som vi vill. Jag rekommenderar dock min metod då man inte rör lacken. Och min hobby är att polera bilar =)

Du bör ju kunna spruta på din lacknafta istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.