P pennybridge skrev:
Verkar behöva ha luckan på glänt för att elden ska få syre...
Så är det för många(de flesta) eldstäder. Jag eldar i: En Andersen 4, en Morsö 5, en Energikassett och en Handöl-insats. Alla kräver 5-10 minuter med öppen lucka. Så fort lågorna börjar brinna ”snabbt” stänger man luckorna men låter båda(om man har två) spjällen helt öppna ett tag till. Sedan justerar man förbränningen eftersom. Sotfria glas är ett bra kvitto på att man eldar rätt.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
L lob skrev:
Så är det för många(de flesta) eldstäder. Jag eldar i: En Andersen 4, en Morsö 5, en Energikassett och en Handöl-insats. Alla kräver 5-10 minuter med öppen lucka. Så fort lågorna börjar brinna ”snabbt” stänger man luckorna men låter båda(om man har två) spjällen helt öppna ett tag till. Sedan justerar man förbränningen eftersom. Sotfria glas är ett bra kvitto på att man eldar rätt.
Vad är det för spjäll? Alltså vad har de för funktion?
 
Det är spjäll som reglerar lufttillförseln. Ofta ett i överkant och ett i underkant. Jag börjar med att reglera med det i underkant och dämpar elden med det i överkant. Just nu är jag i stugan med min Morsö. Där syns spjällen väldigt tydligt(se bild). Har du nån instruktionsbok till din insats? Annars borde den gå att finna på nätet. Svart gjutjärnskamin med synliga reglerspjäll för lufttillförsel och en kopparfärgad kanna framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en liknande keddy, kör alltid med spjällen fullt öppna vid start. Vrider dom högst upp och trycker in dom för att kunna vrida sista biten.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
W whak skrev:
Har en liknande keddy, kör alltid med spjällen fullt öppna vid start. Vrider dom högst upp och trycker in dom för att kunna vrida sista biten.
Hur ser spjällen ut? Är osäker på om det är öppet medurs eller moturs. Tycker inte det blir någon skillnad hur jag än vrider.
 
Du har dem längst ned till vänster/höger ska stå i lodrätt läge när du tänder. När det sedan brinner för fullt kan du minska med en tredjedel.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Tycker den här filmen är rätt OK om man vill komma igång med att elda i kassett
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack för klippet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.