A arasmus skrev:
Jag, min fru och vår ettåring bor idag i lägenhet i Göteborg. Vi har dock blivit mer och mer sugna på att köpa hus. Jag undrar nu hur dyrt ni vågat köpa givet bostadsmarknaden, ränteläget osv. Tanken är att köpa något som skall fungera även på längre sikt (även om vi får ett till barn). Såhär är vår situation:

  • Vi är båda i 35-årsåldern.
  • Fasta och stabila anställningar (statliga/kommunala).
  • Tjänar 80 000 brutto om vi jobbar heltid, men kanske 70 000 just nu pga deltid/vab. Liknande löner båda två.
  • Har ganska nyligen kommit in på bostadsmarknaden och kan inte räkna med att sälja med vinst.
  • Ca 800 000 sparat.
  • Har ingen bil och vill helst inte vara alltför beroende av det. Kanske kan skaffa en för när det behövs, men vill åka kollektivt till jobbet.

Vi är intresserade av Göteborg med kranskommuner, så: Göteborg, Partille, Mölndal eller Härryda kommuner. För att få en liten känsla av prisnivån kan man kolla på vad som ligger på Hemnet just nu. Då ser det ut ungefär såhär:

  • <3 miljoner: inget
  • 3.0 - 3.5 miljoner: Ett fåtal renoveringsobjekt i skogen eller i hyfsad standard men litet i de allra värsta miljonprogramsområdena.
  • 3.5 - 4.0 miljoner: Ett fåtal rätt fina hus, men i utkanten av området vi är intresserade av och kräver två bilar.
  • 4.0 - 4.5 miljoner: Börjar närma oss tätbebyggelse men fortfarande kanske 2 mil in till stan (Landvetter, Lindome, Säve osv).
  • 4.5 - 5.0 miljoner: Nu börjar det dyka upp hus i centralorterna i kranskommunerna (Partille, Mölndal, Mölnlycke, ..).
  • 5.0 - 6.0 miljoner: Verkar vara det vanliga priset för en villa i Göteborgs stads ytterkanter (Västra Frölunda, Lundby).
  • 6.0 - 7.0 miljoner: Här finns villor även i de områden vi allra helst vill bo i (Majorna, Centrum, Härlanda).

All input mottages tacksamt!
Jag hittar inlägg på denna tråd om bank. Har ni varit på banken och kollat med dem?

När jag såg 6-7 miljoner. Det är rätt mycket pengar även om ni två tjänar 80k/mån och inte har haft bostadskarriär innan. 800k kommer man inte lågt på med 7 miljoners hus (15% är 1 050 000:-, ni har bara 800 000 sparat).

Jag tycker personligen att ni ska se över vad ni är villiga och betala och kan betala, dvs de medel ni har och vad ni kan få från banken, och sen välja drömområdet.
Rätta mig om jag har fel, räknar Swedbank årslön x 5, dvs 80k x 12 x 5 = 4 800 000kr i lån. Det spelar ingen roll om ni är F-ledig, vab eller deltid. Vad andra banker gör, vet jag inte.

Swedbank räknat på 30k för hus i drift förresten.

Men ni lär aldrig få köpa kunna köpa 7 miljoner om banken bara beviljar 4 800 000:- i lån till er båda. Sen måste ni ha kontantinsatsen samt likvida medel på kontot.... om ni inte ha stenrika päron som kan pticha in med pengar.

Som sagt, ta en trip till banken och kolla...
 
Vi är/har varit lite i samma sits, dvs vi har letat hus i samma områden. Vi har letat i flera år (!) och det har kommit oerhört få objekt under den tiden som jag velat ha och då har min sökning ändå varit utan prisgräns (bara för att se vad som finns). Våra förutsättningar hat varit två stabila jobb med inkomst av knappa 90 000kr i månaden, 3 småbarn och möjlighet att lägga in 2-2,5 miljoner, plus mest troligen förälder som bidrar med lite mer.

Vi har resonerat som så att vi värderar boendet väldigt högt och är beredda att betala för att få det vi vill ha. Enligt en mäklarkompis så bor man i snitt i samma hus i över 20 år (kan ha varit 23) så hans råd har varit att lägga det där sista budet för att få vad man vill ha för på sikt märker man det inte ändå. Vi har kollat på hus i prisklassen 7-9 miljoner, men nu har det blivit så att vi bygger rätt centralt i en av närorterna istället och kommer då landa på den högre skalm av det.

Jag tänker även att priserna/värdet styrs till största del av tillgång och efterfrågan. Vi har bostadsbrist som inte direkt kommer bli löst i en handvändning och efterfrågan är väldigt hög. Att priserna skulle gå ner särskilt mkt ser jag inte som nån större risk.

Nej, köp något som ni blir glada av att bo i och som fungerar länge.

Angående att kunna åka kommunalt eller cykla tror jag att ni får räkna med att det snarare är en lyckträff om ni kommer kunna det än att det är nått ni kan räkna med. Om ni inte vill lägga väldigt lång tid på att ta er fram eller att cykla i en evighet bör ni räkna in 2 bilar i er budget. Det beror ju förstås på var ni jobbar och var ni bor, men de allra flesta ställen blir ju toklångt att cykla från.
 
Tack alla som svarat! Det vi värderar högst av allt är egentligen kort pendlingstid och bra kommunikationer. Tidigare bodde vi så vi hade flera timmars pendling om dan, och det äter verkligen upp ens liv. Det är mycket som kan klassas som "inom pendlingsavstånd", men det är skillnad på pendling och pendling. Huset i Mölnlycke som jag la upp har busshållplatsen utanför porten, det tar 13 min till Korsvägen och bussarna går var 5:e minut. På helgerna går bussen varje halvtimme hela natten. Det blir inte riktigt samma sak om man bor i Floda.

Egentligen hade vi velat bo centralt i en mindre stad, men vi har lite målat in oss i ett hörn gällande utbildning. Jag kan bara jobba på ett fåtal platser inom mitt yrke och det endast i storstäder eller Uppsala. Man kan förstås skola om sig, men det känns lite trist efter en doktorsexamen och många CSN-poäng. Man skulle blivit lärare istället..
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Får man fråga var ni jobbar i Gbg så blir det lättare att föreslå någon "riktning" att bo på.
 
A arasmus skrev:
Tack alla som svarat! Det vi värderar högst av allt är egentligen kort pendlingstid och bra kommunikationer. Tidigare bodde vi så vi hade flera timmars pendling om dan, och det äter verkligen upp ens liv. Det är mycket som kan klassas som "inom pendlingsavstånd", men det är skillnad på pendling och pendling. Huset i Mölnlycke som jag la upp har busshållplatsen utanför porten, det tar 13 min till Korsvägen och bussarna går var 5:e minut. På helgerna går bussen varje halvtimme hela natten. Det blir inte riktigt samma sak om man bor i Floda.

Egentligen hade vi velat bo centralt i en mindre stad, men vi har lite målat in oss i ett hörn gällande utbildning. Jag kan bara jobba på ett fåtal platser inom mitt yrke och det endast i storstäder eller Uppsala. Man kan förstås skola om sig, men det känns lite trist efter en doktorsexamen och många CSN-poäng. Man skulle blivit lärare istället..
Där i Mölnlycke klarar ni er långt utan bil. Ett bra centrum med två bra mataffärer, apotek, systembolag och bygghandel inom promenadavstånd (om det är småinköp till renovering). Har bekanta som bor i området och som är mycket nöjda med utbudet.
 
  • Gilla
arasmus
  • Laddar…
Det känns lite som att det ger mycket mervärde att gå från ~4.5 miljoner till ~5.0 miljoner. Tyvärr är det även däromkring det börjar kännas läskigt högbelånat, och där banken antagligen säger stopp. Det är bara så lätt att tänka "men bara 500 tusen till", för om inget skiter sig så kan vi nog amortera av det på 3 år eller så. Hade varit frustrerande att sitta trygg och nöjd efter ett par år men i "fel" hus.
 
Wow jag blir helt illamående hur folk kan köpa bostäder för de priserna. Nej jag är inte snål men älskar ha 2-3mån semestrar utomlands med familjen. Att byta jobb till annan ort med normala priser och söka jobb där hade jag inte tvekat en stund för. Vem vill löneslava för banken hela livet? Nu när arbetsmarknaden är så extremhet så är det ypperligt tillfälle att gå vidare i livet. Att sitta i stan o va nån latte morsa eller latte farsa är det sista jag vill vara..
 
  • Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
H herbert skrev:
Får man fråga var ni jobbar i Gbg så blir det lättare att föreslå någon "riktning" att bo på.
Japp, jag jobbar på Chalmers och min fru jobbar i Västra Frölunda. Hon är dock mer mobil än jag och kan egentligen jobba i vilken stadsdel som helst.
 
A arasmus skrev:
Man skulle blivit lärare istället..
Gissar att du i så fall hade saknat din doktorsexamen när du tittat i lönekuvertet... Leta på, för eller senare brukar det lösa sig på något märkligt sätt. (y)
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Då skulle jag kolla i Mölndal, Kållered och Lindome, kanonfina kollektivlinjer till Chalmers och VF.
Klart att det är mervärden i dyrare hus, men plånboken har ju sista ordet.
 
M Major_D skrev:
Wow jag blir helt illamående hur folk kan köpa bostäder för de priserna. Nej jag är inte snål men älskar ha 2-3mån semestrar utomlands med familjen. Att byta jobb till annan ort med normala priser och söka jobb där hade jag inte tvekat en stund för. Vem vill löneslava för banken hela livet? Nu när arbetsmarknaden är så extremhet så är det ypperligt tillfälle att gå vidare i livet. Att sitta i stan o va nån latte morsa eller latte farsa är det sista jag vill vara..
Det är ju inte alla arbetsgivare som accepterar att man har semester 2-3 månader varje år. Sen fattar jag inte kopplingen mellan en het arbetsmarknad, lattemammor i stan och ett hus i en grannkommun men det är ju jag det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gissar att du i så fall hade saknat din doktorsexamen när du tittat i lönekuvertet... Leta på, för eller senare brukar det lösa sig på något märkligt sätt. (y)
Tyvärr inte, rent ekonomiskt är forskarsvängen inget att rekommendera. Sen är det kul och fritt så det väger upp.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Oavsett om räntan någonsin blir 7% så är det vad banken förutsätter att er ekonomi klarar av. Dvs 29 000 kr/mån i räntekostnad på ett lån på 5 Mkr. Plus amorteringar och andra kostnader inklusive driftskostnad. Så det är nog klokt att räkna vad månadskostnaden blir med 7% ränta, trots allt.
 
Lindome eller Kållered kan vara närmre stan än Mölndal eller Partille. Det beror på hur långt från pendeln eller bussen du hamnar.
Busslinjer förändras men spåret ligger kvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.