En tumstock i glasfiber brukar jag använda för att ta mig fram i tak
och väggar, men som sagt det borde finnas ett specialverktyg avsett
för ändamålet.
 
Peter2400 skrev:
Visst gör det..
 
  • ft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VP-10 rör.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
VP-10 rör.

//Patrik
..och morakniven som skruvmejsel? ;)
 
Sätt i en lite större inspektionslucka borta vid rören, eller på vägen. tex 15x15 cm. Målad vit, så kommer du inte tänka på den. Då blir det betydligt lättare att mata kabeln. Jag hade helgarderat, och fördragit, värmetålig kabel för spotligts (Typ PLS 90 el likvärdig) i flexrör, och sedan matat in hela röret.
 
C
Den finns spottar som får monteras direkt mot brännbart också. Har för mig att dom ska vara märkta med ett F i en triangel om jag inte minns alldeles fel (så nån får gärna rätta mig).
 
F med ett "tak" över har jag för mig det ska va.
 
Läste lite snabbt i tråden.
Saker du måste tänka på är:
Vad är det för material i taket. Ifall taket är isolerat eller inte.
Vad jag förstod så var det gips tak sänkt 25 med betong ovan. Då behövs inte några koppar eller liknande. Sedan ifall det ligger någon trä regel i närheten. Men som det låter så har du inga problem med detta. Sedan det här med att skriva MAX något på en armatur, glöm det. Skriver ni in max 35w men armaturen är konstruerad för 50w Så är det installatörens ansvar att installera armaturen så att omgivningen kommer att klara 50w. För ifall någon testar ifall det går att sätta större än angivet och det går som bryr sig inte folk om vad som är bakom dom ser bara att det fungerar. Även dessa som får sättas upp i brännbart material är inte helt säkra. Måste använda rätt ljuskälla för att dom ska fungera.

Det lät som att du inte behöver bry dig om något sådant.
Viktiga är att använda rätt sorts kabel som klarar den värme som utvecklas. Därför är inte vanlig installationskabel godkänd för detta.
Du ska använda silicon kabel eller en PLS kabel.

Sedan till ditt problem att få fram kabeln. Jobbiga när man byggt regelverket med trä så korsar man reglarna varandra. Ett sett som brukar fungera är att bara tejpa på kabeln på en tumstock och försöka ta sig fram mycke enklare ifall det är plåt uppbyggt. Även som någon tidigare skrev ett Vp 10 eller liknande. Om det inte är så långt så kan man försöka skjuta in en dragfjäder storsätt hela sedan "fiska" från det hålet som du ska till med en böjd EK eller likande.

Helt enkelt inget lätt jobb att göra. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.