Be att få en referens från EcoSweden. Kanske kan ni se dom i verkligheten och få information och tips från någon som köpt dom.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
Hej Jonas,



vi har saluför denna produkt till företag och offentligt sektor i första hand. De armaturer vi saluför är relativt kostsamma och av den anledningen inte lika attraktiva för konsumenter. Vi kan emellertid göra undantag om det är en lagervara du önskar.



Vad gäller batteriet är det LiFePO4-batteri eller Li-jon som vi använder i våra armaturer. Det förstnämnde har hög kemisk och kermamisk stabilitet och fungerar bra för denna typ av belysning. Det går också att välja ett GEL-batteri. Sen beroende på vilken armatur man väljer så finns smarta sparlägen som gör att armaturen håller längre med närvarostyrning och dagsljussensor m.fl.



Solcellspanelen är av kisel med monokristallerar och kan normalt roteras både horisontellt och vertikalt och en 45° lutning är att rekommendera av olika anledningar. Bland annat så eventuell snö inte fastnar på panelen.


Solens strålar omvandlas till ström i armaturen genom en IC-driver och dioderna vi använder är främst Bridgelux men kan väljas beroende på armaturen.



Armaturen fungerar de flesta dagar om året. På vintern kommer dock en standardmodell inte fungera hela tiden utan den kommer få dagar där batteriet är uttömt. Detta beror dels på att det är färre soltimmer på vinterhalvåret, dels så är det mångt fler timmar och längre mörka tider mörker som armaturen ska lysa upp. Har man inte dimensionerat upp armaturen kommer man få vissa problem när det inte varit solljus på länge.


Det går att komplettera med el från elnätet. Vill man absolut inte dra sladd, kanske av ekonomiska skäl, så kompletterar vi normalt solcellsarmaturen med fler batterier och fler solcellspaneler beroende på hur armaturen installeras. Det blir en ganska dyr historia och som privatperson skulle jag rekommendera dig en vanlig gatuarmatur i LED om du har tillgång till el. Besparingen med solcellsarmaturer är inte väsentligt utan LED räcker fullgott om du vill komma ner i energiförbrukning.



Vi säljer inget över disk så att säga utan gör belysingslösningar så berätta med fördel dina behov lite mer specifikt så gör vi en dialux-simulation så ljusmönster, avstånd mellan stolpar, stolphöjd och LUX blir korrekt i förhållande till watten eller snarare belysningens lumen.



Kontakta oss gärna om du har fler frågor om solcellsbelysning eller LED i övrigt så besvarar vi gärna dina frågor.


Du kan också läsa mer om våra armaturer på vår hemsida: https://ecobysweden.se/led-produkter/gatubelysning



Med vänliga hälsningar, Marcus på Eco



Ps. Jag fick detta svar av EcoBySweden och det verkar rimligt tycker jag, men priserna är lite väl höga anser vi. Jag måste motivera kostnaden också och vill inte hamna i onåd. :thinking: Som nån i tråden säger så blir inte energi besparingen så mycket per år som vi trodde. :confused:
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
jonastroms
Fick lite information av företaget, men blev inte så mycket klokare för det. Ska man slå till eller vänta? Eller byta tanke helt och hållet??? :sweat:
 
tommib
Företaget rekommenderar ju själva att du ska använda en vanlig nätansluten armatur...
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
tommib tommib skrev:
Företaget rekommenderar ju själva att du ska använda en vanlig nätansluten armatur...
Ja, dem gör ju det. Sen behöver man en stolpe som är lika dyr som solcellsarmaturen har varit på Ahlsell och frågat och det är ju för vägar mer eller mindre. Får kanske tänka om här...
 
jonastroms
jonastroms jonastroms skrev:
Ja, dem gör ju det. Sen behöver man en stolpe som är lika dyr som solcellsarmaturen har varit på Ahlsell och frågat och det är ju för vägar mer eller mindre. Får kanske tänka om här...
Det var lite trist... men en ekonomisk fråga i första hand.
 
Hur "stor" stolpe behöver du? Det finns stolplyktor på 2-3 meter (stolpe och lykta/lyktor) för under en tusenlapp som kan bestyckas med vanliga diodlampor, dom gjuter man ett eget fundament till. Och är det inte för långt så kan du köpa jordkabel för 15-20:-/m. Till det ev ett ljusrelä med inbyggd nattsänkning för en femhundring och sedan lite jobb. Avskrivningstiden är minst 25 år på allt utom ljuskällan som kanske håller 5 år.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
E elmont skrev:
Hur "stor" stolpe behöver du? Det finns stolplyktor på 2-3 meter (stolpe och lykta/lyktor) för under en tusenlapp som kan bestyckas med vanliga diodlampor, dom gjuter man ett eget fundament till. Och är det inte för långt så kan du köpa jordkabel för 15-20:-/m. Till det ev ett ljusrelä med inbyggd nattsänkning för en femhundring och sedan lite jobb. Avskrivningstiden är minst 25 år på allt utom ljuskällan som kanske håller 5 år.
Ungefär 3 meters höjd över marken, fundamentet har vi inte kommit till än. Kan man köpa ett till rimligt pris hade det varit kanon, det är väl bara att gräva ner men hur man ska få det helt rakt?
En tusenlapp lät väldigt bra i pris, har du någon länk?
 
Googla på stolplyktor. Nu vet jag ju inte vad det är för "väg" det handlar om men för en väg med enstaka trafikanter fungerar det är det en lite mer trafikerad väg så ska du leta efter parkstolpar ( plus armatur) som är lite längre och dom kräver ett "riktigt" fundament som kostar från ca 400:- och uppåt beroende på storlek.
 
Det kan vara värt att kolla blocket, det finns några stolpar där till rimliga priser. Men då gäller det ju också att man bor någorlunda nära.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
Dheri Dheri skrev:
Det kan vara värt att kolla blocket, det finns några stolpar där till rimliga priser. Men då gäller det ju också att man bor någorlunda nära.
Det var ingen dum ide det skulle funka med en begagnad också
 
S
Det var intressant att se hur seriöst och bra svar du fick från EcoBySweden. Han är ju inne på samma linje som de flesta av svaren här på forumet. Jag måste ge EcoBySweden en poäng för att han inte försöker lura på dig en produkt till varje pris.

Skit i solcellerna och sätt upp en vanlig LED-belysning som drivs av elnätet. Den enda frågan jag skulle ställa mig är om man väljer att köra på 12V eller 230V. Har du behov av ett extra eluttag på stolpen så kan det vara bra att köra med 230V. Annars kan du nog låta pris och design på armaturer avgöra drivspänningen.

Om du verkligen, verkligen vill ha solceller inblandat så sätt en panel på taket som laddar ett större blybatteri som du har stående i garage eller hus. Blybatterier är mycket mer mijövänliga och billigare per kWh. Inga batterier trivs i vinterkyla så drar du ändå en kabel så bör de vara inomhus även om du mot bättre vetande väljer Litium. Det billigaste för dig och bästa för miljön är fortfarande att köra på nätström
 
Redigerat:
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
tommib
Om det är mer än några meter till stolpen är det vansinne att köra 12V till den. Man kommer behöva väldigt mycket grövre ledningar för att klara spänningsfallet.
 
jonastroms
tommib tommib skrev:
Om det är mer än några meter till stolpen är det vansinne att köra 12V till den. Man kommer behöva väldigt mycket grövre ledningar för att klara spänningsfallet.
Måste jag inte dra 240V och sen omvandla till 12V? Jag måste ta hjälp ändå när jag gör det här men är uppenbart novis när det kommer till ström och sånt. Men förstår inte exakt hur du menar.
 
tommib
Om du ska ha en armatur för en belysningsstolpe kommer den med 99,99% sannolikhet vara gjord för 230V matning. Vad den gör internt med spänningen är inte så intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.