Ja, och...?
 
Det lär vara den enda infon jag får från kineserna.
Knepigt att det inte finns regler för hur man för göra, en CE märkt produkt borde inte behöva separata uttalanden från varje leverantör angående hur man får installera det
 
Fast CE här står väl för Chinese Export.....eller?
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så tyvärr
 
Det finns standarder som sätter säkerhetskraven, men de talar inte om hur stor potta som behövs, de anger bara vilka temperaturer som maximalt får uppstå etc. Sedan är det upp till varje tillverkare att uppfylla detta, vilket de kan göra med olika stor potta etc. LED kommer normalt inte upp i sådana temperaturer, men tillverkaren kan ha krav för livslängdens skull. Dessutom kan ju drivdonet bli varmt..

Vad gäller skyddet mot elchock så säger standarden att de ska råda samma skydd både på framsidan och baksida, dvs drivdonet och baksidan på armaturen ska ge samma skydd som en bordslampa. (Ett naturligt undantag här är armaturer för infällning i dosa - en potta räknas inte dit)

På bilden ser man två trådar på primärsidan. Är de enkelisolerade eller dubbelisolerade? Går de att byta? Hur tycker tillverkaren att de ska anslutas?

Av den märkning som syns på drivdonet kan man säga följande:
- Strömmen 300 mA är ovanlig, normalt används 350 mA så detta är ett tecken på att de lägger sig lite lågt för att få ut rimlig livslängd ur dåliga LED. Det kan därmed vara lite svårt att hitta andra (gemensamma) drivdon med denna ström, men det finns.
- Ta-temperaturen 45 grader är maximal omgivningstemperatur där lampan ska monteras, det bör inte vara några problem.
- Tc-temperaturen 85 grader är maximal temp som drivdonet kan få på sin yta, inte heller några problem.
- F-märket (utan "tak") anger att drivdonet inte får övertäckas med isolering.
 
  • Gilla
fulingbusen och 2 till
  • Laddar…
fulingbusen skrev:
Det lär vara den enda infon jag får från kineserna.
Knepigt att det inte finns regler för hur man för göra, en CE märkt produkt borde inte behöva separata uttalanden från varje leverantör angående hur man får installera det
Man får försöka göra en vettig installation både ur elsäkerhets och brandskyddssynpunkt, det är inget som är signifikant bättre eller sämre här beroende på tillverkningsort. Helt normala tekniska, installationsmässiga överväganden får göras och det i princip oaktat CE eller tillverkares pliktskyldiga anvisningar. Ofta blir dessa installationer ganska taffliga pga att de kanske görs vid renoveringar, man inte tänker systemmässigt vid val av teknik osv med små dimensioner och dåligt anpassad anslutningsteknik blir inte resultatet alltid optimalt.

Ofta är det inte så betungande att göra detta på ett bra närmast överdrivet bra sätt men man måste ha lite egen insikt och vilja att sätta sig in i sakerna. Bo har säkert hundratals inlägg som speglar detta just för både vanligt eltänk och LED-belysning i olika former, sök gärna där.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok, tack för alla svar. Jag avvaktar tills jag får dom nya led spottarna. Jag vacklar mellan att se till att drivdonen får "andas fritt" ovanför innertaket eller skaffa ett drivdon/trafo som driver fler spottar.

Kan man inte köpa en trafo som man placerar i centralen som sen skickar 12vdc till alla rum?
 
Finns det något alternativ om man vill ha enbart kabel med samma egenskaper och inte flexslang med TP90/PLS90?

Såg i en tråd att man använde FK med ett "hölje" för att klara temperaturen.
Vad är det för "hölje" som används?
 
Jag har läst tråden lite snabbt från början men ser inte omedelbart vad du syftar på. Handlar din fråga om 230 V eller klenspänning, LED eller halogen? Vilken typ av kabel stöder armaturerna/drivdonen på sin inkopplingsterminal?

För 230 V krävs installationsledning godkänd för fast förläggning tex EKK, EXK, TP90, PLS90 där ingen av dem behöver ligga i flexslang utan det är en rekommendation för att kunna byta ledningarna. För halogen är typ av kabel lite mer fritt med tillräcklig area och värmetålighet och med beaktande att det är en behörighetskrävande installation pga brandrisken. För LED med dess låga strömmar är valet ännu mer fritt och det behövs inget skydd mot värme.
 
De flesta LED armaturer som jag sett har så kort anslutningskablage att den matande kabeln/kopplingspunkten hamnar i säkerhetsboxen. I de trådar jag läst har man ofta frågat om FK är ok vilket inte är fallet och sedan rekommenderat tex TP90 om matningen är 230V och att lägga kabeln i flexslang. Där av min fråga.

Om inte FK är godkänt borde väl EKK inte heller vara det utan då är det väl EXK som gäller.
Och man har flexslang som ligger i isolering eller en EXK borde det väl bli samma driftförhållande?
Jag förstår iden med att man kan byta kablage lättare om man har flexslang men hur ofta behöver man det?

För installation av LED som ligger under SELV. Om man behöver dra kablaget på vinden ovan isoleringen, vad är lämpligt kablage?
Om man lägger flera sekundärkablage intill varandra. finns det då risk att dessa inducerar spänningar som gör att led lamporna "glöder" när de är avstängda?
I detta fallet är det 350 mA och ca 15 V till varje belysningsställe.
 
Vad gäller 230V sidan. Om du har korta enkelisolerade trådar som kommer ut från drivdonet/trafon. Då har du problem, för de trådarna får inte gå fritt. Då måste drivdonet placeras i en lämplig kapsling, ex i en dosa.

Har man sedan matning via rör/slang med FK, så gällr samma sak där. Slangen måste vara avslutad i en dosa, där drivdonet sitter, eller att man skarvar vidare med en dubbelisolerad anslutningskabel mellan dosa och drívdon.

Jag tror att man kan dra en PVC slang över Fk trådar från röret till drivdonet, men jag är väldigt osäker på om det är en helt OK lösning. Iallafall måste man i så fall lösa det med dragavlastning i andra änden på trådarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.