Ursäkta mitt okunnande men är det inte så att Growatt endast har 2st MPPT ingångar ?

Även så är det väl så att ifall man kopplar det i serie-parallell så dubblas amperen och då går du väl över de max 13A som växelriktaren har per MPPT ?

Du skrev att du hade Longi 455W paneler men inte vilken modell men efter att sökt lite efter Longi paneler på 455w så verkar de ha ca lsc/A på ca 9,4A per styck och ifall du då kör dessa i Serie-parallell så dubblas väl detta värde och överstiger i sådana fall max värdet på 13A per MPPT. Kan ha fel och rätta mig gärna. (y)
 
F
Jamp Jamp skrev:
Ursäkta mitt okunnande men är det inte så att Growatt endast har 2st MPPT ingångar ?

Även så är det väl så att ifall man kopplar det i serie-parallell så dubblas amperen och då går du väl över de max 13A som växelriktaren har per MPPT ?

Du skrev att du hade Longi 455W paneler men inte vilken modell men efter att sökt lite efter Longi paneler på 455w så verkar de ha ca lsc/A på ca 9,4A per styck och ifall du då kör dessa i Serie-parallell så dubblas väl detta värde och överstiger i sådana fall max värdet på 13A per MPPT. Kan ha fel och rätta mig gärna. (y)
Ja, det är två trackers. om jag inte minns fel så är det 26A på den ena och 13A på den andra. Man kan alltså ha parallella paneler på en tracker.
 
Jamp Jamp skrev:
Ursäkta mitt okunnande men är det inte så att Growatt endast har 2st MPPT ingångar ?

Även så är det väl så att ifall man kopplar det i serie-parallell så dubblas amperen och då går du väl över de max 13A som växelriktaren har per MPPT ?

Du skrev att du hade Longi 455W paneler men inte vilken modell men efter att sökt lite efter Longi paneler på 455w så verkar de ha ca lsc/A på ca 9,4A per styck och ifall du då kör dessa i Serie-parallell så dubblas väl detta värde och överstiger i sådana fall max värdet på 13A per MPPT. Kan ha fel och rätta mig gärna. (y)
Över 12kW eller så är det 3 ingångar. Så på 2 och 3 kan man parallellkoppla så den klarar 26 A.

Tar siffrorna från huvudet men i faktabladet så ser man att över en viss kW så finns där 3 ingångar. Sen efter 17kW blir det 4 ingångar. Typ.
 
F
ohlleeson ohlleeson skrev:
Över 12kW eller så är det 3 ingångar. Så på 2 och 3 kan man parallellkoppla så den klarar 26 A.

Tar siffrorna från huvudet men i faktabladet så ser man att över en viss kW så finns där 3 ingångar. Sen efter 17kW blir det 4 ingångar. Typ.
Det är fortfarande bara två optimerare, oavsett storlek.
 
Är det så att MPPT 1 tål max 13A och MPPT 2 tål max 26A ? Är det därför MPPT 2 har 2 st ingångar ? Om svaren på mina frågor är ja, kan man i så fall koppla in en slinga med då säger vi 950V och 20A på endast den ena ingången på MPPT 2 eller måste det fördelas till 2 olika slingor och fördelas på de båda ingångarna ?
 
Blir det någon skillnad att koppla ihop kablarna i serie-parallell i en liten kopplingslåda vid solpanelerna och sedan då bara ha 2 st kablar istället för 4 st till växelriktaren ?

Har nu beställt en Huawei 17kW SUN2000-17KTL-M2 och den har ju 2 st ingångar per MPPT och undrar ifall det gör någon skillnad att då koppla in på samtliga ingångar då jag nu planerar att köra 42 st paneler uppdelat på 2 st serie-parallell kopplingar, tänker mer att det kanske är bättre för MPPT rent optimeringsmässigt att få in slingan på båda ingångarna eller det kanske inte spelar någon roll ?

Tänkte köra då 11+11 på en slinga och 10+10 på den andra

Då blir slinga 1 = 11+11 = 684V (Voc) / 18,5A (Lsc/A)
slinga 2 = 10+10 = 622V (Voc) / 18,5A (Lsc/A)
 
F
Jamp Jamp skrev:
Blir det någon skillnad att koppla ihop kablarna i serie-parallell i en liten kopplingslåda vid solpanelerna och sedan då bara ha 2 st kablar istället för 4 st till växelriktaren ?

Har nu beställt en Huawei 17kW SUN2000-17KTL-M2 och den har ju 2 st ingångar per MPPT och undrar ifall det gör någon skillnad att då koppla in på samtliga ingångar då jag nu planerar att köra 42 st paneler uppdelat på 2 st serie-parallell kopplingar, tänker mer att det kanske är bättre för MPPT rent optimeringsmässigt att få in slingan på båda ingångarna eller det kanske inte spelar någon roll ?

Tänkte köra då 11+11 på en slinga och 10+10 på den andra

Då blir slinga 1 = 11+11 = 684V (Voc) / 18,5A (Lsc/A)
slinga 2 = 10+10 = 622V (Voc) / 18,5A (Lsc/A)
Det spelar ingen större roll. De två ingångarna på samma optimerare är i princip bara kopplingsplintar på samma punkt. Drar du 4 kablar hela vägen så blir väl spänningsfallet teoretiskt kanske lite mindre men vid rimliga längder och 6 kvadrats kabel så är det med största sannolikhet av akademisk betydelse. Men jag tror inte du skall koppla ihop det i en liten låda, det finns speciella MC4 kablage färdiga just för parallellkoppling, jag hade använt en sån. En fördel att dra separat kablage med 4 kablar hela vägen kan vara att antalet kontakter blir färre. Varje MC4-kontakt som ligger väderutsatt på taket är ett potentiellt läckage med korrosion och värme som resultat, det blir feta ljusbågar med 700V.
 
  • Gilla
Jamp
  • Laddar…
Massa tack för svaret fsn. Nu när du nämner det så kommer jag ihåg de där Y-kopplingarna. =)

Har ca 12 meter från panelerna till växelriktaren och tänkte använda 6 kvadrats kabel så bör som du säger kanske inte spela någon större betydelse.

Tackar för svaret igen. Många korkade frågor jag vet men tycker detta är intressant och vill gärna lära mig =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.