Hej! Jag ska snart få upp mina solceller och skulle vilja ha lite input från er gällande hur jag skall tänka med mina slingor.

Jag kommer ha 40 stycken Longi 455w.
Voc/V= 49.5
Vmp/V= 41.7

Kommer köra med en Growatt mod 15k tl3-x
Spänningsintervall per mppt= 140-1000V
Max DC= 1100V

Allt rakt i söder 28 graders lutning.

Jag tänker mig 3 alternativ:

1. 20 + 20. Enklast och blir minst kabel att dra. (har ca 30m från panelerna till växelriktaren). Dock hamnar jag på 990V (Voc) och 834V (Vmp). Då lär ju max spänningen om man kompenserar för kyla hamna över 1000V. Vilket då gör detta olämpligt?

2. 13+13+14. Så lika slingor som möjligt i spänning. Blir då för 13 paneler 643 (Voc) och 542.1 (Vmp). Dock tänker jag att jag kanske får för låg spänning i detta fallet i mina slingor?

3. Tredje alternativet tänker jag mig att jag delar så här, 16+16+8. Då får ja 2 slingor med 792 (Voc) och 667.2 (Vmp). Samt en med 396 (Voc) och 333.6 (Vmp). Så kommer MPPT1 få en slinga med 16. Sen MPPT2 En med 16 och en med 8. Varje MPPT verkar ha 2 ingångar så dom parallellkopplas?

Hur hade ni gjort?
 
Jag förstår inte problemet med det första alternativet. Växelriktaren tål ju 1100V. I drift kommer spänningen att bli märkbart lägre.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte problemet med det första alternativet. Växelriktaren tål ju 1100V. I drift kommer spänningen att bli märkbart lägre.
Så som jag tolkat det finns risken att mina 990V Voc som är beräknade i +25 skulle kunna översiga 1100V vid tex minus 25 och strålande sol. Och så skada växelrikatren.

Testade att räkna på mina paneler och vid minus 25 hamnar jag på 1123.65V.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
1. Detta borde väl vara det optimala om spänningen ligger under 1100V vid -25 grader. Det är Voc (öppen krets/ingen belastning) du ska titta på.

2. Ett lågt antal paneler ger en låg spänning som kommer vara en nackdel morgon och kväll. Den startar/stänger ju av vid 140V.

3. Samma som ovan vad gäller spänningen. Du bör inte blanda en parallellkopplad stränglösning med olika antal paneler. Växelriktaren kan bara välja en spänning för maximalpunkten (för max effekt) och då blir det inte optimalt om man har olika antal paneler med olika spänningar. Strömmen blir dubblerad i en parallell sträng så mppt ingången måste klara 2 x Isc. Kolla databladen
 
Redigerat:
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Har du bara 140V ut från 13 paneler i serie så har du ändå inte märkbar effekt. Så den invändningen köper jag inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du bara 140V ut från 13 paneler i serie så har du ändå inte märkbar effekt. Så den invändningen köper jag inte.
Så kan det vara men det är ändå en fördel att ha långa strängar om det är möjligt vilket ger mer produktion...även om den inte är stor. Om man som i detta fallet väljer mellan olika lösningar så kan det vara bra att veta.
 
Den är i praktiken obefintlig i den del av spänningsspannet. Så nej ned är inte intressant att veta. Då är det intressantare att titta vid vilken spänning växelriktaren har bäst verkningsgrad. Men även det är sannolikt ganska ointressant i dag då de flesta har hög verkningsgrad över ett brett span.
 
O ozean skrev:
1. Detta borde väl vara det optimala om spänningen ligger under 1100V vid -25 grader. Det är Voc (öppen krets/ingen belastning) du ska titta på.

2. Ett lågt antal paneler ger en låg spänning som kommer vara en nackdel morgon och kväll. Den startar/stänger ju av vid 140V.

3. Samma som ovan vad gäller spänningen. Du bör inte blanda en parallellkopplad stränglösning med olika antal paneler. Växelriktaren kan bara välja en spänning för maximalpunkten (för max effekt) och då blir det inte optimalt om man har olika antal paneler med olika spänningar. Strömmen blir dubblerad i en parallell sträng så mppt ingången måste klara 2 x Isc. Kolla databladen
1 Vid minus 25 hamnar jag på över 1100V (1123 typ) tyvärr. Därför jag tänker att det alternativet går bort?

2 Låg spänning i en av 3 slingor borde ju inte vara ett problem? För 2 har ju ”bra” spänning? Eller behöver mppt göra nått medelvärde av dom två slingorna?
 
1. Ja du bör inte gå över 1100V.
2. Om du hade tänkt att parallellkoppla 16+8 så blir det inte optimalt eftersom Mppt:n styr då spänningen till båda slingorna och det som blir optimalt i ena slingan blir inte optimalt i andra.
 
F
ohlleeson ohlleeson skrev:
1 Vid minus 25 hamnar jag på över 1100V (1123 typ) tyvärr. Därför jag tänker att det alternativet går bort?

2 Låg spänning i en av 3 slingor borde ju inte vara ett problem? För 2 har ju ”bra” spänning? Eller behöver mppt göra nått medelvärde av dom två slingorna?
Ditt i särklass bästa sätt att totalt förstöra din verkningsgrad är att inte ha samma antal paneler i parallellkopplade slingor på samma MPPT. Om du klarar strömmen så kan du absolut koppla 13+13 på en MPPT och 14 på den andra. Verkningsgraden är så bra att du inte får nån direkt skillnad alls. Ladda ner PV*Sol och simulera så ser du själv. Där finns din växelriktare med också med rätt data direkt. Sen så får det verkligen vara en risig skitdesign till växelriktare om den ens skall vara nära att ta skada av 2% överspänning.
 
F fsn skrev:
Ditt i särklass bästa sätt att totalt förstöra din verkningsgrad är att inte ha samma antal paneler i parallellkopplade slingor på samma MPPT. Om du klarar strömmen så kan du absolut koppla 13+13 på en MPPT och 14 på den andra. Verkningsgraden är så bra att du inte får nån direkt skillnad alls. Ladda ner PV*Sol och simulera så ser du själv. Där finns din växelriktare med också med rätt data direkt. Sen så får det verkligen vara en risig skitdesign till växelriktare om den ens skall vara nära att ta skada av 2% överspänning.
Nä den kommer säkert funka med 20+20. Frågan är ju bara med garantier om den pajar efter en dag med mycket minus. Gäller garantin då är ju frågan. Sen är visserligen-25 ovanligt här så säkerligen ett icke problem.

Okej. Men då har det inte ett alternativ med olika antal paneler. Då tänker jag att följande konfigurationer är alternativen:

20+20

14+(13+13)

16+(12+12)

osv

Strömmen verkar vara lugnt Isc/A är 11.53 och växelriktaren klarar 13/26.
 
F
ohlleeson ohlleeson skrev:
Nä den kommer säkert funka med 20+20. Frågan är ju bara med garantier om den pajar efter en dag med mycket minus. Gäller garantin då är ju frågan. Sen är visserligen-25 ovanligt här så säkerligen ett icke problem.

Okej. Men då har det inte ett alternativ med olika antal paneler. Då tänker jag att följande konfigurationer är alternativen:

20+20

14+(13+13)

16+(12+12)

osv

Strömmen verkar vara lugnt Isc/A är 11.53 och växelriktaren klarar 13/26.
Som sagt, förlusterna är försumbara. Jag skulle gå på (13+13) + 14 om det passar taklayout. Men vill du veta själv istället för att förlita dig på mer eller mindre kvalificerade gissningar på internet så laddar du ner en 30 dagars free trail av denna och vet själv istället https://valentin-software.com/en/downloads/
 
  • Gilla
gnilrub
  • Laddar…
F fsn skrev:
Som sagt, förlusterna är försumbara. Jag skulle gå på (13+13) + 14 om det passar taklayout. Men vill du veta själv istället för att förlita dig på mer eller mindre kvalificerade gissningar på internet så laddar du ner en 30 dagars free trail av denna och vet själv istället [länk]
Sitter på markställning så kan dela det hur som mer eller mindre.

Har haft nere det programmet tidigare så får se om ja kan få en provperiod igen!

Ska ta en kik!
 
Hejsan.

Väcker denna tråd då jag är nyfiken hur det blev på slutändan ? Jag är i samma situation nämligen.

Jag har fått ett bra pris på 34st paneler och samma Growatt vr som dig med då max 1000V per MPPT. 17st i serie ger mig en voc på 1057V.

Vore intressant och höra hur du gjorde med din anläggningen.
 
Jamp Jamp skrev:
Hejsan.

Väcker denna tråd då jag är nyfiken hur det blev på slutändan ? Jag är i samma situation nämligen.

Jag har fått ett bra pris på 34st paneler och samma Growatt vr som dig med då max 1000V per MPPT. 17st i serie ger mig en voc på 1057V.

Vore intressant och höra hur du gjorde med din anläggningen.
Hej! Jag delade in det i 3 slingor. 12 st på ingång 1. Sen 14 på ingång 2 och 3.

Så ska ja hålla lite koll på volten nu under våren och sommaren så får vi som om det var rätt val! Är enkelt iom markställning att sen koppla om det till 20+20 om jag skulle vilja det.

Men optimalt volt är ju runt 600 så ja tror ja kommer köra på de som jag har!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.