peternicklas
Som det har nämnts tidigare, tät påse så lämge det är samma färgkolör. Vid byta av kolör, byta av rulle. De kostar så lite men tar lång tid att få rena.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Var gör ni rent dem då? Tvätten på macken? Det är väl inte tillåtet att skölja dem rena hemma, och lång tid tar det ju dessutom.

Jag lägger dem som de är i en påse medan jag målar, slänger dem sedan i den tomma färghinken som går till återvinningscentralen. Mycket snabbare och snällare mot reningsverket att köpa nya roller/rulle nästa gång.
 
SBH skrev:
frågan är vilket som är bäst ny rulle eller göra rent rullen i vasken i miljö synpunkt
Har man (som jag) eget avlopp så aktar man sig noga för att göra rent penslar i vasken.
Man vill ju inte ha hela infiltrationen vitmålad.
Det gillar säkert inte de snälla bakterierna som gör jobbet där nere.

Men att skölja ur lite lätt och sedan hälla ut sköljvattnet på grusplanen tycker jag kan vara OK.
Det är ju inte direkt några giftiga ämnen i moderna färger.

Som många skriver så byter man väl roller i alla fall när man byter kulör.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D09
Anna_H skrev:
Var gör ni rent dem då? Tvätten på macken? Det är väl inte tillåtet att skölja dem rena hemma, och lång tid tar det ju dessutom.

Jag lägger dem som de är i en påse medan jag målar, slänger dem sedan i den tomma färghinken som går till återvinningscentralen. Mycket snabbare och snällare mot reningsverket att köpa nya roller/rulle nästa gång.
När jag tänker efter så har jag ( vi ) bara vita väggar ;)

Min sambo kallar det sjukhusmiljö men jag tycker att Sahlgrenska inte alls är lika hemtrevligt 😇
 
KnockOnWood skrev:
Har man (som jag) eget avlopp så aktar man sig noga för att göra rent penslar i vasken.
Man vill ju inte ha hela infiltrationen vitmålad.
Det gillar säkert inte de snälla bakterierna som gör jobbet där nere.

Men att skölja ur lite lätt och sedan hälla ut sköljvattnet på grusplanen tycker jag kan vara OK.
Det är ju inte direkt några giftiga ämnen i moderna färger.

Som många skriver så byter man väl roller i alla fall när man byter kulör.
Så tänker jag också, men orsaken till att jag frågade är att jag misstänker att de flesta som har kommunalt vatten och avlopp sköljer i tvättstugan. Det är förbjudet, liksom det är förbjudet att tvättabilen så att tvättvattnet rinner ner i avlopp/dagvatten. På grusplan/gräsmatta är det okej.
 
Med en rollerskrapa får man bort mycket färg.
Finns säkert någon billig kopia på typ Jula
 
Har aldrig tvättat en roller.
Köper en kvalitetsroller typ Anza till varje projekt och till varje färg och stoppar i påse mellan gångerna sen är det soptippen med den efter avslutat jobb.
 
Alltid kvalitetsroller och sedan grovrengöring utomhus tillsammans med rollerskrapa.
Efter det fintvätt inne med varmvatten och såpa. Sedan kan den på nytt användas oberoende av kulör.
 
  • Gilla
Biljettblock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.