N Necromanial skrev:
Ska man vara riktigt petig så ska spänningslöshetskontroll göras med en spänningsprovare, och de får inte vara beroende av batteri för att fungera. I övrigt så har jag inget att tillägga.
Var har du fått det ifrån? Det viktiga är att instrumentet inte ger intryck av att fungera när det inte gör det. Annars är ett batteri inget problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du fått det ifrån? Det viktiga är att instrumentet inte ger intryck av att fungera när det inte gör det. Annars är ett batteri inget problem.
Kursledaren nämnde det i förbifarten när jag gick ESA Industri, och visade en massa EN-standarder.
Har ett svagt minne av att jag läste det när jag gick ESA 06 också.

Att jag sedan använder en gammal hederlig T5'a dagligen har inte med saken att göra...:whistle:
 
tommib
Det är nog bra om du kommer med en faktisk referens, mer än "jag gick en kurs en gång". Inte så att jag misstror dig om vad någon ev sagt men som Daniel 109 är inne på så är det viktigaste att instrumentet man mäter med inte ger sken av att fungera trots att det inte gör det.

Som vanligt måste man förstå vad man mäter och hur instrumentet man använder fungerar.
 
Vad standarden säger att är en spänningsprovare inte får vara beroende av batteri för att indikera spänning. Man måste kunna lita på en spänningsprovare, även när man inte först utför självtestet genom att föra ihop mätpinnarna.

Fluke's T5 är ingen spänningsprovare, det är en multimeter. Den har inte samma säkerhet som en spänningsprovare.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Att man ska kunna lita på den utesluter inte batteri. Det är inte ovanligt att felindikering är klart allvarligare än ingen indikering. Det räcker med att instrumentet slutar indikera vilken spänning det finns om batteriet inte är tillräckligt laddat. Det ska naturligtvis inte visa fel om batteriet blir dåligt. Det är dock vanligt på enkla multimetrar.
 
D Daniel 109 skrev:
Att man ska kunna lita på den utesluter inte batteri. Det är inte ovanligt att felindikering är klart allvarligare än ingen indikering. Det räcker med att instrumentet slutar indikera vilken spänning det finns om batteriet inte är tillräckligt laddat. Det ska naturligtvis inte visa fel om batteriet blir dåligt. Det är dock vanligt på enkla multimetrar.
Vad yrar du om???
Edit: Förresten, jag vill inte veta.
 
Ta bort frågan i stället för att editera. Jag tror att de flesta kan förstå vad jag skrev. Även om det kan låta lite bakvänt i ett konsumentperspektiv där det inte är viktigare att prylen inte visar fel än att den visar rätt.
 
Du yrar fortfarande. Att en spänningsprovare inte får vara beroende av ett batteri för säker indikering betyder inte att den inte får använda ett batteri för andra funktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.