Jag skulle vilja byta ett ojordat eluttag som sitter i köket, men jag vet inte hur man ska göra.

Såhär ser det ut nu. Jag mäter 0 volt mellan blå och brun. Är det att uttaget är avstängt, eller kan det bli så när det är ojordat?
Ojordat eluttag utan täckplatta med blå och brun ledning i dosa på tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det nya uttaget ut. Kommer det passa i samma dosa?
Ojordat eluttag i öppen dosa med brun och blå kabel synliga, redo för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojordat eluttag utan frontplatta som visar blå och brun ledningsanslutning, redo för byte i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Av ditt inlägg att döma så får du inte själv byta uttaget då du inte har den kunskapen som krävs. Så be en vän som verkligen kan att byta eller ta in en elektriker är mitt råd.

Dessutom har du köpt ett jordat uttag och det får inte monteras om det inte finns jord framdragen. Att dra fram jord är behörighetskrävande och då måste även resten av rummet jordas.
Att byta från ett gammalt ojordat uttag till ett nytt ojordat uttag får man göra om man har tillräcklig kunskap för det
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Ska du byta till ett jordat?
 
Nej.
 
Såhär ser det nya ut. Det är väl inte jordat?
 
  • Hand håller en ny ojordad dubbeluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att du mäter 0V mellan fas och nolla kan bero på flera olika orsaker.

1. Att uttaget faktiskt är avstängt. Om du har brutit det genom att bryta en säkring i elcentralen, så kan du prova att slå på matningen igen, och se om du mäter 230V då, som test på att du hittat rätt säkring.

2. Fel på instrumentet. Eller inställt på fel mätområde. Testa ALLTID ett instrument mot något du vet har spänning, innan du mäter för att kontrollera att spänning är bruten, och det gäller vid varje mätning, kontrollera dessutom att instrumentet fortfarande fungerar efter din mätning (mät en gång till på något med spänning), har du ex. dåliga batterier i instrumentet, så kan det fungera några sekunder när du gör första kontrollmätningen, batterierna är slut när du kontrollerar om det är spänningslöst.

3. Fel i installatiionen (och det är så vitt jag förstår ett fel du letar efter här). Om antingen fasledaren (den bruna) eller nollan (den blåa) är av någonstans på väg till elcentralen, så får du ingen spänning mellan polerna i uttaget, och inga apparter får någon ström. Är det fasen som är borta, så finns ingen spänning i uttaget, men är det nollan som är av så har du 230V på ansutningen för fas i uttaget, funktionsprobelemet är att ström inte kan gå tillbaka till elcentralen via nollan, som det är tänkt. Vid mätning mellan brun och blå, ser mätinstrumentet ingen spänning eftersom den blåa är urkopplad, hänger i luften.

För felsökning så kan du istället mäta mot jord. Nu har du inte jord i uttaget. Men om du har något jordat uttag, så kan du dra en skarvkabel från det. Säkerställ att det verkligen finns jord i det uttaget (ledaren kan vara av, aldrig inkopplad osv). Genom att mäta i ett uttag som fungerar, mät då mot jord "fjädern" i det jordade uttaget. Det skall vara 230V från det ena "hålet" (fas) och noll V från det andra (nollan). När du ser att mätningen fungerar, så gör du samma mätning i det trasiga uttaget, mät från brun mot jordklämman i skarvkabeln, och från blå till klämman.

Visar det sig att du då har 230V på fas, men uttaget fungerar inte, så är nollan troligen bruten någonstans. Det går också att mäta, med lite andra metoder.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att du mäter 0V mellan fas och nolla kan bero på flera olika orsaker.

1. Att uttaget faktiskt är avstängt. Om du har brutit det genom att bryta en säkring i elcentralen, så kan du prova att slå på matningen igen, och se om du mäter 230V då, som test på att du hittat rätt säkring.

2. Fel på instrumentet. Eller inställt på fel mätområde. Testa ALLTID ett instrument mot något du vet har spänning, innan du mäter för att kontrollera att spänning är bruten, och det gäller vid varje mätning, kontrollera dessutom att instrumentet fortfarande fungerar efter din mätning (mät en gång till på något med spänning), har du ex. dåliga batterier i instrumentet, så kan det fungera några sekunder när du gör första kontrollmätningen, batterierna är slut när du kontrollerar om det är spänningslöst.

3. Fel i installatiionen (och det är så vitt jag förstår ett fel du letar efter här). Om antingen fasledaren (den bruna) eller nollan (den blåa) är av någonstans på väg till elcentralen, så får du ingen spänning mellan polerna i uttaget, och inga apparter får någon ström. Är det fasen som är borta, så finns ingen spänning i uttaget, men är det nollan som är av så har du 230V på ansutningen för fas i uttaget, funktionsprobelemet är att ström inte kan gå tillbaka till elcentralen via nollan, som det är tänkt. Vid mätning mellan brun och blå, ser mätinstrumentet ingen spänning eftersom den blåa är urkopplad, hänger i luften.

För felsökning så kan du istället mäta mot jord. Nu har du inte jord i uttaget. Men om du har något jordat uttag, så kan du dra en skarvkabel från det. Säkerställ att det verkligen finns jord i det uttaget (ledaren kan vara av, aldrig inkopplad osv). Genom att mäta i ett uttag som fungerar, mät då mot jord "fjädern" i det jordade uttaget. Det skall vara 230V från det ena "hålet" (fas) och noll V från det andra (nollan). När du ser att mätningen fungerar, så gör du samma mätning i det trasiga uttaget, mät från brun mot jordklämman i skarvkabeln, och från blå till klämman.

Visar det sig att du då har 230V på fas, men uttaget fungerar inte, så är nollan troligen bruten någonstans. Det går också att mäta, med lite andra metoder.
Jag hade satt på med fel strömbrytare. Nu är det 230 V. Tack ändå!
 
H hjulia skrev:
Av ditt inlägg att döma så får du inte själv byta uttaget då du inte har den kunskapen som krävs. Så be en vän som verkligen kan att byta eller ta in en elektriker är mitt råd.

Dessutom har du köpt ett jordat uttag och det får inte monteras om det inte finns jord framdragen. Att dra fram jord är behörighetskrävande och då måste även resten av rummet jordas.
Att byta från ett gammalt ojordat uttag till ett nytt ojordat uttag får man göra om man har tillräcklig kunskap för det
Det är ju den kunskapen jag försöker skaffa genom att fråga här.
 
Ok, nytt försök då. Finns det någon front på Jula/Bauhaus/Biltema som kommer passa på den befintliga installationen?
 
Nu har du ju fått kunskapen du behöver så det är väl bara att byta.
 
raveper raveper skrev:
Nu har du ju fått kunskapen du behöver så det är väl bara att byta.
Det har jag väl inte? Jag visste att man inte får blanda ojordade och jordade, men jag trodde att uttaget jag köpt var för både ojordat och jordat beroende på hur man kopplar in det. Nu verkar det kanske inte vara så utifrån vad folk sa ovan. Så där lärde jag mig något. Jag har inte heller fått svar på om den passar i dosan eller hur kablarna skall kopplas.
 
Ja det passar. Blå på n brun på l. Ditt uttag har inga jordstift i brunnarna vad jag kan se. Det finns dock jordplint på baksidan men bara som en plint för vidarekoppling.
 
Kåpan är för ojordade uttag, men "bottendelen" såg ut att vara jordad då den har anslutningen för jord. De ojordade uttag jag har köpt har inte haft anslutningen för jord vilket din "bottenplatta" har. Men vid en noggrannare titt så ser det ut som att det är samma bottendel till både jordade och ojordade kåpor men att det sitter en plastspärr till den ojordade delen så att det inte går att montera en jordad kåpa på den.
 
H hempularen skrev:
Att du mäter 0V mellan fas och nolla kan bero på flera olika orsaker.

1. Att uttaget faktiskt är avstängt. Om du har brutit det genom att bryta en säkring i elcentralen, så kan du prova att slå på matningen igen, och se om du mäter 230V då, som test på att du hittat rätt säkring.

2. Fel på instrumentet. Eller inställt på fel mätområde. Testa ALLTID ett instrument mot något du vet har spänning, innan du mäter för att kontrollera att spänning är bruten, och det gäller vid varje mätning, kontrollera dessutom att instrumentet fortfarande fungerar efter din mätning (mät en gång till på något med spänning), har du ex. dåliga batterier i instrumentet, så kan det fungera några sekunder när du gör första kontrollmätningen, batterierna är slut när du kontrollerar om det är spänningslöst.

3. Fel i installatiionen (och det är så vitt jag förstår ett fel du letar efter här). Om antingen fasledaren (den bruna) eller nollan (den blåa) är av någonstans på väg till elcentralen, så får du ingen spänning mellan polerna i uttaget, och inga apparter får någon ström. Är det fasen som är borta, så finns ingen spänning i uttaget, men är det nollan som är av så har du 230V på ansutningen för fas i uttaget, funktionsprobelemet är att ström inte kan gå tillbaka till elcentralen via nollan, som det är tänkt. Vid mätning mellan brun och blå, ser mätinstrumentet ingen spänning eftersom den blåa är urkopplad, hänger i luften.

För felsökning så kan du istället mäta mot jord. Nu har du inte jord i uttaget. Men om du har något jordat uttag, så kan du dra en skarvkabel från det. Säkerställ att det verkligen finns jord i det uttaget (ledaren kan vara av, aldrig inkopplad osv). Genom att mäta i ett uttag som fungerar, mät då mot jord "fjädern" i det jordade uttaget. Det skall vara 230V från det ena "hålet" (fas) och noll V från det andra (nollan). När du ser att mätningen fungerar, så gör du samma mätning i det trasiga uttaget, mät från brun mot jordklämman i skarvkabeln, och från blå till klämman.

Visar det sig att du då har 230V på fas, men uttaget fungerar inte, så är nollan troligen bruten någonstans. Det går också att mäta, med lite andra metoder.
Ska man vara riktigt petig så ska spänningslöshetskontroll göras med en spänningsprovare, och de får inte vara beroende av batteri för att fungera. I övrigt så har jag inget att tillägga.
 
H hjulia skrev:
Av ditt inlägg att döma så får du inte själv byta uttaget då du inte har den kunskapen som krävs. Så be en vän som verkligen kan att byta eller ta in en elektriker är mitt råd.

Dessutom har du köpt ett jordat uttag och det får inte monteras om det inte finns jord framdragen. Att dra fram jord är behörighetskrävande och då måste även resten av rummet jordas.
Att byta från ett gammalt ojordat uttag till ett nytt ojordat uttag får man göra om man har tillräcklig kunskap för det
Vad är det för inställning? TS börjar ju med: ”Jag skulle vilja byta ett ojordat eluttag som sitter i köket, men jag vet inte hur man ska göra.” Är det då STOPP inte ett ord till, om du inte vet så får du inte befatta dig med detta och måste ringa elektrikern eller en vän (hur nu denne har tillskansat sig kunskapen)? Det är väl bättre att hjälpa TS att skaffa sig den nödvändiga kännedomen så att det blir ett bra byte?

Ursäkta reaktionen men jag tycker det kommer sådana svar lite för ofta och nu var det just ditt som hamnade i min skottlinje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.