Se bifogad bild.

Muren som syns är tomtgränsen mellan oss och grannen.
Tanken är att vi gemensamt ska bygga en spaljé mellan oss.
Det ska vara en relativt gles spaljé så att man knappt kan se genom men ändå så att den släpper igenom lite luft och att det inte ger känslan av att vara ett "igenbommat plank".

Hur göra man detta enklast och bäst?
Tanken är att spaljén ska vara ca 4 meter lång och ca 2 meter hög.

Ett alternativ som diskuterats är att skjuta ner ett antal jordankare (3-4st) i marken och fästa pelare i dessa, den yttersta pelaren skruvar man fast i förrådsväggen som syns på bilden.
Sedan så skruver man fast "ribborna" mellan pelarna som man byggt upp.

Ett annat alternativ är att lägga en bräda mot muren och skruva fast denna (med skruv och plugg), sedan en bräda mot förrådet som skruvas fast. Sist en överliggare och pelare på andra sidan som fästes i befintliga brädor så att det blir som ett fyrkantigt ramverk helt enkelt.

Vad tror ni?
Det viktiga är ju förstås att det står emot blåsten (blåser en del där vi bor).

EDIT: Det strulade lite med bilduppladdningarna.
Samma bild laddades upp både på rätt håll och på fel håll.

spalje.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • spalje.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns ju stolpskor som står på muren och går att skruva dit med plugg och skruv

793044.jpg

Vält risken är ju en annan faktor - Där skulle det kunna hjälpa att borra genom stenen och hamra ned armeringsjärn!?

Tveksamt ändå om det bara är stenar som ligger och inte går ned under mark...
 
slacker skrev:
Det finns ju stolpskor som står på muren och går att skruva dit med plugg och skruv

[bild]

Vält risken är ju en annan faktor - Där skulle det kunna hjälpa att borra genom stenen och hamra ned armeringsjärn!?

Tveksamt ändå om det bara är stenar som ligger och inte går ned under mark...
Jo, en sådan stolpsko ser ju vettig ut.
Om man drar i 3-sådana i muren och skruvar/pluggar så bör dom sitta rätt så hårt?
Sedan så fäster man ju som sagt en regel mot förrådsväggen där den sitter som berget.

Bör man då får en hållfast lösning?
 
Nja, vad skall det va för spalje? Det får ju inte bli ett segel. Då kommer det inte hålla.

"gles spalje, som man knappt kan se igenom" ???
 
Armeringsnät och lite klättrande växter.
 
Om du kan fästa i förrådet på ena sidan och ordna en ordentlig stolpe på andra sidan kanske du kan klara dig utan att fästa något i muren. Hur lång är den tänkta spaljen? Om du planerat att fästa något i muren så är väl utgångspunkten att ta reda hur den är uppmurad och om den ev har någon sula. Är det upptravade stenar kommer den inte klara någon belasting alls i stort sätt och även en gles spalje kommer ge krafter om det blåser. Är sträckan rimligt kort så och muren är mest upptravad utan sula skulle nog en ordentligt förankrad stolpe och förankring i väggen vara vettigaste vägen framåt.
 
myrstack skrev:
Om du kan fästa i förrådet på ena sidan och ordna en ordentlig stolpe på andra sidan kanske du kan klara dig utan att fästa något i muren. Hur lång är den tänkta spaljen? Om du planerat att fästa något i muren så är väl utgångspunkten att ta reda hur den är uppmurad och om den ev har någon sula. Är det upptravade stenar kommer den inte klara någon belasting alls i stort sätt och även en gles spalje kommer ge krafter om det blåser. Är sträckan rimligt kort så och muren är mest upptravad utan sula skulle nog en ordentligt förankrad stolpe och förankring i väggen vara vettigaste vägen framåt.
Muren är en Keystone Garden Wall, som är uppbyggd och låst med glasfiberstavar.

Jag har inte mätt exakt hur lång jag behöver ha spaljen men jag skulle tippa runt 4 meter på längden och 2 meter på höjden.


Du skriver att man kan ha en ordentligt förankrad stolpe.
Men vad menar du att jag ska förankra den i? Muren, stenplattorna, marken eller vad?
 
Noseone skrev:
Nja, vad skall det va för spalje? Det får ju inte bli ett segel. Då kommer det inte hålla.

"gles spalje, som man knappt kan se igenom" ???

Jag tänker en vanlig spaljé men med relativt glesa luftinsläpp.
Något liknande bifogad bild.
 
  • spalje.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstår att du behöver en ordentlig betongklump med plintjärn i den fria ändan. Alternativet är om du kan ha en snedsträva. Gör sen överliggare av ngt kraftigt så får du ett stabilt plank/spalje.

Att motera mittenstolparna i muren går nog bra, men den sista måste vara väldigt stabil för att kunna ta upp sidokrafterna.
 
En annan fråga som ni bör kolla upp är om det krävs bygglov. Jag vet att hos oss (Örebro) räknas en sådan spaljé so du har på bilden som plank och kräver då bygglov även om båda grannarna vill ha det just för att man kommer så nära gatan.
 
savio skrev:
Muren är en Keystone Garden Wall, som är uppbyggd och låst med glasfiberstavar.

Jag har inte mätt exakt hur lång jag behöver ha spaljen men jag skulle tippa runt 4 meter på längden och 2 meter på höjden.


Du skriver att man kan ha en ordentligt förankrad stolpe.
Men vad menar du att jag ska förankra den i? Muren, stenplattorna, marken eller vad?
Det jag tänkte var ungfär det som Larsa skrev. I den fria änden skulle jag nog gissa att du åker på att gräva ner ett ordentligt fundament där du sätter en ordentlig stolpsko. Principen är väl i stort sätt grop (enkelt beskrivet frostfritt grävdjup, dränerande bottenfyllning, gjutrör alt gjutning i direkt i groppen med stolpsko i rätt läge...) och rätt variant av stoplsko (med Bildsöker du via tex google hittar du en hel hög med varianter)

Med 4 meter längd känns det dock väl långt för att den ska bara hänga fritt i mitten, dessutom kommer den frihängande belasta stolpen i fria änden ännu mer. Ev kanske det skulle kunna fungera att sätta 2 stolpskor i mellan (enligt modellen nedan) där du borrar ner i muren och gjuter fast med expanderbetong. Viss risk att expanderbetongen kan pressa isär dina murblock men jag tror du måste ha en kraftigare lösning än någon stolpsko som sätts i översta blocket som du skruvar fast med plugg eller liknande.

Givet bilden ovan tror jag du måste sikta in dig på att välja hur din spalje ska se ut som första steg. Den spaljen som #8 visar ovan kommer tex kräva kraftigt förankrade stolpar i mitten (som förmodligen sitter kraftigare än den lösningen som jag gav exempel på ovan)

Stolpsko_220x215.jpg
 
Redigerat:
För att förtydliga vad jag menade med spaljetyper

Kraftig ram, kräver två stabila infästningar i ändarna men inte nödvändigtvis så mycket i mitten upp till 3-4 meters längd. Vissa kallar väl inte detta spalje och vid längre längder och kraftigare ram är det svårt att få ett luftigt intryck om det är det man är ute efter.
spalje.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösning utan ram som helt baserar sig på stolparna och att varje stolpe har ett ordentligt fundament. Kör man långt mellan stolparna är det risken att virket slår sig så de horisontella ribborna börjar se ut som bananer med årstiderna. Vertikala tvärslåer ordnar detta till viss del
spalje.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
myrstack skrev:
För att förtydliga vad jag menade med spaljetyper

[bild]
Denna spaljé är ganska lik det som jag helst av allt vill ha.
Dock så behöver ju min vara lite större och helst också lite "tätare".


Det här med att fästa i muren verkar tyvärr mycket mer avancerat och omständligt än vad jag trodde.

Kanske man ska svänga om och försöka fästa i marken istället?
Antingen på den sidan av muren där det är gräs eller på den sidan av muren där det är marksten och dekorsten.
Där bör det ju vara enklare att borra ner med någon form av borr och göra ett hål, gjuta fast några reglar på ngt sätt och sen bygga på med ribbor?
 
Tänk på.. (vilket jag inte gjorde..) att hålla avståndet mindre mellan fyrkantreglarna, än vad regeln är. m a o använder Du en 45X45, så bör avståndet vara under 40 mm mellan dem, kanske t o m 35mm. Annars ser det konstigt ut på lite avstånd, mellanrummet ser mycket större ut, än 45X45. Andra som visat bild på sina staket, har uppmärsammat detta, blir snyggare, Jag har förvisso också målat mitt (röd) vilket kanske också förstärker intrycket. .
 
Redigerat:
savio skrev:
Det här med att fästa i muren verkar tyvärr mycket mer avancerat och omständligt än vad jag trodde.

Kanske man ska svänga om och försöka fästa i marken istället?
Antingen på den sidan av muren där det är gräs eller på den sidan av muren där det är marksten och dekorsten.
Där bör det ju vara enklare att borra ner med någon form av borr och göra ett hål, gjuta fast några reglar på ngt sätt och sen bygga på med ribbor?
Att hyra en jordborr och ordna några gjutrör för att gjuta ner en plint med en stolpsko på någon sida av muren borde vara rätt enkelt, frågan är väl om du kommer trivas med utseendet att antingen ha en mur innanför eller utanför din mur, lösningen som sådan är rätt enkel. Estetiskt skulle jag nog själv tycka att sätta spaljen linjerat ovan muren skulle vara den snyggaste lösningen men då är det ju tillbaka till problemet med att förankra något i muren.

Går muren att plocka ner (med tanke på nylonstavar etc) för att få ner några plintar som du kan sätta upp den mellan igen? Känns som det borde bli den absolut snyggaste lösningen.

Givet att vi snackar ungefär 4 meter kanske det inte är helt omöjligt att sätta en stolpe i mitten på den ändå med en stolpsko, dock gissar jag att du måste ha en överliggare som går odelad i hela din spaljes längd från huset till en stolpe där muren slutar, och då är vi tillbaka till den mer ramlika spaljen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.