M Michael Medin skrev:
Nu är jag förvisso ingen möbelsnickare, men ser inte riktigt varför det skulle vara svårt eller omöjligt.
Dock är det under förutsättningen att målbilden inte är att bygga ett ikea kök med mjukstängande lådor.

Men är det ett enklare kök i en stuga så tror jag man kan bygga det hyfsat enkelt med lösvirke...

Förr i tiden (?) var det populärt med ramar runt skåpen [länk] detta gör att du inte behöver ha tunna och formstabila kanter utan kan välja en annan konstruktion.

[bild]


Med en sådan design kan du ju bygga det hela av reglar som bärande stome.
I min förra lägenhet var köket från 50:talet och hade reglar (ganska tunna) som höll i hop köket och så satt det tunna skivor (masonit?) mellan för att få indelningar alla hyllplan satt på små "lister" som var spikade i reglarna. Fördelen med detta är att du då även kan köpa billiga gångjärn och magneter som man hade förr i tiden.

När det kommer till lådor så gick även dessa på "lister" (som man vaxade med t.ex. stearin) för att det ska glida. Då blir lådorna bara lådor som enkelt byggs med brädor och t.ex. masonit som botten.

För luckorna (och bänkar) behöver du plankor med raka kanter så du kan limma dem plant (kan du göra med t.ex. en cirkelsåg och en rak kant eller sänksåg med skena).
För att såga dessa kanter lägger du två brädor bredvid varandra och sågar i glipan. Då får du två bitar som passar och har i förhållande till varandra raka kanter som kan limmas fortsätt så tills du får rätt bredd så har du en skiva.

Sen är det viktigt att poängtera att detta inte blir ett "modern kök med mjukstängande lådor som håller för tallrickar" utan ett kök enligt gammalt stuk med allt vad det innebär...
Tack, känns som ett attraktivt koncept för mig. Har en plan- och riktyvel så borde kunna hyvla ner furu till 35-40mm eller nåt för ramverk. Furu rör sig inte så mkt när det väl torkat fick jag lära mig på en timringskurs. Sen kan jag ta björk och ek till hyllplan och skivor mm. Får skaffa ett par limknektar antar jag
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Hej! Igår tog jag tjuren vid hornen och byggde min första köksstomme av furu 46x32mm som jag klyvt fram på bandsågverket och planhyvlat, men inte rikthyvlat. Skruvat ihop med 90x5mm skruv från biltema. Känns stabilt.

Jag har lagt in temporär inredning, lösa björkplankor på 26mm. Blev sugen på att behålla dem som bänkskiva. Har någon tips hur jag kan limma ihop dem på plats? Jag har inte tillgång till massa stora limknäktar.

Tänkt bygga lådor och skåpluckor och etc, tänkte använda 26mm björk men inser nu att det är för fläskigt så blir nog att såga fram tunnare ur blocksågad furu eller gran jag har liggande. Furu borde va bättre va?

Har nån erfarenhet av biltemas lådutdragare (metallbeslag) om de funkar? Kostar mindre än hälften av ikeas
 
  • Hemmabyggd köksstomme av furu med temporär inredning av lösa björkplankor som bänkskiva och förvaring av köksredskap på hyllor under bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obeslutat köksstomme av furu 46x32mm i träverkstad, byggd med skruvar 90x5mm, med temporära björkplankor som inredning på planhyvlade men inte rikthyvlade reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
P D Svensson och 6 till
  • Laddar…
P
Snyggt jobbat! Kul att du kommit igång
 
Snyygt!

Har själv inte provat biltemas lådutdrag då jag ofta har slaktat gamla Ikea möbler. Kan vara värt att kolla även Ikea om de har ngt. som passar då de säljer en del sånt löst. Dock är i köket rätt viktigt att kolla at det är "fullt utdrag" då många Ikea möbler och billiga utdrag bara går ut till hälften och då är det i princip omöjligt att sätta lådorna dikt om man vill komma åt något.
Sen ska man inte underskatta vad lite stearin kan göra på en helt vanlig trälist det funkar hyfsat bra det med om det inte rör på sig för mycket så den kläms och fastnar...


För att limma kan du bygga ett par egna limknektar hyfsat enkelt...
I princip har du en träregel (som är riktigt rak) under brädorna med fasta anhåll på båda sidorna som är lite bredare än skivan.
Sedan lägger du skivan mot ena anhållet och sen är det bara att klämma från andra anhållet mot skivorna, det kan du göra t.ex. genom:
* Att vända på en snabbtving (som då går isär)
* Använda en kil som du slår fast
 
  • Gilla
Wipp
  • Laddar…
M Michael Medin skrev:
Snyygt!

Har själv inte provat biltemas lådutdrag då jag ofta har slaktat gamla Ikea möbler. Kan vara värt att kolla även Ikea om de har ngt. som passar då de säljer en del sånt löst. Dock är i köket rätt viktigt att kolla at det är "fullt utdrag" då många Ikea möbler och billiga utdrag bara går ut till hälften och då är det i princip omöjligt att sätta lådorna dikt om man vill komma åt något.
Sen ska man inte underskatta vad lite stearin kan göra på en helt vanlig trälist det funkar hyfsat bra det med om det inte rör på sig för mycket så den kläms och fastnar...


För att limma kan du bygga ett par egna limknektar hyfsat enkelt...
I princip har du en träregel (som är riktigt rak) under brädorna med fasta anhåll på båda sidorna som är lite bredare än skivan.
Sedan lägger du skivan mot ena anhållet och sen är det bara att klämma från andra anhållet mot skivorna, det kan du göra t.ex. genom:
* Att vända på en snabbtving (som då går isär)
* Använda en kil som du slår fast
Stort tack för svar! En sån jigg bör jag kunna bygga för bänkskivan. Har en del snabbtvingar. En annan fråga som dök upp för bänkskivan. Jag kommer inte kunna planhyvla efter limning. Alltså behöver allt bli ett rakt så det räcker att slipa limrester efter. Frågan är då hur jag bäst tvingar ihop plankorna i andra ledsen. Det finns lite böj i vissa av dem. Raka reglar tvärs över som tvingas med spännband? Ska jag göra det innan jag pressar ihop limkanterna?


Köpte en utdragsskena på biltema och ska testa bygga en låda med den. Jag var även och tittade på skenorna som fanns på bauhaus. Där hade de några skenor med fullt utdrag. Dock monteras de på sidorna av lådan och ser inte ut att vara förlåtande om man gör lådan nån mm för lite. Känns enklare Mee en som monteras underifrån och har nån mm marginal förc felmötning. Dessutom kostade de på bauhaus 4-600kr paret vilket känns ohållbart för mig

Nån med tips på bra och prisvärd utdragsskena?
 
Förstår jag det rätt som att problemet är att brädorna till bänken är ojämna i "höjdled" (sett till hur bänkskivan ska ligga) ?
Här börjar jag komma ut på tunn is då jag sällan bygger med brädor som inte är hyvlade...

Spontant är det nog hyvling eller möjligen bandslip som gäller har du en vanlig handhållen oelektrisk hyvel är det väl bara att gå loss på den höga biten efter limning?

Är det "bara lite" eller mera att de är vridna kan man ju pressa samman med två reglar (en under och en över) under limning kanske?

Och ja, Ja, lådutdrag är dessvärre ofta dyrt...
Det jag har använt mest själv är sidmonterade och pax garderobs utdrag (typ såna: https://www.blocket.se/annons/skane/lador_till_pax_garderob_ikea/1206210852 ) och bortsett från att dom bara har halvt utdrag är dom rätt ok och sitter under så dom klarar hyfsat med vikt och så.
Man kan hitta kinesiska kopior av Ikeas (eller egentligen kopior av blum då även Ikea är kopior av Blum) med både mjukstängning och fullt utdrag om man vill men även de kostar i regler ett par hundra per par.

Så vill du komma billigt undan är det nog antingen hitta något begagnat eller såna som sitter på sidan.

Sen är det ju ett par mm du har på dig så det är inte så svårt att få till sidmonterade och om du fäller in skenorna i sidan på lådan och bygger lådan lite för bred så kan du ju prova dig fram innan du slutligen limmar ihop lådan...
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
M Michael Medin skrev:
Förstår jag det rätt som att problemet är att brädorna till bänken är ojämna i "höjdled" (sett till hur bänkskivan ska ligga) ?
Här börjar jag komma ut på tunn is då jag sällan bygger med brädor som inte är hyvlade...

Spontant är det nog hyvling eller möjligen bandslip som gäller har du en vanlig handhållen oelektrisk hyvel är det väl bara att gå loss på den höga biten efter limning?

Är det "bara lite" eller mera att de är vridna kan man ju pressa samman med två reglar (en under och en över) under limning kanske?

Och ja, Ja, lådutdrag är dessvärre ofta dyrt...
Det jag har använt mest själv är sidmonterade och pax garderobs utdrag (typ såna: [länk] ) och bortsett från att dom bara har halvt utdrag är dom rätt ok och sitter under så dom klarar hyfsat med vikt och så.
Man kan hitta kinesiska kopior av Ikeas (eller egentligen kopior av blum då även Ikea är kopior av Blum) med både mjukstängning och fullt utdrag om man vill men även de kostar i regler ett par hundra per par.

Så vill du komma billigt undan är det nog antingen hitta något begagnat eller såna som sitter på sidan.

Sen är det ju ett par mm du har på dig så det är inte så svårt att få till sidmonterade och om du fäller in skenorna i sidan på lådan och bygger lådan lite för bred så kan du ju prova dig fram innan du slutligen limmar ihop lådan...
Funkade riktigt bra med en jigg för limningen. Jag fick tag i ett par stora limknäktar och kunde trycka ihop dem allteftersom och sen skruva ihop jiggen. Så bänkskivan blev inte sämre än nåt annat på det här bygget:)
 
  • Limningsjigg för bänkskiva med flera träbitar hoptryckta av stora limknektar på ett trägolv med verktyg och material runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd bänkskiva i ljust trä med olika förvaringslådor under samt rengöringsprodukter och verktyg på fönsterbrädan i ett trärum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd bänkskiva av trä placerad på en arbetsbock utomhus, gjord med hjälp av en jigg och limknäktar mot en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
P D Svensson och 10 till
  • Laddar…
Kjpil Kjpil skrev:
Har någon tips hur jag kan limma ihop dem på plats? Jag har inte tillgång till massa stora limknäktar.
Spännband funkar med en lite större klossbräda på var sida. Jag la dem parvis på varje dragställe så att dra-åt-mekanismen är både över och under för att inte få sneda krafter.

Edit: Nvm såg att du redan fixat biffen.
 
  • Gilla
Michael Medin
  • Laddar…
Kjpil Kjpil skrev:
Stort tack för svar! En sån jigg bör jag kunna bygga för bänkskivan. Har en del snabbtvingar. En annan fråga som dök upp för bänkskivan. Jag kommer inte kunna planhyvla efter limning. Alltså behöver allt bli ett rakt så det räcker att slipa limrester efter. Frågan är då hur jag bäst tvingar ihop plankorna i andra ledsen. Det finns lite böj i vissa av dem. Raka reglar tvärs över som tvingas med spännband? Ska jag göra det innan jag pressar ihop limkanterna?


Köpte en utdragsskena på biltema och ska testa bygga en låda med den. Jag var även och tittade på skenorna som fanns på bauhaus. Där hade de några skenor med fullt utdrag. Dock monteras de på sidorna av lådan och ser inte ut att vara förlåtande om man gör lådan nån mm för lite. Känns enklare Mee en som monteras underifrån och har nån mm marginal förc felmötning. Dessutom kostade de på bauhaus 4-600kr paret vilket känns ohållbart för mig

Nån med tips på bra och prisvärd utdragsskena?
Kan inte rekommendera någon specifik, men amazon.se har en mängd olika.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Jag brukar använda de här från biltema i olika storlekar. [länk]
Det kan vara lite svårt om man gör lådan för liten som du säger. Mäta noga och prova innan. Om lådan råkar bli för liten kan man lägga på en tunn tunn träbit för att bygga ut lite.
Tack! Köpte dem men mitt regelverk vq för stort. Kanske kan funka med 550 varianten. Optimalt vore nog 580-600

Har paus ett par veckor nu. Men blev fint med bänkskivan och linolja. Lite pippi som det mesta på mig bygge :)
 
  • Träarbetsbänk med linoljad yta, fönster ovanför med flaskor och verktyg i plastlådor, lampa på väggen och förvaringslådor under bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Ska såga ut virke till lådor i helgen. Furu blir det. Hur tjocka ska de va efter hyvling?
 
Uppdaterar. Hyvlade furu till 20mm och limmade ihop. Ingen planhyvling, då min planhyvel e för smal, efter men hyvlade limfogarna. Kapat på biltemas kap- och gersåg. Sen limmat och skruvat ihop. Gjort en testlåda satt på biltemas lådskenor. Måtten blev i rder närmsta perfekta och funkade bra med utdraget fram tills jag la i tung last, dp pallade inte lådskenorna. Men de är bara fastsatta i ytterkanten. Kanske får jag sätta regel längs med hela skenorna som stabiliserar. Men ännu bättre vore en skena där det räcker att fästa i befintliga reglat. Nån med tips som inte kostar skjortan? Ska bli åtminstone 12 lådor så jag har inte lust att lägga hundratals kronor på varje
 
  • Hand skruvar ihop en ram av furuvirke för en låda som står i en verkstad fylld med utrustning och förvaringslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hylla av hyvlade furubräder med lådor, varav en låda är ute och verktyg ligger på golvet framför hyllan. Plastsäckar och glas syns på hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad var det som hände mer exakt vid tung last? På vilket sätt pallade de inte?
 
V VLJ skrev:
Vad var det som hände mer exakt vid tung last? På vilket sätt pallade de inte?
Jag är inte 100 säker, svårt att se, men gissar att de böjs eller vrids lite så det blir svårt att skjuta in lådan. Alternativt att lådan slår i skruvarna lådskenan är fastskruvad i reglarna med, längst bak. Biltemas montageskruvar. Kanske finns bättre skruv med plattare huvud?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.