H Hank_Ö skrev:
Jag såg de första två bilderna i din tråd tidigare. Snygg lösning. Vad är det för fabrikat på din dörr?
På den jag tänkt beställa är yttre halvan metall och inte halvan trä. Har inte sett något tillval för att köra hela i aluminium.
Det är en Safco Doors från Bauhaus.
Tröskelns undersida är i aluminium med en präst ovanpå på insidan.
Kan tillägga att jag är mycket nöjd med deras ytterdörrar.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Det är en Safco Doors från Bauhaus.
Tröskelns undersida är i aluminium med en präst ovanpå på insidan.
Kan tillägga att jag är mycket nöjd med deras ytterdörrar.
En präst på insidan?
Låter som en katolsk spionrulle.

Skämt åsido. Jag ska gå till Bauhaus och kolla. Tack för tipset.
 
Skall man bygga map inträngde vatten bör man satsa på varor för marint bruk.
Alt avleda vatten innan det når dörrar.
 
H Hank_Ö skrev:
En präst på insidan?
Låter som en katolsk spionrulle.

Skämt åsido. Jag ska gå till Bauhaus och kolla. Tack för tipset.
HaHa!
Tänk vad stavningsfunktionen kan ställa till det för jag fattar inte ens vad jag tänkt skriva... :thinking:
Tröskeln undersida är av aluminium med en trälist ovanpå på insidan av dörren.
 
Har hittat en tröskel med undersida i aluminium. Men nu behöver jag ju bygga upp den ca 30-40mm också.
Jag kommer nog göra om stenläggningen till sommaren, men just nu känns det svårt att gjuta en klack, både på grund av vädret och för att dörren fram till sommaren används som ytterdörr och 1. Ska vara stängd och låst. 2. Ska tillåta en hel del trafik dagligen.
I bästa fall skulle jag kunna såga bort tröskel och de första 5cm av karmen och låta dörren hänga kvar, Men det blir ändå utmanande med en gjutform som ska tillåta att dörren öppnas och stängs ovanför.

Så jag tänker att jag ska palla upp den nu och täta ordentligt med tröskelplåt och silikon enligt tidigare tips i tråden.

Men vad ska jag nu ställa under? Jag vill inte använda trä eller kilar av spånskiva, de kommer garanterat ta åt sig fukt förr eller senare. Det är en källare.
Jag hittade fyrkantsrör i aluminium... Klockrent tänkte jag, de rostar inte, de klarar vikten och de var billiga. Kanske ha två st, ett i framkant och ett i bakkant som tröskel och karm kan vila på, sedan fylla mitten med isolerande fogskum.
Eller blir det fel, kan det kondensera på fel ställen?
Ingen av de tre snickare jag pratat med har föreslagit detta, är det fel tänkt av mig?
 
Gjut med rotbetong. Färdigt på några timmar. Inlägg #3 är det enda inlägg som du behöver läsa....egentligen.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Gjut med rotbetong. Färdigt på några timmar. Inlägg #3 är det enda inlägg som du behöver läsa....egentligen.
Tack Nils. Jag kände inte till rotbetong och att det brinner så snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.