Jag har en jordkällare som ser ut som denna. Tyvärr hade myror byggt bo i ytterdörrens ram så var tvungen att riva den. Nu funderar jag på vad jag ska bygga den nya dörren och ramen av för att inte få nya myror som förstör den. Tidigare hade jag gamla elstolpar runt dörren men tyvärr så verkar myrorna gärna också bo där. Fungerar tryckimpregnerat bättre tror ni som ram?

Sen funderar jag också på att bygga en högre ram för att få lite mer jord runt ytterdörren och då också jämnare klimat inuti den. Verkar det vettigt?

Nedan är några bilder hur det ser ut nu.

Trädörren till en jordkällare med en delvis riven och nött dörrkarm omgivet av jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingången till en jordkällare med en träytterdörr, omgiven av jord och vegetation. Dörren är försedd med två beslag och en handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säg gärna till om denna tråd är i fel forum. Svårt att välja passande
 
Inte mycket svar tyvärr men jag har iaf gjort en rejäl förhöjd ram runt och monterat dit den gamla dörren och plåten. Dörren måste dock bytas snart då den är alldeles mjuk. Då kan jag också passa på att isolera dörren lite. 45 mm isolering måste ju vara bra mycket bättre än inget.

Gammal trädörr monterad på en förhöjd träram i en grässlänt, omgiven av högt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träinramad källaringång med en gammal brun dörr och upprest plåt ligger i en gräsbevuxen sluttning. Ny träkonstruktion har monterats runt ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Funderat på hur en ny dörr skulle kunna se ut.

Skulle ju vara praktiskt att klä den med korrigerad plåt då det ju garanterat kommer att regna en hel del på den. Dock så blir det ju lite besvärligt med ventilationen som nu sitter i dörren.

Vad tror ni om att istället göra hål i undre delen av ramen för ett 100 mm avloppsrör som sedan dras upp ur marken på sidan av dörren? Alltså ned, rakt åt sidan och sedan rakt upp genom marken, eventuellt med 2 st 90 graders vinklar ovan mark som regnskydd. Borde ju gå att sätta en ventil typ denna där den kommer ut ur ramen för att styra ventilationen.
 
Jag hade nog satsat på att bygga en ny dörr i tryckt virke.
Stående trallbrädor med tvärreglar samt täcklister över springorna mellan brädorna.

Vad gäller ventilationen så enklast möjliga. I första hand springor runt om dörren, och/eller en vanlig fyrkantig gälad plåtventil i dörren om lutningen är tillräcklig.
 
Tack för svar @Oldboy. Jag har redan börjat på en dörr med 12 mm plywood på båda sidorna om 45 mm isolering. Tänker sedan täcka dörren med korrigerad plåt som jag redan hade. Tänker att plåten blir tålig och jag kan göra den större än dörren så att den täcker runt om dörren också.

När det gäller ventilationen så blir det bökigt med hål i dörren med plåt. Min enkla tanke nu är att borra hål i undre delen av ramen för 110 mm avloppsrör som sedan vinklas upp och hamnar under utskicket på dörren. Då kan jag också sätta dit den lucka som finns på den gamla dörren för hålet för avloppsröret så att det går att justera ventilation. Inte säker på varför detta ska behövas men verkar som att man ska ändra inställningen under året (vilket jag inte gjort de 10 vi haft den).

Bild innan plywood på andra sidan dörren.

Ett dörrprojekt i en verkstad innan plywood monterats på andra sidan; isolering mellan plywoodskivorna, verktyg och material syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Korrigerad plåt bör ju göra ett gott jobb mot regn.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Nu är det vara lite mer justering av jorden runt och plattor som trappa att gå ned på.

Utgrävd jordkulle med en träinklädd källardörr och träskivor som tak. Tätning och plattor syns runt ingången, solen skiner på landskapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappkonstruktion av trä under arbete, med jorden runt omkring fortfarande ojusterad och en sko synlig på högra sidan av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit metallskena är placerad i en jordhög som en trappa för att gå ner, omgiven av grön vegetation; trädkant och molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
JerreEssberg och 3 till
  • Laddar…
Det där bör hålla undan för regn. Största problemet blir väl ventilationen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det där bör hålla undan för regn. Största problemet blir väl ventilationen.
Du tror inte att den jag installerat i ramen räcker? Just nu är den stängd eftersom denna länk säger att det ska vara så på sommaren.
 
Gjort steg in. De nästan främst där för att undvika att det växer gräs framför ingången men underlättar såklart också att gå in
Trappsteg framför en ingång med en plåtdörr på en gräsklädd kulle, omgiven av skog och åkrar under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
S
Kanske är kameravinkeln som spelar mig ett spratt, men hur bra når man egentligen handtaget för att öppna dörren? Och blir det inte tungt att öppna (och stänga)? Hade ett handtag längre ned på dörren funkat bättre?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vill man lyxa lite så kan du sätta en lämplig gasfjäder i längd för att göra öppnande lättare (avsedd för bakluckor).
Jag köpte en till brunnsluckan på Biltema, blir säkert bra när den kommer på plats men ligger till sig i boden sedan två år......
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Kanske är kameravinkeln som spelar mig ett spratt, men hur bra når man egentligen handtaget för att öppna dörren? Och blir det inte tungt att öppna (och stänga)? Hade ett handtag längre ned på dörren funkat bättre?
Roligt att du kommenterat det för det är lite svårt att använda handtaget faktiskt. Det är i mitten av dörren och det var set som kändes logiskt. Dörren är inte tung så inga problem så men man måste liksom luta sig över dörren för att öppna den. Går se om jag flyttar handtaget. Det går också bra att öppna dörren genom att ta tag i nedre vänstra hörnet på plåten så handtaget är inte nödvändigt egentligen med bra när man stänger så att man inte klämmer fingrarna.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vill man lyxa lite så kan du sätta en lämplig gasfjäder i längd för att göra öppnande lättare (avsedd för bakluckor).
Jag köpte en till brunnsluckan på Biltema, blir säkert bra när den kommer på plats men ligger till sig i boden sedan två år......
Dörren är inte tung, möjligtvis blir den kanske tyngre om den tar åt sig fukt. Tror inte att gasfjädern mår bra av fuktigheten.

Möjligtvis så monterar jag någon sorts kedja för att hindra att dörren öppnar sig för mycket men verkar gå bra att dörren vilar på marken.
 
M Marsman80 skrev:
Du tror inte att den jag installerat i ramen räcker?
Det kan vara så att det räcker, men det är omöjligt att bedöma. Typiskt en sådan sak som du kommer att lösa genom "trial & terror". :)
Även öppningen av dörren kommer att ge sig med tiden. Kanske placera en fotsten att sätta foten på en liten bit upp på gångjärnssidan, för ngt mindre obekväm öppningsställning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.